Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Karsten Lund fra Optimeria Online Kampagner – Er "less" altid "more" ?

Online Kampagner – Er "less" altid "more" ?

2.339 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
24 October 2009

"Less is more", og "keep it simple" er rigtigt gode retningslinjer når det handler om at skabe mest værdi på en online kampagne, men er det nu også så vigtigt at det alene kan trække konverteringen hjem? - Nej, dette eksempel er fra endnu en AMINO annoncør der har taget tingene lidt for bogstaveligt. Læs videre og find ud af hvad de gør forkert.

Endnu en gang kaster jeg mig over en sagesløs online kampagne på AMINO

Jeg har endnu en gang smidt min "kærlighed" over på en stakkels annoncør på AMINO, og det er ikke fordi jeg specifikt mener at annoncører her på AMINO gør noget specielt forkert. Jeg ser faktisk disse fejl ganske ofte i online kampagner rundt omkring på nettet, men nu har jeg altså endnu en gang kastet mig over en online kampagne på AMINO der langt fra er særligt meget optimeret.

"Less" er ikke altid "More"

Annoncøren jeg har kastet mit blik på, er jeg stadigt meget i tvivl om er, og hvad de kan fordi de har skrabet deres kampagne for alt information, formentligt fordi de prøver at gøre det allermest klart hvad det er de gerne vil have de besøgende til at gøre. Det er normalt noget jeg vil sidde mig ned og klappe i mine små hænder over, men når man går til ekstremer, så brænder man nallerne.

Der er denne gang tale om "REGUS" der har denne annonce på AMINO

Igen en banner annonce der som sådan lever op til alle krav. Der er enkle, let forståelige punchlines, og man får et konkret tilbud.

Her giver REGUS et løfte. Du kan åbenbart få et kontor fra 49 kr. per dag. Noget at forholde sig til, og sikkert et tilbud som de fleste der kunne være interesseret i at skifte kontor, måske ville opsøge. Det resultere så i at man så klikker på banneret. Det er det ultimative man kan opnå ved at køre en kampagne som dette, så det skal REGUS have. Et kryds i karakterbogen - flot arbejde :)

Så knækker filmen så...

Det her er hvad man bliver mødt med, når man klikker på banneret. Der er kun en formular, og en besked om at man kan udfylde formularen for at få "det gode tilbud". Det her er hvad jeg ville kalde en spartansk landing page (eller også kaldet kampagneside). Hvis sådan en skal kunne virke optimalt, skal der sættes meget flere kræfter ind i selve annoncedelen. Husk nu vi blev lovet følgende i kampagnen: Fleksibilitet og et kontor fra 49 kr. om dagen. Hvor i alverden blev det univers af? - hvem ER regus egentlig, og hvorfor i alverden skal man først udfylde en formular der kun omhandler ens egne oplysninger og derfor ikke bør være af anden interesse for REGUS end at tage som udgangspunkt for en sælger ringer en op.

Men er man nu altid parat til at give disse oplysninger - ja det er man, men kun hvis tilbudet er relevant for en, og hvem kan bestemme det ud fra banneret? - ingen. Derfor har REGUS begået en mega brøler ved at forlade sig på at de besøgende er fuldt ud informeret og parate til at blive kontaktet af en sælger. Der er til REGUS' forsvar en mindre linje med beskeden "1000 locations, 450 cities, 75 countries" som jo åbentlyst er der for at prøve at signalere seriøsiteten bag firmaet, men er det nu nok til at overtale folk til at fortsætte på landingsiden - nej, ikke med mindre de i forvejen har, eller har haft, en positiv relation til REGUS i forvejen.

Du må ikke tvinge folk til at tænke

Længere er den faktisk ikke og man må jo sige at REGUS som sådan har forsøgt at gøre det meget enkelt at "konvertere" til et lead de kan følge på i deres administrative kanaler - men siden er meget dårligt optimeret ud fra de besøgendes sysnpunkt, og man må da sige at den næsten er så spartansk opbygget at selv hjemmeside-adressen (URL'en) virker en smule bekymrene. Ikke dermed ment at der her er tale om et forsøg på at tage oplysninger fra folk, men denne side skriger til himlen i forhold til at konvertere dårligt, fordi den opfylder ikke forventningerne i kampagnen, den tvinger besøgende til at tænke, og ud over det kræver den at man indtaster essentielle informationer uden at have en klar oversigt over hvad man derefter kan forvente.

Med andre ord. Endnu en online kampagne, hvor man må stå tilbage og tænke at det umuligt kan være en speciel god forretning, og hvis det stadig er en god forretning må man næsten få kuldegysninger over lige præcis HVOR god en forretning det ellers kunne være.

Opråb: kom ind i kampen annoncører - det er jeres ansvar jeres kampagner virker!

Hvordan skal online sites som AMINO nogensinde kunne argumentere for at de er et godt medie at benytte hvis denne slags hovedløse kampagner til stadighed bliver eksekveret. Det giver dårlig karma til annoncøren, den besøgende og i sidste ende AMINO, selvom jeg udemærket er klar over kompleksiteten i problemstillingen, så må man jo så spørge sig selv om det ikke er dårligt for AMINO på den lange bane, at lade annoncører skuffe deres besøgende. Det er helt og holdent annoncørens ansvar, men det er i alles interesse at der kommer det bedste ud af en kampagne.

Kampen om den gode e-forretning

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Karsten skriver Skriv dig op