Sådan tjener du 10 kr. i timen - Hans Jonas Hansen - Iværksætter Debatten Amino
på Amino

Sådan tjener du 10 kr. i timen

Skrevet  30-05-2017 12:39  af  Hans Jonas Hansen 

Noget af det sværeste ved at gå ind i en ny branche og være selvstændig er, at man skal til at fastsætte sin værdi overfor andre mennesker. Som mennesker har vi en tendens til at underspille, hvad vi er værd, fordi det er svært at forholde sig til, hvad ens viden er værd.

Pointen er, at andre ikke har din viden, og derfor er den penge værd. Hvis der er et område, som du har brugt mange timer på at læse om, og du har arbejdet med feltet i flere år, så har du helt sikkert mere viden end 99% af alle andre.

Det giver sig selv, for dine kunder har andre områder, som de har deres viden inden for. Det er umuligt at vide noget om alt, og du behøver ikke være den klogeste inden for din branche. Du skal blot være klogere end dine kunder. Det er selvfølgelig fint at stræbe efter at at komme derhen, men i første omgang skal du bare vide mere end dine kunder.

Nu kunne jeg skrive et indlæg om, hvordan du skal fastsætte en pris og lade som om, at jeg altid har vist det. Men jeg har lavet ufattelig mange fejl, når det kommer til at fastsætte en god og realistisk pris.

Heldigvis kan du lære noget af det, så du ikke begår samme fejl.

Wow. Det er mange penge

Min tanke, da jeg besluttede at sætte webshops billigt op, var, at da jeg lavede min egen webshop så tog det x antal timer. Jeg baserede mine tilbud på, at jeg selv var kunden. Problemet er bare, at dine kunder ikke er dig, og du ved ikke, hvad de tænker. Jeg har haft kunder, som vil have noget, som jeg finder decideret forkert, og her kan du ikke gøre andet end at forklare det til dem. Men i sidste ende skal kunden have lov at få det, som de gerne vil have det.

Alt dette gør, at du kommer til at have ufattelig mange e-mails frem og tilbage, og der er hele tiden noget nyt, som en kunde vil have. I kundens hoved kan du lige flytte rundt på det hele uden problemer. Men alt tager tid, uanset hvor simpel en webshopplatform du har valgt. Så det kommer til at tage meget længere tid, end hvis du sætter din egen webshop op. For her ville du sætte den op på din måde fra starten af, og du ved allerede, hvad der kan lade sig gøre. Det ved dine kunder ikke.

Jeg fik 13.000 kr. for en webshop, og det lyder som mange penge, men hvis man regner min timeløn ud, så endte den med at være helt håbløs. Jeg har opsat andre webshops, hvor det havde været en fin løn, men det kommer helt an på opgaven. Hvor mange produkter har kunden? Hvad skal webshoppen kunne? Webshops er ikke ens. Det samme gør sig gældende, hvis du arbejder på andre projekter.

Da jeg fortalte en af mine venner, som har et stort webbureau, om de 13.000 kr., spurgte han mig: “Skal din kunde sælge hotdogs?”Nej, det skulle han ikke, og det bringer os netop videre til næste punkt.

Hvad er det hele værd for din kunde

Da jeg har hjemmesiden Lavenwebshop.dk, hvor jeg guider folk til, hvordan de selv kan sætte deres webshop op, så vurderer mange (især lønmodtagere der er trætte af deres job), at jeg kan sætte deres webshop op for ingen penge. De vil måske give 3.000 kr. for at sætte en webshop op, som de har planer om, at de skal kunne leve af. Dvs. min tjene 30.000 kr. om året.

Så de vil betale 3.000 kr. for noget, som de skal bruge til at tjene 360.000 kr. om året eller mere på. Jeg har ikke noget mod, at man vil starte billigt, det er sådan set hele ideen med min hjemmeside. Netop, at du skal gøre det selv, hvis du har tid men ingen penge. Grunden til, at nogen hellere vil betale mig, er, at selv om de læser om det, så ved jeg stadigvæk mere om det, end de gør, fordi jeg har arbejdet med WooCommerce og Shopify i flere år. Med Shopify kan jeg fortælle dig alle de problemer, som du kommer til at have med det, men jeg kan også fortælle dig, hvorfor du på nogen områder ville hade at have en WooCommerce webshop. Modsat hvad andre fortæller dig, så er der ingen perfekt løsning.

Når du afgiver et tilbud, skal du huske på, hvad en webshop er værd for din kunde. Jeg har solgt nogle ret billige løsninger til kunder, som omsætter for over 3 millioner om året. Det er ikke, fordi din pris afhænger af, hvor mange penge kunden tjener. Her skal du tænke på den værdi, som du kommer med.

Jeg tænker mest på kundens omsætning, fordi det fik mig væk fra tankegangen om, at jeg ikke ville sige et for højt beløb. Inderst inde tror jeg nærmest, at jeg havde ondt af mine kunder. I sidste ende fordi jeg så bort fra alt den tid og værdi, som jeg gav kunden. GLEM ALDRIG HVAD DU ER VÆRD!

Det er aldrig synd for kunden

Jeg ved godt, at det er mærkeligt at skrive om det her på Amino. Men mit indtryk er, at det er noget, som mange har svært ved, når de starter som selvstændige. De giver kunder alt for gode priser, fordi de er bange for, at kunden skal sige nej.

Når du laver forretning, kan du ikke undgå at få en masse nej’er. Især i starten vil mange henvende sig til dig, men de vil ikke give dig nogle penge. Her er det bedre, at du lader dem gå videre til nogle andre. Eneste tidspunkt, du skal sige ja til kunder, som ikke gider betale dig for din viden, er, hvis du gerne vil i gang med et felt, som du ikke ved noget om, eller hvis du har brug for en masse gode anmeldelser til din hjemmeside.

Med dette punkt tænker jeg mere på alle jer, som allerede har masser af viden inden for et felt. I skal begynde at tænke på, hvor meget I er værd i kroner og ører. I længden kommer du aldrig videre i livet, hvis du aldrig tjener mere end mindstelønnen.

Snak med andre fra samme branche

Det er en rigtig god idé at snakke med andre, som er i samme branche som dig. De fleste vil gerne hjælpe dig i gang og fortælle dig om, hvordan det hele fungerer i deres branche, hvis du bare spørger dem. Efter jeg snakkede med min ven, fandt jeg ud af, hvordan jeg kan strukturere en opgave bedre, så den pludselig giver mening for mig.

Denne struktur gavner også kunden, da de i sidste ende bare gerne vil have det, som de mener, at de har betalt for. Det er her vigtigt, at du har et skarpt tilbud, hvor kunden kan se, hvad der er med. På den måde kan du hele tiden henvise til tilbuddet, hvis kunden vil have noget, som ikke er med. Selv hvis du vælger at lave noget ekstra for kunden, som ikke er med i tilbuddet, så bør du fortælle kunden, at du har givet dem x antal kr. i ekstraværdi.

Jeg vil ikke gå mere i dybden med det her, da der kommer et indlæg om, hvordan jeg strukturerer et webshop-projekt, så både kunden og jeg ved, hvad der skal laves.


Kategorier: ,

Kommentarer

Ulrik Kristiansen skrev re: Sådan tjener du 10 kr. i timen den 25-06-2017 kl. 08:44

Du skriver: "Eneste tidspunkt, du skal sige ja til kunder, som ikke gider betale dig for din viden, er, hvis du gerne vil i gang med et felt, som du ikke ved noget om, eller hvis du har brug for en masse gode anmeldelser til din hjemmeside."

Helt ærligt siger man vel også ja i starten hvis man skal tjene nogle penge nu og her og oplever at der ikke er flere kunder end dem man kan få ved at tilbyde en 'lav pris', not? :-)

Men det er da en hårfin  balance. Jeg har kørt med, synes jeg selv, for lave priser i et halvt år nu, fordi jeg følte det var bedst til at komme igang og få kunder i det hele taget. Så spørgsmålet er om jeg nu sælger mig selv for billigt, eller for dårligt. Er der et marked til højere priser? For det er jo markedet der bestemmer, skulle man mene. Så kan det være lige meget hvad jeg selv synes jeg er værd.

Mit take-way fra dit indlæg er så netop, at der sagtens kan være et marked derude som jeg går glip af, fordi jeg sælger mig selv for billigt, og derfor ikke kigger efter det, eller prøver at tilrette min markedsføring ift. det. Det tror jeg bestemt der er.

Og det er der det er godt at blive mindet om. :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Hans Jonas Hansen skrev re: Sådan tjener du 10 kr. i timen den 28-06-2017 kl. 17:15

Jeg forstår godt, hvad du mener med lave priser, og jeg er ikke nødvendigvis uenig. Problemet er, at når man siger nej til opgaver, så ved man aldrig, om der kommer andre opgaver ind. Hvis man siger ja til dårligt betalte opgaver, så ender man med at bruge alt sin tid på dem, og derved kommer man aldrig til at hæve sin pris. Man er simpelthen fanget.

Ofte ved kunder heller ikke, hvad der er en realistisk pris. For mig handlede det mere om at overkomme mig selv end mine kunder. Det virker mærkeligt, men når du til din næste kunde forlanger det dobbelte, så bliver du overrasket over, hvor tit de siger ja. Selvfølgelig til en vis grænse :)

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 
 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: syv + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 
Besøg vores andre hjemmesider :
lll