Giv et tilbud som kunden forstår - Hans Jonas Hansen - Iværksætter Debatten Amino
på Amino

Giv et tilbud som kunden forstår

Skrevet  13-06-2017 10:06  af  Hans Jonas Hansen 

Som jeg skrev om i mit seneste indlæg, så betød et dårligt struktureret tilbud, at jeg tjente 10 kr. i timen på en opsætning af en webshop. Om du giver tilbud på hjemmesider, webshop, programmering eller andre opgaver, så er det vigtigt, at du laver gode tilbud.

Det er både for din egen skyld og for kundens skyld. Når det kommer til hjemmesider og webshops, så ved kunder simpelthen ikke, hvordan det fungerer, og hvis du ikke kommunikerer det ordentligt, så kommer der til at opstå problemer.

Du kommer ikke til at forstå, hvordan kunden kan misforstå dig. For dig kommer det til at føles på samme måde, som hvis du byggede et helt hus færdig med køkken, bad og værelser, og kunden på sidste møde fortæller dig, at han gerne vil have toilettet der, hvor soveværelset er. Det ville af åbenlyse årsager koste penge, hvis du forlangte at få det sådan. Ofte ser man noget af det samme, når det kommer til webshops, hvor kunden pludselig vil have noget helt andet, end I har aftalt.

Hvis du oplever det ofte, er det din skyld. Det er ikke tydeligt nok, hvad der er med og ikke med i dit tilbud. Det er dit job at kommunikere det til kunden. Et godt tilbud gør også, at du har et dokument, som du altid kan vende tilbage til og sige, at en ekstra ydelse er ikke med i tilbuddet. Derved kan du tilføje den mod betaling eller i det mindste oplyse kunden om, at de får x antal kroner i ekstra værdi.

Jeg har lært det på den hårde måde med en urimelig lav timeløn på nogle projekter. Mit mål med dette indlæg er, at du ikke laver samme fejl.

Det er en god idé, hvis du snakker med andre inden for samme branche, da de helt sikkert har oplevet samme problemer. Jeg fik rigtig mange gode råd af webbureauet Beruf, som arbejder med Google AdWords og hjemmesider. Uden dem ville jeg stadigvæk afgive dårlige tilbud, hvor både kunden og jeg ville miste overblik over opgavens omfang.

Start med et møde

Min erfaring er, at det er umuligt at snakke frem og tilbage via e-mail, hvis du gerne vil være klogere på, hvad det er, som kunden vil have. Det er fint at starte med nogle e-mails, hvor kunden kort kan beskrive, hvad de gerne vil have. På den måde kan du forberede dig bedre til første møde.

Da jeg bor i Los Angeles, så foregår mine samtaler via Whatsapp eller Skype, men det er sådan set underordnet. Hvis du har mulighed for det, kan du selvfølgelig også holde fysiske møder.

En samtale giver dig mulighed for at lave et konkret tilbud til kunden, da du kan spørge ind til, hvad kunden gerne vil have. Jeg kender til mange af de problemer, der kan være forbundet med Shopify, og derfor kan jeg omformulere kundens behov til et konkret tilbud, hvor kunden får det på deres måde.

Det er nærmest umuligt at lave et godt og klart tilbud, hvis du ikke har talt med kunden, for så kan du ikke spørge ind til de rigtige ting, og dermed kommer du til at skuffe kunden. Selvfølgelig kan e-mails godt lade sig gøre, men det kræver meget af din og kundens kommunikationsegenskaber.

Så lad os kigge på hvordan jeg skruer et tilbud sammen.

Klare betingelser

I første omgang skal du sende et tilbud til kunden, og her skal du præcis skrive, hvad kunden får.

Du kan overveje, om du også skal skrive, hvad kunden ikke får. Det gjorde jeg i starten, indtil jeg fandt en bedre løsning ved at bruge et Trello, som er et project collaboration software. Men i første omgang sender jeg kun mit tilbud, for det giver ikke mening at skabe et helt overblik over en opgave, som du måske ikke ender med at få.

Hvis der er tale om en stor opgave, så vil jeg anbefale dig, at du laver det, da kunden her kan have behov for at vide, hvordan du griber opgaven an. Dvs. du skal tage den del med, som jeg har under punktet Overblik over selve opgaven.

Eks. på tilbud

Dette tilbud er på en Shopify webshop, hvor der vælges et standardtema. Hvis du gerne vil vide, hvordan et tilbud ville se ud, hvis der var tale om en designet løsning, kan du bare skrive til mig. En designet løsning til kunden er en bedre løsning, men det er selvfølgelig også en meget dyr løsning. Det svarer lidt til at sammenligne en Toyota Yaris med en Ferrari, fordi de begge er biler.

Jeg vil sige, at mine tilbud bliver bedre for hvert tilbud, som jeg sender. Det vigtigste er, at du bliver bedre til at forstå dine kunder.

Med i tilbuddet

  • Finder tema forslag til dig
  • Opsætning af tema Se, temaopsætning indeholder
  • Integration mellem Shopify og pakkelabels.
  • Korrekt momsopsætning for alle lande, du sælger til.
  • Opsætning af Google Analytics
  • Domæne pegning til Shopify.
  • Opsætning af betaling (på danske marked anbefaler jeg QuickPay eller ePay)
  • Opsætning af nyhedsbrev i Mailchimp

Temaopsætnngen indeholder

  • Opsætter op til 10 produkter (du leverer billeder og tekst)
  • Opsætter “Om jer” side. (du leverer billeder og tekst))
  • Opsætning af selve forsiden.
  • Kontaktside
  • Revision på alle disse sider. 
  • Andre sider og yderligere produkter vil komme udover i form af klippekortsløsning.

Efter opsætning

Times undervisning via Skype eller TeamViewer (her kan jeg få adgang til din skærm, så du kan se det hele)
Her kan vi evt. lægge indhold op, så du kan øve dig. Ellers vil jeg generelt anbefale, at du prøver at lægge noget op selv.

Pris 15.000 kr.

Første halvdel bliver betalt, når projektet starter. Anden halvdel når projektet afsluttes.

Ekstra kodning i Shopify

Der er mulighed for at ændre i selve koden på standardtemaer, hvis der er noget, som du gerne vil tilføje. Alle disse ændringer bliver sendt som separate tilbud.

Normalt sker det ikke, da man accepterer, hvad et tema kan og ikke kan. Det gennemgår jeg med dig, inden vi går i gang. Men hvis du vil have lavet andre ting, så skal jeg selvfølgelig nok give en pris på det. Jeg anbefaler generelt ikke, at man laver de store ændringer i temaet, for så kunne vi ligeså godt starte med at designe et tema til dig og få det kodet.

Udviklingstimer koster 750 kr. i timen. Men på alle projekter vil du få et fast tilbud, som er baseret på antal timer x timeløn.

Overblik over selve opgaven

Hvis kunden finder tilbuddet tilfredsstillende og ikke har flere spørgsmål til det, så aftaler jeg med kunden, at jeg sender et overblik over, hvad der er med i tilbuddet, og hvad der derfor skal laves for kunden.

Dette laver jeg i Trello, hvor hvert punkt som nyhedsbrev, design osv. får sin egen liste. Under hvert liste er der samtlige ting, som skal oprettes for kunden. For det meste laver jeg en seperat liste med kundens navn, som er alle de ting, som kunden skal skaffe til mig.

Jeg gør det på denne måde, fordi det giver et godt overblik over opgaven for både kunden og mig. Hvis kunden synes, at der mangler noget, kan vi gribe fat i det med det samme.

Hvis kunden så kommer med ekstra punkter i midten af opsætningen, så er det let at vise kunden, at det vil kræve, at jeg opretter en ny liste med nye punkter, og derfor er det forståeligt, at det koster ekstra penge. Uden sådan en liste kan det være svært at forklare kunden, hvorfor kunden ikke få en masse ekstra ting med.

Du skal tænke på, at kunden sjældent ved noget om de ting, som du arbejder med. Derfor tror de, at du hurtigt kan lave en tilføjelse eller en decideret ændring, og det er her dit job at forklare kunden, at det vil tage længere tid og koste flere penge.

Det er muligt, at mit tilbud ser ud på en helt anden måde, hvis du skriver til mig om et par måneder. Hvis du har gode råd til, hvordan man afgiver tilbud, må du meget gerne skrive en kommentar. For jeg vil gerne blive bedre til det hele tiden.

Alt dette virker helt simpelt, men det er alligevel en fejl, som jeg har hørt for alle, som arbejder med kunder. Som nystartet kan det fuldstændig smadret din økonomi, hvis du ikke får styr på disse ting fra starten af. For du risikerer at bruge alt for lang tid på en opgave, hvor du ikke engang kan betale din husleje. Ja, jeg snakker af erfaring.

Hvis du har gode erfaringer med at afgive klare og præcise tilbud, må du godt smide en kommentar og fortælle om det.


Kommentarer

Ulrik Kristiansen skrev re: Giv et tilbud som kunden forstår den 25-06-2017 kl. 08:36

Nok snarere det modsatte end gode erfaringer, for jeg har kun haft CVR i 6 mdr. og er stadig ved at lære 'the ropes'. Især slog det mig det du skrev med mail-korrespondence. Jeg forfalder let til det fordi det føles hurtigst - i starten. Men det kan hurtig blive en tidssluger især når du finder ud af hvor lidt kunden faktisk ved om sine egne behov og de tekniske muligheder bag. Når man så skal bruge 4-5 mails på at spørge ind til afklaring af noget, så er det hurtigt en dårlig investering ift. at snakke telefonisk, evt. dele en skærm eller endda mødes foran en laptop. Det er selvfølgelig helt basic det her, for nogle af jer 'gamle hunde' men for mig har det været meget en øjenåbner, hvad der virker/ikke virker ift. at investere min kostbare tid i at få en kunde. Og det var fedt at læse et indlæg som rent faktisk beskæftiger sig med den process i substansen - det er trods alt noget alle kæmper ned, især i starten.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Hans Jonas Hansen skrev re: Giv et tilbud som kunden forstår den 28-06-2017 kl. 17:09

Hej Ulrik

Selvom du skriver, at det er basic, så kender jeg nu stadigvæk mange, der stadigvæk gør det. I perioder er jeg selv gået over til e-mail, fordi et langt telefonmøde virker som en overspringshandling. Men på sigt sparer man så meget tid, fordi der ikke kommer en masse e-mails fra en kunde.

Så er der mange, der benytter Slack, men i min verden fungerer det bedst til intern kommunikation. Jeg har i hvert fald aldrig sparet tid ved at invitere en kunde ind i et oprettet Slack projekt. Her er telefon, skype møder osv. langt bedre.

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 
 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: en + tre =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 
Besøg vores andre hjemmesider :
lll