Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Derfor er gennemsigtighed så vigtigt med influencer marketing!

314 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
24 October 2019

Når man som virksomhed står og vil i gang med influencer marketing, kan det virke uoverskueligt hvor man skal starte. Man kan bruge timevis, eller måske endda dagevis, på at scrolle profiler igennem for at forsøge at finde de rette – og hvordan ved man så om det er de rette? Der er flotte billeder, der er mange likes og mange følgere - så er det vel en god influencer? Eller hvad?

Instagram bugner med falske følgere, købte likes og uigennemsigtighed, og dette kan gøre influencer marketing til lidt af en jungle – hos Make Influence arbejder vi netop for at gøre det langt nemmere at oprette udbytterige influencer samarbejder.

 

Kort om Make Influence

Jeg har sammen med mit team skabt Make Influence, som er en datadrevet influencer platform. Vi har på nuværende tidspunkt haft over 200 virksomheder oprettet og mere end 800 influencere. Det unikke hos os er at alle samarbejder mellem virksomhed og influencer bliver aflønnet kommissionsbaseret. Vi har valgt den kommissionsbaserede aflønning for at gøre influencer samarbejder mere udbytterige for både virksomheder og influencere. Hos os betaler virksomheden kun influenceren for de gennemførte salg der genereres, og de skal derfor ikke have penge op af lommen for dårlige eller manglende resultater. Ligeledes kan influenceren selv have stor indflydelse på sin indtjening, som i bund og grund er ubegrænset. Influenceren får på denne måde betaling for de salg denne generere, versus kun at modtage et produkt.

 

Hos Make Influence arbejder vi konstant med gennemsigtigheden, da det er denne der skal gøre influencer marketing gennem os, nemt og overskueligt. Denne gennemsigtighed sikre vi blandt andet gennem data – og herunder vil jeg komme ind på hvilke.

 

Demografisk data – for influencerens følgere!

Hos os arbejder vi datadrevet, og ønsker at vores kunder gør det samme når det kommer til deres influencer marketing. Derfor har vi gjort al data om vores influencere tilgængelige for de tilmeldte virksomheder hos os. Dette indebærer at de kan se data om influencerne og deres følgere inde på vores platform. 

Så udover at de kan se influencerens navn, alder og antal følgere – kan de også, vigtigst af alt, se influencerens følgeres data. Her hvor følgerne rent demografisk kommer fra, hvilket køn de har og deres aldersmæssige fordeling.

Dette skal hjælpe til at man som virksomhed kan udvælge influencere med følgere der matcher ens virksomheds målgruppe, og allerede her er man milevidt i forhold til at søge mod at sikre et succesfuldt influencer samarbejde.

Det er så vigtigt at kigge på influencerens følgere, da man som virksomhed skal være klar over at det ikke altid er en influencer der ligger inden for ens målgruppe, der taler bedst til ens målgruppe – her kan man blive overrasket.

Hos Make Influence ønsker vi også at øge gennemsigtigheden over for vores tilmeldte virksomheder, i forhold til deres influencer marketing indsats. Dette betyder at de hele tiden skal kunne følge med inde på deres dashboard, og der se hvor mange klik og salg der har været den dag, samt hvor høj konverteringsraten har været – og hvilke influencere der har skabt disse klik og salg. Dette skal hjælpe dem med at bygge videre på de gode samarbejder, og eventuelt inspirere dem til nye samarbejder. 

Deres overblik skal også gøre det muligt at se hvordan deres influencer marketing præstere, så de hele tiden kan have fokus hvor det er nødvendigt.

 

Fake followers

Alle der arbejder med instagram ved at begrebet fake followers florere jævnligt, og det er en af de største trusler mod vellykket influencer marketing. Jeg hører jævnligt om flere virksomheder der har sendt produkter og forhåbninger afsted til en formodet influencer med plus 20k følgere, for så at konstatere at det reklame der (måske) blev lavet, aldrig havde nogen virkning – for størstedelen af følgerne var fra Indonesien og Iran, og dermed købte følgere. 

Det kan være svært for både virksomheder og privatpersoner at vurdere hvorvidt en profil har falske følgere – eller endda købte likes eller kommentarer. Da der nu er så mange sites hvor man som instagrammer kan købe både falske følgere og falsk engagement, kan en profil hurtigt se ud til at være noget den ikke er. Man skal altid huske at sammenholde antal følgere med engagement på profilen, da dette kan være første tegn på at noget ikke er som det skal være. Men det er er en lang og tidskrævende proces at validere en kommende influencer manuelt.

Der tilbyder vores platform den fornødne data, så man hurtigt kommer udover disse bekymringer. 

 

Det virker som om at alle kalder sig influencer for tiden? 

Influencer er jo dog ikke en beskyttet titel, og begrebet kan begynde at virke lidt udvandet kan nogen nok tænke. Det kan til tider virke til at alle er influencere, og man ser da også ofte meget små instagram profiler hvor der i deres biografi står influencer – og hvem skal så lige vurdere om det er sandt eller ej?

Om ikke andet, er der jo også influencer platforme der bruger mikro influencere med helt ned til 1.000 følgere, hvilket kan medvirke til at alle lader til at være influencer – men nu handler det jo hverken om hvad der står skrevet i ens biografi eller nødvendigvis ens antal følgere. En influencer har mange aktive følgere med højt engagement – og det er dette der skaber en influencer.

På Make Influence platform har man adgang til to meget vigtige faktorer for vurderingen af en influencer, og om dette reelt er tilfældet. Dette er rækkevidden og antal eksponeringer. 

Disse to tal er alt afgørende for om influenceren har mulighed for reelt at have indflydelse på nogen. 

For når man så har fundet en influencer med de rette følgere, med det passende demografiske data, så skal der tages højde for hvor langt ud denne profil når og hvor mange der ser indholdet fra denne profil – og dette viser rækkevidden og antal eksponeringer. 

 

Bodylab, Bestseller, Trendday, Jorgobé og flere af vores seje kunder tager ikke fejl

Flere virksomheder forbinder influencer marketing med manglende gennemsigtighed, løse aftaler og skjulte dagsordner fra både virksomheder og influencere. Der sendes produkter afsted, og der er en masse forventninger men ingen reelle aftaler. Influencere i Danmark har også i høj grad været vant til kun at modtage produktet som betaling, eller et højt engangsbeløb fra virksomheden, dette har efterladt virksomheden afventende og uden magt i den anden ende – uden ide om hvad influenceren har tænkt sig at gøre af reklame, og hvornår. 

Make Influence platform giver gennemsigtighed til samarbejdet – da influenceren bliver betalt pr. gennemført salg for virksomheden, og der er derfor ikke skyhøje beløb oppe af lommen før at en influencer har præsteret. Denne aflønningsform giver ligeledes en frihed til influenceren, i form af promoveringsform og tidspunkter – og dette kan bedre lade sig gøre, når virksomheden kun betaler for gennemførte salg.

Vi har allerede mange tilfredse kunder på platformen, som nyder godt af denne gennemsigtighed i deres influencer samarbejder.

 

Kom godt i gang med influencer marketing i dag!

Make Influence står klar til at hjælpe dig godt i gang med influencer marketing, men uanset om I kaster jer ud i det gennem vores platform eller på egen hånd er det godt at klarlægge følgende ting inden:

-      Find ud af om dit produkt passer til influencer marketing

-      Kend din målgruppe – sådan helt ind til kernen!

-      Tjek op på hver influencers demografi 

-      Find ud af hvor mange eksponeringer og hvor høj rækkevide hver influencer har 

-      Gør det klart hvad I ønsker fra et influencer samarbejde

 

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Kasper blogindlæg Skriv dig op