Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

How to make it in America

5.902 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
17 November 2011

Hej venner,

Jeg blev for nylig interviewet af Finansbureauets Nyhedsmagasin om bl.a. mine 10 bud på hvad der skal til for at faa success i USA. Dem syntes jeg ogsa lige jeg ville dele med jer. De fleste tror jeg man kan bruge alle andre steder. Jeg haaber det kan give jer noget inspiration. I kan evt. laese hele bladet online og se lidt fotos her: FinansBureauets Nyhedsmagasin Efterår 2011

1: Set Your Goal

Det forste man skal goere naar man vil "make it" i USA, er at saette sine maal og saa taenke over hvor langt man vil gaa for at naa dem.

Jeg flyttede fra trygge DK, hvor jeg ellers havde det godt og hyggede mig, men jeg syntes ogsaa det hele var saa kedeligt og smaat og forudsigeligt. Alt var lidt planlagt paa forhaand, og jeg savnede flere inspirerende, kreative og anderledes mennesker og flere spaendende oplevelser, og saa var jeg doedtraet af "small town"-mentaliteten, janteloven, vejret, plus jeg  havde en droem om at proeve at bo I Californien en dag og vaere ivaerksatter paa amerikansk.

Jeg vidste med mig selv at jeg var var parat til at ofre "whatever it takes"... kaereste, tryghed, materielle ting og den eksisterende livvstil hvis det skulle blive noedvendigt. Venner og familien har man jo stadig, og det er det vigtigste. De fleste andre ting blev ofret i min kamp.

Jeg startede et magasin (uden nogensinde at have proevet det foer. Jeg havde faaet en god ide fra et par af mne venner i KBH som udgav blade (med stor success), og det syntes jeg saa spaendende ud. Jeg fik masser af hjaelp fra mine danske venner med ideer, artikler og support, men det var slet ikke mig. Det kostede mig hele min startkapital som jeg havde sparet sammen, og jeg var naermest nede paa 0,- kr. da jeg skulle starte forfra.

At have 0,- kr. i USA er ikke helt det samme som som derhjemme. Med over 30 mio. arbejdsloese er der haard konkurrence, og det er ikke sjovt at bo I USA hvis man ikke har penge. Her staar man virkelig og kigger ned i afgrunden...

Jeg satte ALT paa Nialaya og gik "ALL IN". Jeg arbejder ikke med ikke med en plan B men kun efter min plan A. Alt andet bli'r undskyldninger og forklaringer paa hvorfor tingene ikke lykkedes. 

Det lykkedes!!!

"Det hjælper ikke at hænge med hovedet, når man står i lort til halsen" - Ukendt

2: Glem ALT om det der irriterende ord "Jantelov" som forfoelger os danskere, naar du lander i USA

Man kan lige saa godt droppe at forklare amerikanere om den. De forstaar den simpelthen ikke, og de er ogsaa ligeglade.

Hvis man skal saette rigtigt fra og kunne konkurrere i det benhaarde marked som det amerikanske, skal man virkelig tro paa sig selv. Man skal ikke vaere bange for at vise omverdenen at man tror paa sig selv og man braender for det man laver. Det er sjaeldent folk siger “Naaaah, han tror rigtigt han er noget" eller: "Ej, hvor selvhoejtideligt sagt" eller noget som helst. Det er jo oftest folk som ikke selv har den success de ville oenske, der siger den slags, eller folk som i bund og grund er utilfredse med deres eget liv eller fordi de er frusterede og ikke kan faa hul paa deres egen success.

I USA er der millioner af smaa ivaerksaettere, og kulturen er helt anderledes. Man stoetter og roser hinanden ret meget (naermest skamroser). Det skal man lige vaenne sig til. Jeg var i forvejen ikke saerligt ramt af jantelov og har igennem aarene (ogsaa i DK) tvunget mig til ikke at vaere paa den maade. Det tog mig lige lidt tid at "afklimatisere" 100 % og helt glemme janteloven og faa den ud af systemet. I dag har jeg intet problem med at folk (skam)roser. Jeg goer det selv saa meget som muligt. Det er fedt, og det er fedt at kunne loefte andre og hinanden, det er jo tit det man har brug for naar man knokler haardt.

3: Network - men opad

Uanset hvor i verden du er, eller hvad du laver, saa er der en ting som altid er vigtigt. Dit netvaerk. Det gaelder i den grad i USA. Der er saa mange om buddet og saa mange talentfulde mennesker som man skal konkurrere mod & med hver dag. Derfor gaelder det om at have de rigtige kontakter som kan hjaelpe dig til at til at faa success. Moed mennesker som du synes er spaendende eller dygtige, eller som er i dit felt eller som er der hvor du gerne VIL vaere en dag. Laer dem at kende paa lidt mere end bare den overfladiske maade. 

Forsoeg at finde et eller andet I har til faelles, og gaa efter det. Byg paa forholdet, og naar tilliden er der, kan man spoerge om hjaelp eller hvad det maette vaere. Det er vigtigt at have noget at give igen og noget at byde ind med. Det kunne eksempelvis vaere sit eget gode netvaerk som man langsomt opbygger og langsomt goer mere solidt. 

Du netvaerker jo ikke udspekuleret eller med en skjult dagsorden. Du netvaerker fordi du gerne vil moede en masse spaendende, inspirerende mennesker som kan berige dig med viden og input og sjove oplevelser. Folk som kan give dig noget, og hvor du kan give dem noget, og som man baade laerer af og kan have det sjovt med. Det hedder “social skills” og er noget vi alle har i større eller mindre grad. Og i hvert fald noget man kan arbejde paa at blive bedre til hvis man ikke har dem.

Det som er fedt i USA i forhold til eksempelvis DK, er at folk her gerne deler UD af deres netvaerk. Man bytter kontakter og “trader” simpelthen numre og personer som kan vaere behjaelpelige og vigtige for hinanden. Det foregaar i et tempo og paa en maade som er helt anderledes end i DK, hvor folk desvaerre "passer paa deres kontakter" og holder dem taet til kroppen som noget yderst vaerdifuldt. Som om det kunne skade at give dem fra sig?? Det er helt forkert som jeg ser det. Det kommer jo netop igen. Hvis man altsaa selv har noglevigtige kontakter at “bytte” med.

Man kan selvfoelgelig ikke bare give telefonnumre paa kryds og tvaers. Man skal stole lidt paa den man sender videre og dem man connecter, og man skal saa selv doemme om de to er et match eller om de to personer man saetter sammen, ogsaa kan bruge hinanden til noget og har noget at tilbyde.

Jeg havde I forvejen et stort netvaerk i hele EU, som jeg har bygget op gennem aarene gennem rejser, venner og mine tidligere selskaber. Uden dem var jeg ikke kommet saa langt med Nialaya. Jeg forsoeger altid at hjaelpe andre, og der var masser der skyldte mig smaa tjenester rundt omkring. Saa jeg fik og faar stadig masser af hjaelp til at blive sat sammen med kunder, distributoerer etc. etc. som jeg i dag kan bruge til at bygge Nialaya.

I USA skal man ogsaa lige huske "filter". Der er masser af hustlere som gerne ville kunne en masse, og som selv tror paa det, men som alle andre steder i verden er der flest som snakker, men faa som rykker. Dem spotter man hurtigt. Jo mere succes - jo flere vil gerne netvaerke med dig - og igennem dig, og saa kan man pludselig rykke hurtigt og effektivt. Man kan ikke holde alle forhold ved lige eller alle mennesker lige taette, saa man kan evt. "tynde" lidt ud i de mindre vigtige personer i baglandet. (Det er trods alt begraenset hvor mange mennesker der kan vaere ombord paa en speedbaad, ikk'? :-))

4: Tro paa dig selv

Uanset hvad der maette komme. Uanset hvad der er af modgang, og selv naar det hele ser vaerst ud, saa skal man holde den koerende og blive ved med at fighte. Jeg har selv vaeret igennem de vildeste ting. OP- og nedture. Vaeret helt nede og oppe igen. Ogsaa efter at jeg flyttede til USA.

Folk der anklagede mig for at kopiere dem paa en speciel metode at knytte armbaand paa (selvom den er 2000 aar gammel), venner som brokkede sig over dit og dat. Folk der svinede mig til, andre som simpelthen syntes jeg bare "er/var for meget". 

Retssager baseret paa luft, bluff og personlige issues og alt muligt fnidder. Hele retssagen var en joke i mine oejne. Det svarer til at baade Wrangler og Levi's laver jeans, Ralph Lauren og Lacoste laver poloshirts, Siemens & Vestas vindmoeller, Rolex og Cartier laver ure etc. etc. etc. - det er saadan det skal vaere. Der skal vaere noget for de forskellige forbrugere, og man kan ikke bare pludselig bestemme at “man” ejer et design der har vaeret kendt I mere end 2000 aar. Jeg slog haardt tilbage, og jeg troede paa mig selv, min sag og mine rettigheder hele vejen. Og det endte med at komme mig meget til gode.

Jeg vil altid fighte for mine rettigheder, uanset hvad eller hvor mange der er imod mig. Det sjove er: 99 % kom fra min hjemby KBH. Det er baade baade sjovt, ironisk, pinligt og patetisk paa samme tid... Det har vaeret underholdende at vaere "tilskuer" til, men jeg har altid haft en klar holdning til den slags: "Man skal skaere ukrudtet op ved roden". Drop det, fokus paa business, videre i livet. Det er svaert at give den fuld gas med forretningen, vaekste kraftigt og fokusere paa sin lille ivaerksaettervirsomhed hvis man tillader sig selv at fnidre for meget rundt med andre folks problemer og issues.

Det er jo som regel fordi folk keder sig, ikke rigtigt har noget spaendende i deres eget liv eller bare fordi de selv (bevidst  eller ubevidst) droemmer om at leve det liv du toer leve. Fokuser paa det vigtige i livet, og lad toesedrengene tude mens du rykker igennem med din business. 

5: NO fear

Vaer frygtloes, og turd tage chancer. Overvej hele tiden hvad dit naeste traek skal vaere. Taenk dig grundigt om, og tag saa skridtet - og tag det all the way.

Hvilket land skal man nu vaekste i, hvilken retning skal man nu tage sin virksomhed, hvilken person skal man ansaette, hvilken investering skal man nu satse paa, hvilket design - skal man aabne butik etc. etc. Der er masser af ting man som ivaerksaetter hele tiden skal tage stilling til. Og selvom det loeber en koldt ned ad ryggen, saa skal man turde at tage stilling til de store ting og tage skridtet og satse hele tiden. Hvis man ikke satser, naar man jo aldrig nogen steder. Naar foerst man hele tiden i alt hvad man laver, lever ud fra et "NO Fear"-princip, er der jo ikke noget som kan ramme en. "Hvad er det vaerste der kan gaa galt?" kan man altid sporge sig selv. Og hvor galt kan det egentligt gaa? Og hvis det gaar galt, saa er det da bare op paa hesten igen...

6: Be Yourself, everybody else is already taken 

Vaer dig selv hele vejen. Staa ved dine principper (som godt kan aendre sig gennem livet - gudskelov). Hav integritet. Over for dig selv og over for andre. Husk at kunne sige NEJ, og staa ved dine meninger uanset hvor tosset de maette lyde nogle gange. 

Hvis du ejer din egen forretning, vil du altid moede folk som har en mening om den eller hvad du kan goere bedre, eller hvad de kan goere for dig etc. etc. Det er fint, men vaer aerlig over for dig selv, og vaer aerlig over for andre uanset hvad. Det er o.k. at vaere anderledes - det betyder jo netop at du toer skille dig ud, og at folk bedre kan huske dig. Hvem gider ligne alle de andre anyway.

7: Hold Fokus

I USA tager "entertainment" en lidt anden drejning. I en millionby som LA hvor der er fester og events hver aften ugens 7 dage; der er hele tiden en ny klub der aabner, eller en butik som fejrer deres nye kollektion, eller en helt ukendt person som holder foedselsdag som du nu er inviteret til gennem en eller anden ligegyldig promoter etc. etc. etc.

Jeg har set alt for mange eksempler paa folk som flytter til US for at "make it", men som ikke rigtig kommer nogen steder med det de ville, eller med at realisere deres droemme. De gaar i byen og vaelter rundt til alle mulige overfladiske fester med folk som de alligevel ikke kan bruge til noget. Der gar saa meget talent tabt paa den maade. Og der er LA det bedste eksempel paa at talent kun er en lille del.  Du skal have gaapaamod, vaere parat til knokle og droppe alle mulige arangementer som ikke betyder noget for dig eller for det du vil opnaa.

Overvej noeje hvem der er vigtigt at moede, hvem du vil bruge din tid paa, hvor du gerne vil hen med dit liv, og hvad der skal til. Drop invitationerne fra alle promoterne som vil have dig i byen 24/7 etc. etc. Men hold fokus, og tag de gode events hvor du maaske kan saelge dit produkt eller moede nogen som ved hvordan. Din TID er vigtig!!

Hvad der skal til for at du kan komme frem eller videre i din karriere... Hold alt drama vaek, hold al stoej ude, og tag en pause fra natteliv, ligegyldige arrangementer, og hold saa 120 % fokus paa din forretning. Hvis du har et vigtigt moede eller du ikke er faerdig med det skulle naa, saa bli'r man paa kontoret eller hjemme og laver det faerdigt. Husk: business first.

"If you chase two rabbits, both will escape" - Unknown

8: Work Hard

“When work, commitment, and pleasure all become one, and you reach that deep well where passion lives, nothing is impossible.”

Som i punkt 1: Work hard, and be ready to do whatever it takes. Der skal slides og knokles igennem og slides igen og knokles igen… Men hvis man virkelig elsker det man laver, saa foeles det jo aldrig som arbejde. Derfor er det vigtigt at man virkelig braender for det man laver. Man ender jo med at bruge det meste af sit voksenliv paa sit arbejde som selvstaendig, saa uanset hvad det maette vaere man kaster sig ud i, saa skal den have ALT hvad man kan give. 

Det kan betyde at du KUN skal arbejde i maaske 12 eller 24 maaneder straight inden du kan tage en fridag eller slappe lidt af … men so what? Hvis det er hvad der kraeves for at man naar sine maal, og hvis man har det supersjovt samtidigt, saa er det svaert at goere op i arbejde.

For mig har de sidste 2 aar betydet at jeg altid er paa arbejde. Naar andre sover, spiser, gaar i byen, til frisoren, spiller X-box, klipper haek eller holder ferie, eller hvad de nu goer, saa arbejder jeg. Det er forskellen paa at "make it" og paa at proeve at "make it".

9: TEAM work

Førsteklassesmennesker ansætter førsteklassesmennesker. Andenklassesmennesker ansætter tredjeklassesmennesker

Saet et TEAM sammen af dygtige, dedikerede medarbejdere som du kan stole paa. Man kan ikke goere det alene. Det handler om at uddelegere og turde at afgive ansvar og dele ansvarsomraaderne op saa alle ved hvad de skal lave, saa der hele tiden arbejdes mens man har tid til selv at taenke de "store tanker" og tage de store beslutninger.

Jeg har det bedste team af dygtige medarbejdere. Jeg elsker at vaere i firmaet med alle de forskellige personligheder og talenter. Alle er dygtige til noget, og det er netop min opgave at hjaelpe dem med med at udnytte deres fulde potentiale inden for de rammer der er sat. Jeg var aldrig kommet saa langt hvis jeg ikke havde ansat de rigtige mennesker. Det handler meget om at kende sine egne svagheder, og dem har jeg en del af. Saa de ting som jeg slet ikke gider rode med, eller som jeg ved jeg er svag til, dem ansaetter jeg folk til.

Jeg ansaetter og arbejder med folk jeg kan "maerke" har geisten og engagementet som jeg selv. Ikke kun mine taette ansatte, men ogsaa mine distributoerer rundt om i hele verden. Vi har ca. 20 distributoerer som jeg har en god foelelse med og omkring, og som jeg ogsaa godt kan li' som mennesker og holder af at bruge tid med. Jeg skal kunne arbejde med dem og skal kunne foele deres engagement, og de skal kunne "foele" mig og mit brand.

Jeg har eksempelvis tidligere vaeret taet paa at starte et land op med en pige i London som jeg meget hurtigt fandt ud af slet ikke passede til mit temperament. Hendes ambitioner var alt, alt for lave. Hun laver i dag sine egne smykker (som er rigtig fine), men i sit eget tempo, i sin verden og med sine ambitioner som passer til hende og hendes venindes temperament. Jeg vil hellere droppe et samarbejde meget hurtigt end at skulle starte noget op med nogen som jeg ved ville blive frustrerede over min meget direkte facon, store forventninger til mig selv og min omverden. Jeg respekterer jo selvfoelgelig folk som rykker i snegletempo og vil hygge sig med at knytte armbaand med deres veninder, men saa skal de bare ikke arbejde med mig :-)

10: Dream BIG (or go home)

I USA koerer der lige nu et tv-show som filmes i NY, der hedder: "How to make it in America" med undertitlen "Dream big, or go home". Det handler om 2 unge fyre som kaemper for at launche deres toejfirma, og hvad de kommer ud for hver dag af udfordringer som ivaerksaettere i NY. Ganske underholdende, men det er nu en helt anden sag. Min pointe er at det netop er hvad USA tilbyder: ALT er muligt, og intet er umuligt. Der er ikke noget loft for dine droemme. Ikke nogen der rakker ned eller siger "slap nu lidt af"... Amerikanerne ELSKER fightere og folk der braender for noget. Og de elsker specielt dem som det lykkedes for. Her er alt muligt, og det er den foelelse jeg har haft siden jeg flyttede. 

Jeg er heldig med det jeg laver. Ud over at skulle holde fokus og tage stilling til alle de samme ting som saa mange ivaerksaettere skal hver dag, ja, saa laver jeg noget som passer perfekt til mig og til min personlighed. Jeg er meget udadvendt og har nemt ved at moede mennesker. Jeg SKAL til visse events for at moede mine VIP-kunder; skal ud at connecte og vise "ansigt" og promote Nialaya-smykkerne. Jeg skal rejse til baade EU et par gange eller tre om aaret og to gange til Asien og rejse en masse rundt i USA. 

At vaere i St. Tropez, London, Paris, Bankgkok, Hongkong, N.Y og Miami flere gange om aaret er jo ikke det vaerste:-) Men naar jeg er fremme paa destinationerne, saa arbejder jeg ogsaa igennem, men jeg forstaar at mikse det med de ting jeg elsker og er god til. Det er lange dage, mange lufthavne, mange flysaeder og mange miles, og hele tiden med work, work, work for oeje... 

Det lyder haardt, og det er det ogsaa, men det er ogsaa det fedeste og sjoveste jeg nogenisnde har gjort.  Jeg har moedt saa mange fantastiske, inspirerende, sjove, skoere, kraetive og spaendende mennesker som jeg aldrig troede jeg ville moede, for 2 aar siden da jeg sad og knyttede armband alene I min garage I Hollywood Hills.

Og selvom det har vaeret en rejse med ekstremt slid og evige arbejdsuger paa 100 timer, saa er det ogsaa en droem der gaar i opfyldelse, og netop det som jeg kom til USA for. Det er den bedste foelelse og den storste tilfredsstillelse man kan give sig selv. Jeg er slet ikke faerdig. Jeg har store ambitioner med Nialaya, og vi er foerst lige startet. Om 3 uger aabner en fed smykkebutik i LA paa den verdenskendte shoppinggade Melrose Avenue. Jeg ta'r Nialaya til naeste niveau, og det kommer til at saette nye standarder for vores (og andres) brand og butikker. Jeg er baade glad og stolt over at kunne abnne vores foerste flagship store paa firmaets 2 aars foedselsdag. Next stop NY, saa Hong Kong, saa Paris osv. :-)

Det spaendende er at hvis jeg kan goere det, saa kan alle andre ogsaa. Det er sikkert forskelligt fra person til person hvad der skal til for at “make it”. Men her er i hvert fald 10 gode raad til hvad der har virket for mig. 

"The sky is not the limit, it is just the view" 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Jannik skriver Skriv dig op