Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Online Kampagner – tænk dig om – tips til en bedre bundlinje

2,612 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
13 October 2009

Læs hvordan en af AMINOs annoncører ikke har gennemtænkt deres online kampagne, og se om du også begår de samme fejl. Det er ikke svært at sætte sig ned og tænke sig om når man skal til at køre en online kampagne. Du skal ikke tænke som dig selv, men som din potentielle kunde  - og frem for alt skal DU tænke, så dine besøgende ikke behøver... 

Fang dine besøgende, og følg igennem

Jeg har i et tidligere blogindlæg beskrevet min model til en bedre e-forretning, og det fik mig til at tænke på hvordan annoncører på for eksempel AMINO håndterer deres kampagner ud fra modellens elementer.

Jeg fik øje på en bannerreklame fra en af AMINO’s annoncører, og besluttede mig for at kigge nærmere på deres kampagne-struktur.

Sådan her ser reklamen ud (screenshot)

Budskabsanalyse - FANG

Dette er en bannerannonce fra Fri-betaling. Den har en gennemført visuel stil, idet Fri-betaling har en karakteristisk lysegrøn farve, og flowet i annoncens budskaber er som følger:

  1. Modtag betaling på dit website
  2. Dankort fra 39,- pr måned
  3. Nemt, sikkert og uforskammet billigt

Alt i alt en rigtig fornuftig opdeling, og udførelse af kampagnen. Du starter med at fokuserer på det segment der kunne være interesseret i din annonce – folk der gerne vil kunne modtage betaling via deres website. Dernæst ridses indholdet af et produkt op, med fokus på en pris – nemlig 39 kroner i måneden. Der er genkendelsesfaktor i både brand-navnet Dankort, og logoet for Dankort. Til sidst afsluttes med 3 gode grunde til at man skal vælge Fri betaling – Nemt, sikkert og uforskammet billigt. Meget flot, fængende og gennemført opdeling af en bannerreklame, men hvordan forholder det sig for resten af flowet. 

FORSTÅ og FASTHOLD

Nu skal vi kigge på hvordan strukturen er for kampagnen når man nu klikker på dette gode banner. 

Kampagnens målside er – forsiden – for fri betaling. Er dette nu hensigtsmæssigt? – det vender jeg tilbage til. I hvert fald har FRI betaling gjort minimum en god ting. De har ”tagget” deres kampagne så de kan følge besøgende videre via deres analytics konto.

Jeg synes du skal læse Jacob Kildebogaard’s blogpost om hvordan du bedst tagger dine kampagner så du kan følge dem i Google Analytics – hvis du ikke allerede har læst den.

Det betyder bare at FRI betaling har lagt grunden til bedre at kunne FORSTÅ deres besøgendes adfærd rundt omkring på sitet, med udgangspunkt i den kampagne de er kommet fra, men nu vender vi tilbage af valget af kampagneside eller også kaldet ”landingpage”.

Hvorfor vælge forsiden? – forsiden er jo målet for alt branding relateret trafik. Alt hvor folk hører om FRI betaling, eller ser en annonce, og derefter google ordet vil formentlig komme direkte ind på forsiden, så er det virkelig den optimale side at vælge for en specifik annonce fra AMINO – nej det er det ikke efter min mening. Man vil aldrig fuldstændigt kunne optimere en side hvor man har så vidt forskelligt trafik på, og det er så også her at FRI betalings kampagneflow knækker.

Stil dig det her spørgsmål – hvad er det lige FRI betaling vil have MIG til inde på den side. Der skal optimalt kun være 1 uoverskyggeligt hovedformål med en landingpage. Prøv at kig på siden, og fortæl mig, uden at tænke over det, hvad er hovedformålet med denne side?

Hvad har denne side af budskaber – lad og kigge på det. Jo der står at FRI betaling nu er kommet til OsCommerce – fantastisk – men hvor mange besøgende, der lige har klikket på en banner på AMINO, har essentielt brug for denne oplysning for at komme nærmere en beslutning om at købe deres ydelser? – ikke mange, hvis der overhovedet er nogen.

Dernæst er der en nyhed om at FRI betaling er solgt til DIBS, jo hvis man nu vidste hvem det var, kunne man måske opfatte det som en god information, men heller ikke optimalt i forhold til målet med denne side.

Nemt, sikkert og uforskammet billigt, gentaget – fantastisk – her er første refference til det banner man lige har klikket på, nu begynder det at lysne op.

Pris, ex moms – 149,- pr måned – HVAD? – hvorfor blev det lige markant dyrere (fra 39,- pr måned til 149,-) – begrunder FRI betaling denne uhensigtsmæssige stigning? – nej. Den altoverskyggende salgspointe fra banneret er fuldstændigt rippet når man kommer ind på kampagnesiden…

Så kommer vi til call to action – hvad ønsker FRI betaling at man gør – jo de har godt nok en knap der hedder ”bestil her” – men hvad nu hvis man ikke vil bestille et produkt der ikke er det samme som det man troede man klikkede på en banner for – ville man ikke vende tilbage til AMINO et splitsekund senere – det tror jeg nok.

Så er der en generisk knap der hedder ”læs mere”, men hvad kan man forvente når man klikker der? Læs mere om hvad – det produkt man ikke selv har bedt om at få informationer om?

Ellers kan man klikke på ”virksomheder der benytter FRI betaling” – jo tak, det kan måske blive interessant når jeg har fået den information jeg ledte efter – produktet der koster fra 39,- pr. mdr.

PAS PÅ

FRI betaling er som sagt en meget flot kampagne, der er meget bedre end de fleste man ser rundt omkring, men de følger ikke deres besøgende til dørs. De indfrier ikke de forventninger de selv stiller i deres kampagner, og de lader fuldstændig deres besøgende hænge og selv finde ud af hvad det lige var FRI betaling snakker om.

Den største fejl der begås her er at man tvinger de besøgende til at tænke – u ha da da – ja det kan godt være at det er en plus andre steder, men når man handler om eforretninger er der altså flest penge gemt i at gøre meget ud af at ikke tvinge folk til at tænke.

De skal ledes, guides og de spørgsmål de skulle have inde i dem selv, skal helst besvares meget fokuseret og uden de rigtigt behøver at tænke meget over hvor de lige havde de spørgsmål. Gør man ikke det, bevæger de besøgende sig ud på usikker grund, hvor den mindste usikkerhed betyder de afbryder deres foretagende.

Jeg synes ikke at FRI betaling har gjort det godt nok for at kunne FORSTÅ og FASTHOLDE de besøgende som de får ind via AMINO kampagnen, og det er fuldstændigt hul i hovedet, fordi for det første betaler de AMINO hver gang der klikkes på det banner (formentligt) og for det andet har de lige fået en besøgende der har vist interesse for at købe et af deres produkter… den skal da følges til dørs skal den ikke ?

Hvordan ser dine kampagner ud, begår du samme eller lignende fejl i din markedsføring. Har du tænkt hele dit kampagneflow igennem? – FANGER du dine besøgende, men glemmer at FORSTÅ og FASTHOLDE dem?

Stof til eftertanke...

 

Kampen om den gode e-forretning

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Karsten blogindlæg Skriv dig op