Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

3 ting din landing page ikke må fejle på - hvis du vil sælge noget

7,086 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
03 April 2010

Der er 3 hovedelementer som din landing page - eller kampagne side skal indeholde - og et væld at småting som kan forbedre konverteringen. Læs videre og find ud af hvad disse ting er - og hvordan du kan bruge dem i din e-forretning.

 

Jeg arbejder til dagligt med konverteringsoptimering for en række større og mindre virksomheder, og det slår mig hver gang, hvor lidt kendskab der er til brugernes adfærd. Det er kun i de absolut mest specialiserede af slagsen hvor man kan forvente en hvis grad af kendskab til området. De er så til gængæld super dygtige. 

For dig som ikke lige ved hvad en landing page er, så er det meget kort sagt, den første side som dine besøgende møder efter at have klikket på et link i søgemaskinerne eller et af dine bannere (altså de links du selv kontrollere - med andre ord - din online markedsføring). Denne side er en side som du sikkert aldrig har tænkt over er speciel vigtig, fordi du lider af hvad kan kalde købs-situations blindhed. Det svarer lidt til det man kalder fartblindhed - hvor du ikke kan mærke hvor hurtigt du kører på eksempelvis en hovedvej, efter du lige har kørt på en motorvej. 

Rent fysiologisk, så vender din hjerne sig hurtigt til at fortolke de indtryk (i vej eksemplet - din hastighed) den får i et sted / situation den kender - derfor så er du blind overfor de fælder du ligger for dine besøgende. Du kan dog via kritisk sans, og god konsulenthjælp få den nødvendige indsigt i dine brugers adfærd og deres muligheder for at gennemføre dine målsætninger. 

Der er nemlig 3 overordnede ting som din landing page skal indeholde for at give dine besøgende det bedste udgangspunkt for at konverterer.

 

1. Relevans - jeg opgiver meget hurtigt hvis ikke jeg ikke genkender det din annonce lovede. 

Du har givet mig en forventning i din annonce / banner, og det skal være ganske tydeligt at jeg ikke har klikket forkert, eller ikke kan genkende de ting du lover. Det er derfor det mest kritiske element, og derfor er det en direkte dødsynd at sende dine annoncebesøgende ind på din forside. Gør du det, og så kan du lige så godt donere pengene til læger uden grænser - de hjælper i hvert fald ikke din bundlinje mere end den donation ville gøre. 

Årsagen er - jeg - som din besøgende - har set din annonce - og tænkt - det lyder da interessant. Hvis ikke du følger den tråd til dørs - kan du lige så godt lade være. 

Set fra et brugervenlighedsspørgsmål er det her også vigtigt at jeg - som din potentielle nye kunde - hurtigt kan skanne siden, for at fokusere på det område som jeg genkender fra din annonce. Hvis det bliver for forvirrende, kan du risikere at jeg helt misser dit relevante indhold, og derfor ikke kan se ideen med at fortsætte. 

 

2. Betydning - hvilken betydning har dit produkt for mig?

Når jeg har fået vished for at jeg er kommet til det rigtige sted, begynder - eller fortsætter - salgstalen. Her er det vigtigt at betydningen mig kontra den situation jeg er i, bliver gjort meget klart af dig. Det lyder ret kringlet fordi det er situationsafhængig - men jeg vover mig alligevel ud i et eksempel. 

Lad os sige at du sælger en e-bog om udplantning af citrontræer i det danske klima (snæver kundegruppe? - det tror jeg nok) - du har i din annonce valgt at slå på "her og nu" muligheden for at få den nødvendige viden for at komme videre - allerede i dag (da en e-bog let kan downloades og læses) - her kan betydningen derfor tolkes som en videreførelse af det akutte behov for at kunne handle nu og her. Disse punkter skal være klare og nemme at se, selvom man ikke læser teksterne.

*Bonus info - vi læser ikke websider - vi skimmer dem, og derfor er brugen af bulletpoints og gode overskrifter til del-afsnit meget vigtigt*

Jo større sammenhæng du får mellem det formål jeg - som din besøgende - har, hvor jeg er i min beslutningsproces og den betydning du giver dit produkt - jo større chance har du for at ende op med en konvertering.  

 

3.Call to action - ok, du har overtalt mig, hvad gør jeg nu?

Når du nu har brugt så meget krudt, fået mig igennem så mange forhindringer, overtalt mig til at gerne ville handle - så er det da det den dummeste fejl af alle du kan lave - at jeg nu ikke kan se hvordan jeg skal komme videre. Selvfølgelig kan jeg da sikkert godt finde en knap eller et link hvis jeg kigger godt efter, men det kan jo være du kun har overtalt mig 80% og hvis jeg så ikke åbenlyst kan se hvad det er jeg skal gøre, bliver de sidste 20% mere dominerende i min tankeproces - fordi der må være en underliggende grund til at jeg ikke helt kan forstå hvad jeg nu skal - og derfor vælger jeg den nemmeste løsning (det gør alle på nettet - lige meget hvor grundige folk er til at starte med) - og det er at gå tilbage til udgangspunktet, eller helt droppe ideen som du ellers så fint have fået mig med på. 

 

Derfor - kære aminoer - så skal det være uomtvisteligt klart hvad næste skridt er - såfremt i er gode nok til at overtale mig - som potentiel køber. 

Jeg er meget glad for at du er nået så langt her i min berretning - men du har nok heller ikke læst det hele fra ende til anden - måske gør du det nu, efter jeg har påpeget at du bare er som alle andre på nettet. 

Go' konverteringsoptimering til jer alle.

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Karsten blogindlæg Skriv dig op