Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Karsten Lund fra Optimeria 3 enkelte principper til bedre konverterende tekster

3 enkelte principper til bedre konverterende tekster

5,279 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
07 August 2010

Folk læser ikke tekster på nettet - så hvorfor overhovedet have fokus på dine tekster på din webshop? - jo fordi dine besøgende vil faktisk gerne læse hvad du skriver, hvis du ellers gør dig fortjent til det! - Her får du nogle tips og mine erfaringer med tekster i forbindelse med konverteringsoptimering. 

Jeg læser dine tekster, hvis du gør dig fortjent til det

Magtfordelingen mellem dig, og mig (din besøgende) er anderledes på nettet, end hvis jeg besøgte din fysiske butik. Jeg har en følelse af at jeg selv er meget mere i kontrol over forholdende omkring mit online køb, og denne følelse er noget som du skal vide, og respektere. Det vil gøre dig i stand til at kunne skrive og opsætte tekster, der rent faktisk konverterer. 

Du skal først og fremmest forstå at hvis jeg skal købe noget hos dig, så skal jeg en beslutningsproces igennem, og bevares, du kan sagtens sælge dine produkter, uden fokus på teksten. Der vil være en procentdel af dine besøgende, der er så motiveret for dit produkt, at de tilgiver dig for disse mangler, men ønsker du en højere konvertering, skal du have fat i dem, der falder fra, blandt andet på grund af dette. 

De besøgende der er ligeglade med dine tekster, konverterer jo allerede, så hvis du vil have en højere konvertering, så er teksterne et godt sted at starte.

3 enkelte principper i forbindelse med tekster på din webshop 

Jeg er ikke tekstforfatter, hvilket sikkert også gør sig skærende klart på denne blog, men alligevel har jeg oplevet at der er nogle enkelte principper, der kan få dine tekster til at konvertere meget bedre. Fælles for dem alle, er at de samlet set skal give mening - hvilket er et altoverskyggende element i konverteringsoptimering.

1. Gi' mig nogle gode grunde til hvorfor jeg skal læse videre

Se på dine tekster som 3 elementer

1 - overskriften

2- teaser/bulletpoints/sub-headline

3. hovedteksten

Hvert element, skal sælge sin position godt nok, i forhold til det jeg er på siden for, til at jeg vil læse videre.

Tager man en forside for eksempel. Her er der RIGTIGT mange webshops, der overlader pladsen en flashy reklame eller noget andet. Dette er også smart nok i forhold til tilbagevendende besøgende, men for dem som aldrig har set siden før, bliver det nemt overset (pga. bannerblindhed).

Din forsides overskrift, skal hurtigt og nemt fortælle den besøgende HVORFOR de er der, og HVORFOR de skal købe hos dig. Det er ikke det nemmeste i verden at finde shoppens unikke salgsargumenter (Unique Selling Propositions - eller kort USP'ere) der samtidigt også er væsentlige i forhold til de besøgendes forventninger. Det tager rigtigt lang tid, men kan være noget af den bedste investering af tid, som du har lavet længe. 

Formår man kort, hurtigt og godt at fortælle de besøgende hvorfor de skal dedikere i hvert fald 30 sekunder mere på siden, er man allerede kommet et godt stykke ind i en positiv beslutningsproces.

De næste elementer, skal sådan set bare følge op, og udvide eller nærmere forklare det første element.

2. Glem alt om luftige tekster, der minder mere om branding og marketing spin, end reelt indhold

Vi er vandt til dem fra skrevne og offline medier, men på nettet handler det om at fortælle de væsentlige og mest relevante ting. Luftige ting som "Danmarks venligste vinduespudser" eller "Bare bedre" - kvalitative udsagn - virker ikke uden at du understøtter det med kvantitative elementer. I første eksempel kan det være "1,000+ kunder er alle enige"  med understøttende kundeudsagn.

 3. Gør teksterne let læselige, og tal til mig

Læsevenlige tekster der taler direkte til mig, og den situation jeg er i, virker efter min erfaring klart bedst. Disse kan så med succes suppleres med social proof for at fortælle den besøgende at der rent faktisk er folk der bruger og elsker webshoppen eller produkterne. 

Brug gerne en god linjeafstand, og opdel teksten i let læselige og fornuftige paragraffer, hvor hver paragraf er maks 3-4 linjer. Brug fed skrift til overskrift på de vigtigste elementer - til dem der bare skimmer teksten. Brug bulletpoints til hurtigt at sætte dine besøgende ind i det mest væsentlige indhold af hele teksten. 

Disse 3 elementer, kan godt nok tage noget tid at hugge sig igennem - og det kan være tungt og kedeligt arbejde, men ellers kan du jo med stor fordel hyre en god tekstforfatter til opgaven. Pengene der gives ud, kan være tjent hjem på uger eller måske endda dage. 

Så lad mig bare lige slå fast her til sidst. Dine tekster -ER- vigtige, og de kan i høj grad gøre sig til, så de står ud fra mængden og netop være grunden til at JEG vælger at shoppe hos dig, og ikke en af dine konkurrenter. Du skal bare lave en del fodarbejde først. 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Karsten skriver Skriv dig op