Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Darwin var ikke iværksætter

2.299 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
18 April 2011

De store virksomheder kontra den lille iværksætter, hvem har bedst chance for at overleve. – Darwin mente, at det var den stærkeste, hurtigste og største, der altid ville overleve. Betyder det så, at man som iværksætter ikke har en chance i forhold til de store virksomheder indenfor ens branche?

Mange ville sige ja og undgå at etablere sig som iværksætter, fordi produktet allerede er på markedet og domineret af en eller flere store virksomheder. Andre ville måske slet ikke kende til Darwin eller de store virksomheder på markedet og blot gå i gang, mens den mere snedige ”art” af iværksættere ville se det som en fordel!

Vi har alle været vidne til en omskiftelige periode i de sidste par år, hvor mange ting er blevet vendt på hovedet. Store virksomheder med budgetter på størrelse med mindre lande som vores egen lille andedam har måtte erklære sig konkurs eller ændre kurs, men hvad har det så at gøre med den mindre selvstændig erhvervsdrivende? En stor virksomhed er ligesom en stor supertanker, som er effektiv når den kender sin kurs og kan sejle stille og roligt i havn, hvorimod den lille speedbåd og virksomhed har helt andre styrker.

Formuleret lidt anderledes er gennemsigtighed, krav om fleksibilitet og præcisering i dag blevet uhyre essentielt! Begreber som netop speedbåden mestrer og som er en af de fordele enhver iværksætterforretning er født med. Da de ofte er kendetegnet ved indehaveren selv og en indgang til markedet ud fra at være fleksible og præcise.

Konkurrence er kommet for at blive og at starte uden konkurrence er i de fleste tilfælde urealistiske. Derimod er konkurrence godt, da det tvinger de mindre virksomheder til at finde deres niche gennem den medfødte fleksibilitet, som de er født med. Eksemplerne er mange, og et af de nærmeste eksempler du har er i kraft af den mobil telefon, som du sikkert allerede har liggende ved siden af dig. Salget af disse er domineret af store virksomheder, men har samtidig skabt et marked for utallige applikationer, der giver fleksibilitet og præcisering i forhold til ens behov.

Betragt konkurrence ligesom en buffet med en masse retter og start med at lave den ret, du kan se er mest populær ud fra din smag og levere den så til dine kunder og resten af buffeten eller markedet. Du behøver ikke at levere hele buffeten, da hver i sær har sin smag. - Det er jo i sidste ende de enkelte retter, der giver værdi. Små retter som man som iværksætter ofte har meget bedre mulighed for at kræse om og gøre til en fleksibel og præcis oplevelse for sine kunder, og ligesom så meget andet, har du først fået smag for en ret (eller produkt) har man jo ofte lyst til mere.

 

Keep Swinging

Kim Kampp

PS. HVIS DU GERNE VIL HØRE BLOGGEN SOM PODCAST KAN DU DOWNLOADE DEN I DET VEDHÆFTET

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Kim skriver Skriv dig op