Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Fremtidens lederskab

2.679 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
22 September 2010

Vi har igennem de sidste par år oplevet et totalt kollaps i vores kultur! Vi har været vant til at være os selv nærmest i en rendyrket JEG kultur. Men da vores kultur blev ramt på alle områder på en gang er JEG kulturen på vej væk godt hjulpet af nye teknologier, sociale medier og store brands.

Det modsatte af JEG kulturen er VI kulturen, hvilket er hvad mange trend forskere postulerer vil være signifikant betydende de næste år, men da vi jo som mennesker er flok dyr, har vi egentlig altid været præget af dette. Udfordringen har dermed ligget i at manifestere sig i flokken, da flokken skaber et gruppepres over, hvorledes man kan manifestere sig og gøre sig selv original. Vi vil gerne have det samme som de andre bare lidt bedre såsom en bedre fladskærm, bil, jakke, bukser, telefon, udseende etc. og i sidste ende identitet. En identitet, der som en del af flokken hungrer efter originalitet, hvilket har fostret en Jeg kultur og en grådighed og i sidste ende angst for holdbarhed, hvilket gav grobund for krisen (jvf. tidligere blog - klik her)

Men hvorledes bevæger vi os så ud af dette samfundsparadoks, eller er vi allerede på vej ud af det?

Fremtiden eller nutiden vil afhængig af, hvorledes man betragter det, være præget af mindre grupper og kulturer som er del af en større kultur/samfundet. En kultur og samfund, hvor vi igen vil ledes, vi vil igen være del af en bevægelse af noget større med mere substans og indhold. Kigger vi godt efter kan vi allerede se det på mega brands, der underbygger deres vision med et socialt islæt. Man skal eksempelvis ikke kigge langt for at finde grønne virksomheder eller visioner, men ikke kun den grønne vision har slået igennem. Andre sociale bevægelser og visioner kommer også til udtryk American Express støtter bekæmpelse af AIDS igennem deres RED card, Billabong deres ”Design for Humanity”, danske Hummel markedsfører sig på deres karakter som firma og støtter lokale klubber, og har indbygget i deres CSR en Coporate Karma. Mere paradoksalt eller bemærkelsesværdigt ser man Shell med deres egen ECO maraton og Nestle støtter de lokale landbrug, for blot at nævne nogle.   

 

Verden har og er i desperat mangel på ledere og de nye verdensledere kommer ikke nødvendigvis fra den politiske scene, men hovedsageligt fra den forretningsmæssige scene eller som en kombination af denne. Vi bliver mere og mere afhængige af at være tilhænger af forskellige grupperinger. – De bedste eksempler ser du på Facebook, hvor den ene gruppe efter den anden skyder op og mange af dem med tilhænger fra hele verden og med meget større antal tilhænger end eksempelvis de politiske grupperinger (jvf. tidligere blog).

Behovet for anerkendelse og det at være original vil altid være et underliggende ønske i os, og være noget vi værdsætter.

Men nu skal det ikke være på bekostning af vores sikkerhed, vi vil derfor have en fremtid med oprigtighed og balance i de lederskikkelser og grupperinger vi ser ud fra vores eget verdensbillede og ide om originalitet

En kunde er et menneske – og ikke en dollarseddel. Plej mennesket og du vinder kunden.

Kommunikere med autoritet og lederskab under bygget af oprigtighed. I alt for lang tid er der blevet løjet og markedsført ud fra frygt, – den smarte og fremtidsorienteret iværksætter vil lede ud fra vision og oprigtighed.

Vi går en fantastisk tid i møde!


Keep Swinging

Kim Kampp

I kampp´ens hede #61

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Kim skriver Skriv dig op