Lider din nyhedsbrevsliste af nogle få ensomme tilmeldinger? Så få, at du næsten ikke orker at skrive ud til den? Eller er den bare stagneret et sted på nogle få hundrede, og du oplever at det er en hård kamp, at få nogen til så meget som at overveje at lægge deres mailadresse, selvom de har opholdt sig så længe på dit site at du ved, de må synes du kan noget, de har brug for?
Hvis det du laver, eller en del af det du laver er rådgivning, kan du på få uger bygge en database op på flere tusind potentielle kunder, uden at du behøver at have penge op af lommen.
Der er to ting, du skal gøre. Den ene har Christina Klitsgaard beskrevet så ganske udmærket i et indlæg hun postede her på amino for nogle år siden. Det handler om at pakke din viden ned i et miniprodukt og så give det væk gratis til gengæld for, at dine potentielle kunder afgiver deres mailadresse. Det er en super effektiv måde at få dem, der kommer ind på dit site til at efterlade sig et lille aftryk i form af deres mail. Ved at efterlade dig deres mail, har de så at sige givet dig det første håndtryk og givet dig tilladelse til at tage kontakt til dem igen og igen, indtil du har opbygget den tillid, de har brug for at have til dig, før de vil købe noget af dig.
Som Christina Klitsgaard skriver handler det ikke om lange afhandlinger, men derimod om et lille kortfattet produkt på måske 15-20 sider, en lille video eller et tipsark. Den lille ting, man giver som gave for folks mailadresse kaldes en Freebie eller en Opt’ in. Faktisk er der lavet undersøgelser i USA, der er meget længere fremme med den her form for markedsføring, om at der er en langt større chance for at kunderne konsumerer dit produkt, hvis det ikke er for langt. Hvis du gerne vil ende med at konvertere dine nyhedsbrevslæsere til kunder (og det er vel et eller andet sted meningen), så er det jo ret vigtigt at de rent faktisk også får tilegnet sig den viden, du giver dem, så de begynder at lære dig at kende.
Læs mere i Christinas artikel: Sådan får du 700 (eller flere) ekstra nyhedsbrevslæsere på få dage.
En af de ting du kan gøre ganske gratis er, at du kan lave en samarbejdsaftale med andre, der har den samme målgruppe. Du kan spørge dig selv:
• Hvad har min målgruppeperson brug for lige før han køber hos mig?
• Hvad har han brug for lige efter han køber hos mig?
• Og hvad kunne han tænkes at have brug for samtidigt med, at han køber hos mig.
Lad os sige, at du tilbyder afspænding for gravide. Lad os antage at gravide primært går til afspænding i den sidste halvdel af deres graviditet frem mod fødslen. Inden da har de været i en fase, hvor de har været ”nygravide” og måske har haft brug for rådgivning omkring, hvad de gør med morgenkvalme, måske har de haft brug for rådgivning om, hvordan de spiser mere sundt for at gavne fostret bedst muligt eller hvordan de holder op med at ryge. Samtidig med at de har brug for den afspænding du kan tilbyde dem, har de også brug for rådgivning om, hvordan de kan dyrke motion uden gener for sig selv eller fostret, hvordan de ser smarte ud med deres hastigt voksende mave osv. De vil også være ret åbne for rådgivning omkring selve fødslen og om tiden lige efter.
Hvis du kigger rundt, vil der være en masse rådgivere, der tilbyder al mulig forskellig rådgivning til den samme målgruppe som du selv har, enten lige før, samtidig eller lige efter din service er aktuel, uden at de er dine konkurrenter.
Det du gør, er at du samler en gruppe rådgivere, der lever op til kriterierne:
• De har en nyhedsbrevsliste (helst af en vis størrelse)
• De har en freebie
• De henvender sig til den samme målgruppe som dig
Hvis du har en lille smule teknisk snilde, så laver du selv et lille site til eventen på to sider. Det kan du gøre i Wordpress og du kan finde et helt enkelt tema, hvor du bare skal skifte headeren ud til titlen på din event. (Hvis det var her du stod af, så har du sikkert en fætter eller en nevø, der kan det. Det er absolut basic).
Den ene side er en tilmeldingsside, hvor du lover de besøgende at de får adgang til en masse værdifuld viden i en bestemt afgrænset periode. Du laver lidt hype omkring det inden, under og lige før eventen stopper.
Du har på forhånd aftalt med dine samarbejdspartnere, hvornår de skal sende noget information ud om eventen.
Side to på dit minisite, kommer man ind på, når man har tilmeldt sig eventen. Her laver du en lille rubrik for hver af deltagerne, hvor du sætter et billede ind af dem, lovpriser deres ekspertise og hvor værdifuldt det produkt de tilbyder, vil være for læseren (hvilket det jo er, også selvom det er gratis). Hvem vil ikke give hvad som helst for at vide de tre ting, de aldrig ville have gættet, de skal gå langt uden om, for at undgå bækkenløsning, hvis de er i målgruppen for det. Så sætter du et link på, der fører dem over til din samarbejdspartners tilmelding til deres nyhedsbrevsside.
Det gode ved den her type event er:
• Læserne føler de får vildt meget værdi helt gratis
• Dine samarbejdspartnere får en masse tilmeldinger til deres nyhedsbrevslister
• Du får endnu flere tilmeldinger på din nyhedsbrevsliste, fordi du er den der får adgang til den samlede tilmeldingsliste.
Jeg har lavet den her typer events to gange. Sidste år var det til en målgruppe af kvinder, der er interesseret i selvudvikling. På 14 dage fik jeg over 2000 tilmeldinger. Jeg lavede eventen som en forkampagne til den bog, jeg har skrevet sammen med Karen Toftegaard, der hedder ”Brug din kreativitet og udfold dit potentiale”, der udkom i maj 2014. Det var en rigtig god base at have, at kunne markedsføre direkte til den målgruppe.
Nu er mit primære fokus tilbage på små selvstændige, så det er dem, jeg har fokuseret på i den event, der kører lige nu. Der er for øvrigt flere af ekspertbloggerne herfra amino med i eventen. Eventen kører indtil juleaften. Også i denne event har jeg opnået omkring 2000 tilmeldinger. Du kan se, hvordan den er bygget op her.