Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

3 kraftige virkemidler i konverteringsoptimering - hvis de bruges rigtigt

3,920 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
01 October 2010

 

Der er ingen facitliste, og heller ikke nogen gylden middelvej til en bedre konvertering. Det er kun gentagelser af optimeringsprocesser og fokus på læring omkring dine kunder der rigtigt virker. Læser du videre vil du komme til at vide en del mere omkring 3 kraftige virkemidler i kampen om en bedre konvertering.
 
3 midler der i ringe grad er repræsenteret i den danske e-handels fauna, men som hvis de er brugt rigtigt kan betyde rigtigt mange flere penge i kassen.
 
Sense of urgency, sense of scarcity and social proof. Disse tre midler er uhyre effektive, men før jeg går i detaljer med hvad de er, og hvordan de bruges vil jeg først lige forklare lidt omkring baggrunden for hvorfor de er så effektive.
 
Kampen om den gode konvertering (konverteringsoptimering), er i høj grad en kamp med dine besøgendes underbevidsthed. Jeg har tidligere beskrevet hvordan du tror du styrer din hjerne selvom hjernen faktisk styrer dig. Det har sin rod i at det rent faktisk er meget praktisk for hjernen at du ikke er helt bevidst om hvad den foretager sig.
 
Hvis du skulle være 100% bevidst om alt hvad du foretager dig, ville du ikke engang kunne trække vejret, og det er sådan set ikke særligt smart. Din hjerne behandler 11.000.000 indtryk - i sekundet, og det kan være alle mulige informationer den får fra alle områder af kroppen, og kun 40 af disse behandles på dit bevidste niveau. Det vil sige at kun 40 indtryk i sekundet er du faktisk klar over bliver behandlet.
 
Med andre ord, foretager vi os ekstremt meget på dagligt basis, som “ligger på rygraden”, og det er det du skal være opmærksom på når du tænker på hvorfor dine besøgende gør hvad de gør.
 
Viden om hjernens reaktioner og hvorfor vi gør hvad vi gør, vil jeg ikke gå så meget ind på i denne blogpost, men forståelsen for at vi reagere mere end vi logisk tager en beslutning er vigtigt at tænke på når du skal analysere det famøse klik på tilbageknappen.
 
Det forklarer også lidt hvorfor 2 af de 3 virkemidler indeholder ordet “sense” - der betyder følelse - fordi følelser er i deres rå form bare en måde vores underbevidsthed kommunikere med vores bevidsthed. Lykkefølelsen ved forelskelse eller shopping er bare hjernens måde at belønne dig på, og følelsen af frygt er bare en måde at holde dig fokuseret og klar i hovedet.

Selvom frygt normalt er noget som jeg for alt i verden vil undgå at besøgende føler, er der visse situationer hvor det er ganske effektivt at lege lidt med frygten.

Sense of Urgency

Dette virkemidel handler om at skabe en lille frygt for at tiden løber ud, eller at man mister noget hvis man ikke reagere inden for en given tidsperiode. Det er et virkemiddel der virker ekstra meget hvis man formår at gøre den personlig og målrettet. 


Muligheder for at bruge sense of urgency er for eksempel på produktsiden, hvor man kan gøre det klart at køber man inden for en given tidsperiode, sendes varen samme dag, eller en klar tilkendegivelse at en given rabat udløber inden for en begrænset tidsperiode.


Sense of Scarcity

På samme måde handler dette om at skabe en lille frygt for at man ikke kan vente særligt længe fordi en given action eller tilbud kun har et begrænset antal, og venter man, kan det være at nogle af alle de andre kommer først og der derefter ikke er noget tilbage.

Dette virkemiddel har en forstærkende virkning hvis man formår at sammensætte det med social proof, da effekten af sense of scarcity i høj grad er styret af opfattelsen af at man ikke kan vente, og skal beslutte sig nu og her.

Du skal i dine overvejelser før du tester det holde i mente, at sense of scarcity i realiteten kan modvirke at du ex. agrresivt skilter med at en vare er på lager - det ene udelukker ikke det andet, og de kan sagtens med succes bruges sammen, men det kommer meget an på dine besøgendes motivation for at tage beslutningen nu og her.


Social Proof

Social proof handler i bund og grund bare om at give dine besøgende følelsen af at de er en del af noget større, at der er andre der også handler i din shop, og at de trygt kan gøre det samme. Social proof er en betegnelse for elementer der indikere og forstærker effekten af at din besøgende ikke er alene om deres besøg eller interesse.

Der er mange muligheder for at integrere social proof i din shop, men ikke alle er i alle situationer særligt effektive for din konvertering. Nogle gange er det faktisk det stik modsatte. Som beskrevet under sense of scarcity kan det faktisk være forstærkende at bruge disse elementer sammen, og det samme gælder også for sense of urgency.

Et eksempel kan være hvor mange gange en vare er solgt, eller hvor mange du har tilmeldt dit nyhedsbrev, eller hvor mange der følger dig på facebook osv.


Brug med omtanke

Træerne vokser ikke ind i himlen, og min erfaring er, at disse virkemidler alle er effektive, men det handler meget om hvor dine besøgende er i deres beslutningsproces og hvor stor en involveringsgrad denne beslutning kræver. Det kræver for eksempel ikke megen involvering at tilmelde sig et nyhedsbrev, men at købe en bil kræver meget.


Med Venlig Hilsen 

Karsten Lund



Mød mig på magento kursus den 4 november 2010 i Kolding

OBS - KUN 20 PLADSER - 25% AMINO RABAT - OBS

Har du en magento shop, og vil du gerne vide mere om hvordan hjernen virker og hvad du selv kan gøre for at sælge mere i din webshop, er du heldig. Den 4 november 2010 er jeg at finde i Kolding til magento kursus. 8 timer sprængfyldt med værdifuld information om hvordan du gør din magento webshop til en bedre forretning. 
Få 25% rabat hvis du oplyser dit AMINO brugernavn ved tilmelding.  
Gælder kun indtil Søndag d. 3 oktober kl 23.59
Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Karsten blogindlæg Skriv dig op