Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Vi er en ballon kultur

1.578 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
30 March 2010

Var egentlig i gang med at lave efterfølgeren til min sidste blog "salgs og kommunikationstips 2" - men blev afbrudt af noget nyhedslæsning på nettet, hvor jeg endnu engang stødte på begreberne kvalifikation og kompetencer, hvilket fik mig til at blive lidt eftertænksom!

Kvalifikationer og kompetencer er 2 ord der løbende bliver bragt op i mange forskellige sammenhænge, og gerne koblet sammen med andre ord såsom innovationskompetence, mobilitetskompetence og mit yndlingsord helhedsperspektiveringskompetence (33 bogstaver :-) ), eller kort fortalt det at have overblik og kunne se en sammenhæng. Alle ord der giver stof til Gyldendahls Røde ordbog, men samtidig ord der er essentielle for vores personlig og i høj grad professionelle liv.

Specielt i en hverdag, hvor der kommer flere og flere ledige og større krav til virksomhederne. Hvorvidt disse 2 ord kvalifikation og kompetence altid skelnes fra hinanden, kan man stille spørgsmål om, men generelt kan man adskille dem med at kvalifikationer er bagudrettet og kompetencer fremadrettet. Væsentlige forskellige, der giver stof til eftertanke om, hvilke af de 2 der burde være mest essentiel for en virksomhed i dag, også hvilke af de 2 der lægges mest vægt på, da mange virksomheder stadig fokuserer utrolig meget på kvalifikationer. Hvorfor kompetencer er så vigtige kommer specielt til udtryk, når man kigger på et af de nye ”buzz word” i erhvervslivet – innovationskompetence.

Innovationskompetence er et af de vigtigste begreber i nutidens virksomheder og tilhørende medarbejderstab, men ofte kan denne kompetence ikke stå alene, da den betinger en anden kompetence i virksomhederne og medarbejderne. En kompetence man med et fint ord ser i mange jobannoncer anført som mobilitetskompetence også kaldt fleksibilitet. Årsagerne til dette indtog og fokus på disse kompetencer er mange og den alt afgørende er, at verden er i konstant udvikling. Vi er derfor alle, personer som virksomheder nød til at tilpasse os og være foranderlige og omstillings parate for at kunne klare os som menneske, lønmodtager – virksomhed eller virksomhedsejer.

Men, hvordan ser det så ud på danske arbejdspladser, – er vi nået dertil! Hvor denne innovations og mobilitetskompetence er stigende? Eller er det blot kommet mere og mere til udtryk hvem, der grundlæggende indeholder denne kompetence i større og mindre grad! Jeg er af den overbevisning, at sidstnævnte desværre er mest fremtrædende, og hvorvidt flere og flere tilegner sig denne kompetence er stigende, tror jeg mest er i kraft af den overhængende konsekvens for manglende arbejde eller arbejdsløshed, der huserer over landet. På de 2 første pladser over, hvad der er vigtigst set ud fra en lønmodtagers øjne, er eksempelvis stadig pension og sikkerheden for at beholde et job, og de 2 første pladser ser ikke ud til at ændre sig i nær fremtid..

Men hvad er det, der gør om vi indeholder disse kompetencer, og hvorledes kan man arbejde med dem. De to faktorer der er afgørende, er hvorvidt ens egen situation opfylder ens behov personligt som professionelt samt evnen til at se værdien i disse og sin egen situation. Eller med et mere simpelt ord, HVORFOR man gør og agerer, som man gør. Det at vide HVORFOR man gør og agerer, afvæbner et af de vigtigste omdrejningspunkter i alle vores liv – nemlig begrebet FRYGT. Frygt kan bruges positivt og negativt og virker ekstremt kraftfuldt i begge retninger, og bliver i princippet omformet til forskellige konsekvenser i vores liv, hvilke i sig selv er motiverende faktorer men uden formål og opfyldelse af vores egentlige behov, virker det som en ballon, hvor vi jævnligt bliver pustet op som følge af forskellige konsekvenser, for at falde sammen når disse fjernes.

Eksemplerne er mange, og starter med alt fra medarbejderen, der modvilligt skal flytte ovenpå i en ny afdeling, men ikke vil uden at hendes skrivebord følge med. Eller skiftende jobfunktioner, jobrotationer sammenlægninger af afdelinger eller forskellige former for kunder, skiftende produkter og ydelser samt metoder til at markedsføre virksomheden på etc.

Nøglen ligger i at starte med en selv, og i hvor stor grad vi er fleksible i værdisætningen af vores basale behov på lang sigt, da vi alle er bedre tjent med at tilfredsstille os selv og vores omverden på lang sigt og ikke kun på kort sigt.

I kampp´ens hede #53

Keep Swinging

Kim Kampp

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Kim skriver Skriv dig op