Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Først Trafik - Dernæst Konverteringsoptimering

1,852 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
01 October 2009

Hvad kom først - hønen eller ægget? Det er et meget kendt og debatteret dilemma, men hvad kommer så først - konverteringsoptimering, eller SEO/PPC markedsføring. Det er faktisk ikke så stort et dilemma som med hønen og ægget. Konverteringsoptimering virker ikke ordentligt uden trafik og derfor handler det først og fremmest om at skabe trafik til dit site/shop.

SEO/SEM er et nødvændigt unde

Sådan beskriver Morten Vadskær det, og selvom jeg som marketingsmand ikke lige kan istemme mig helt samme formulering, så deler jeg i fulde meningen bag ordene. Det kræver trafik at lave fornuftig konverteringsoptimering og derfor handler det i høj grad om først at koncentrere sig om SEO og SEM, og dernæst, når man føler man har godt styr på denne indsats kan man begynde at lege mere seriøst med konverteringsoptimering. Jeg har også beskrevet det lidt tidligere i mit indlæg om e-købmandens evolutionsstige, hvor jeg først snakker om at man jagter, dernæst høster man, og det synes jeg er et godt billede på den optimale udvikling. 

Du må, og skal lege først

Dermed ikke sagt man ikke må eksperimentere med konverteringsoptimering, jeg vil bare ikke anbefale man gør det til hovedfokus før end man har forstået at få den mest kvalitetsprægede trafik ind til ens site, men det er altid godt at begå alle fejltagelserne før de rigtigt batter noget, og derfor vil jeg varmt anbefale man tager på Mortens GWO kursus hvor man kan lære at teste og optimere sin egen side. Morten tager en meget "hands on" approach, hvor man bliver introduceret til det helt basale i at benytte Google Website Optimizer, der er et gratis produkt, der håndtere alt de kedelige matematiske beregninger der skal til for bedst muligt at kunne estimere hvor du vinder, eller taber mest, så du kan lukke dine huller og udvide dine flaskehalse.

Uden kvalitetstrafik skyder du dig selv i foden

Det er ikke for ingenting at SEO er et buzzord, måske mere end jeg kan lide det er blevet, men det giver god mening at først koncentrere sig om at få folk til sin egen side, og dernæst finde ud af hvordan man bedst muligt sælger sine produkter. Hvis man skal beslutte sig hvor man ellers ville ligge en fysisk butik, vil man allerhelst også have den til at ligge på strøget eller i et storcenter hvor der kommer rigtigt mange forbi. Dernæst kan man så udvikle sine tilbud til de trends man ser i det daglige. 

Erfaring har vist mig at det mange gange er det mindst tænkelige kombination der performer bedst eller lad mig sige det som det er, det er sjældent man selv på forhånd kan udpege den endelige vinder i en test med flere elementer, og det er grunden til at man ikke skal fokuserer så meget på at optimere før end at trafikken er der, fordi det nytter ikke noget man skal vente et halvt til et helt år før at en basalt test kan afsluttes, når man med en god SEM mand i baghånden kan fordoble eller tredoble trafikken over nogle måneder, og dernæst køre tests der afsluttes på 3-4 uger. 

Lær af andre, og sørg for at modne jeres forretning først, og optimere bagefter. 

Med Venlig Hilsen

Karsten Lund

Konverteringsspecialist - www.optimeria.dk

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Karsten blogindlæg Skriv dig op