Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Har du det der Arbejdsglæde? Test dig selv

3,950 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
22 January 2014

Hver mandag får du nye gratis tips på GoMandag.dk til hvordan du får mere arbejdsglæde

Hvad er det egentlig, der giver det der Arbejdsglæde…? 

Jeg vil starte med, hvad der ikke giver arbejdsglæde:

1: Frokost- og frugt-ordninger

2: Gratis kaffe-ordning

3: Massage- og fitnessordning

4: Hæve/sænke borde og fancy kontorer

Det er alle sammen ting, der er rare at have, men decideret arbejdsglæde giver det altså ikke.

Er du enig? Hvis ikke, jamen, så læs lige næste afsnit, og kig derefter på de fire øverste ”rare ting” igen…


Jamen, hvad giver SÅ ægte Arbejdsglæde? 

Der er to væsentlige ting, der med garanti skaber arbejdsglæde:

1: Resultater
De aller fleste mennesker kan godt lide at skabe resultater. Altså, at se, at det stykke arbejde de udfører, rent faktisk nytter. At deres arbejde giver mening. At de gør en forskel.

2: Relationer
Det er et grundlæggende menneskeligt behov, at føle, at vi hører til et sted.

Det er et menneskeligt grundlæggende behov at mærke, at vi er vellidt, f.eks. på arbejdspladsen. At vores kolleger kan lide os. Og at vi kan lide dem. Det giver en dejlig følelse af fællesskab, og alene den følelse kan gøre os glade. 


Test dig selv her – hvad lægger du mest vægt på?:

Forestil dig, at der er INGEN på dit job som du bryder dig om. Og ingen på jobbet er heller ikke særlig vilde med dig. (Svært at forestille sig,- jeg ved det godt ).

Desuden skaber det arbejde du udfører ingen resultater. Ja, faktisk giver det ikke rigtig mening for dig.

Men på dit arbejde har I netop indført gratis frokostordning, og du har fået et sprit nyt hæve/sænke bord. Så NU er du glad, ikke?

Nej, det tror jeg ikke at du er.

Igen: Det er rart med frugtordning og lækre møbler, men arbejdsglæde, det giver det altså ikke! Jeg håber at du er enig… 


”Vi vil gerne have mere af det der arbejdsglæde – hvordan gør vi?” 

Hvis det skal være en varig ordning I ønsker, starter det med topledelsen.

I skal simpelthen sætte arbejdsglæde på programmet og i jeres virksomhedskultur.

Det er endda ret billigt at indføre en ”arbejdsglæde-kultur”. Til gengæld kræver det en del arbejde i starten, hvis I starter helt fra scratch.

Fra topledelsen skal det besluttes, at alle beslutninger, samt de daglige opgaver gennemsyres af ønsket om arbejdsglæde.

Prøv at vise din ledelse nogle tal, der viser, hvad I økonomisk får ud af at satse på arbejdsglæde. Har du ikke tallene kan du få dem af mig.

Det er nemlig bevist, at virksomheder med fokus på arbejdsglæde skaber mere produktive medarbejdere, og mindre sygdom! Det er der ret mange penge i!

Det næste der skal gøres er, at I har de rigtige mellemledere.
Det er meget vigtigt. for hvis der ikke er sammenhæng imellem det I SIGER, og det I GØR, er det hele ligegyldigt.

Og her fungerer mellemledere oftest som ”limen” imellem topledelsens visioner, og det der rent faktisk bliver kørt ud i de enkelte afdelinger.

Så sørg for, at have veluddannet mellemledere, der har den rigtige indstilling. 


Hvordan kan du mærke om du er ”ramt” af Arbejdsglæde? 

Det kan du mærke, når du i flertallet af søndage tænker, ”jeg glæder mig faktisk til at skulle på arbejde i morgen”, i stedet for øøvv, nu er weekenden slut – jeg magter ikke at jeg skal på arbejde i morgen”Du kender nok den sidste følelse, men kender du også den første?

Hvis du ofte har det sådan ("øøvv...") forslår jeg, at du får gjort noget ved tingene på din arbejdsplads. Eller finder et nyt job!


”Arbejdsglæde” er en følelse.

Det handler om, hvordan du har det på en helt almindelig arbejdsdag.

Er du glad (det meste af tiden), er du rolig, og er dit arbejde tilrettelagt på en måde, så du kan nå dine ting?

Eller er du i stedet stresset, hele tiden bagud med opgaverne, og nervøs for, hvad chefen finder på lige om lidt? 


Engagement, er det også arbejdsglæde?

At være engagegeret i sit arbejde kan sagtens være født af, at du er glad på dit arbejde.

Hvis du f.eks. oplever masser af arbejdsglæde, giver det dig automatisk også engagement.
Du har automatisk lyst til, at udføre dine opgaver på en god og hurtig måde.

Du kan dog også få engagement på en anden måde, om end den er kortvarig: Chefen udlover en bonus, en fridag, en præmie eller hvad det måtte være til den første, der når et eller andet mål. Det skaber engagement hos nogle typer mennesker, men ikke alle.

Og det har intet med langvarig arbejdsglæde at gøre.
 

Og så er der den vigtigste person – nemlig DIG.

Selvom topledelsen og din mellem-leder har skabt nogle perfekte rammer for, at du har en god arbejdsplads, hvor du virkelig kan blomstre, er det altså dig, der skal gribe bolden. Også på dage, hvor læsset måske vælter lidt.

Hvis ledelsen sørger for, at dine opgaver er tilpas udfordrende og giver mening, støtter dig, giver dig feedback, og i det hele taget sørger for en god stemning, er det altså stadig DIG, der har ansvaret for, at du får en god dag på arbejdet.
 

”Jamen, jeg har altså et par konstant sure kolleger i min afdeling”

Det ser jeg ret sort og hvidt på: Det er DIG, der beslutter om du vil lade de sure kolleger spolere din dag.

Det synes du måske ikke er rigtigt? Du kan måske ikke lade være med at lade dig smitte af de sure?

Jamen, har du da givet din sure chef, eller de ”sure” kolleger, en særlig nøgle til dit sind?

Eller er det kun dig, der har nøglen til dit humør og sindstilstand?

Tænk over det. Og så håber jeg virkelig at du får en super mandag.

Og uge.

Ku´ du lide bloggen? Så smid lige et "like". Så bliver jeg glad.

 

Mange hilsner

John Harmsen

JohnHarmsen.dk

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få John blogindlæg Skriv dig op