Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

E-købmandens evolutionsstige

11,926 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
05 August 2009

Er du abe, neandertaler eller menneske?

 

 

Evolution betyder udvikling, og det er sandt for e-købmanden som det er så mange andre steder i forretningslivet samt hverdagslivet, at så længe man ikke udvikler sig, går man tilbage. Her er en evolutionær tilgangsvinkel til det at have og drive en e-forretning. Så, er du abe, neandertaler eller fuldt udviklet menneske?

 

1. Fra abe til neandertaler

Når du starter ud, helt grøn, og uden erfaring med e-handel, anser vi for visualiseringens skyld at du er en abe. Det betyder ikke at du roder rundt og piller lus af sidemanden, fordi mange e-købmænd kommer med rigtigt gode og solide erfaringer fra erhvervslivet, men faktum er dog at som så meget andet, er livet på nettet markant anderledes. Visse off-line købmands strategier er enddog direkte problematiske og hæmmende for en e-forretning, og alle har derfor godt af at se sig selv som aben, når de starter ud.  

Nå, men tilgiv mig hvis du føler dig ramt, det betyder bare du kan læse dig til en viden som andre ikke-aber ikke har kunnet da de var aber. Som aben udvikler sig, arbejder denne med mange områder, og prøver at blive bedre til det hele. Det er meget normalt da budgettet i starten jo ikke er til de helt store armbevægelser.

 

I starten handler det for e-kømanden at komme ind i tingene, og de praktiske ting har en tendens til at tage megen tid (håndtering af indkøb, forsendelse, organisering, indhold, tilbud, optimering, markedsføring).

 

Her er de bedste råd at automatisere så meget som overhovedet muligt, bruge tid på prioritering og lære af andres erfaringer. Ved at automatisere en proces får e-kømanden mere tid til at fokusere på de andre ting. At sætte tid af til at prioritere kan for e-kømanden være essentielt fordi der er så mange ting at tage fat i, og det kan være fatalt at fordele sine 24 timer i døgnet jævnt hen over det hele.

 

Brug tid på at finde de ting der kan give mest muligt afkast for netop din forretning Det handler her også om at lære så meget som muligt af andres erfaringer – Hvis du ikke allerede har købt den, er Martin Thorborgs E-PUSHER, et absolut must, men er likviditeten ikke til det, kan Brian Brandts Jysk eMarketing også varmt anbefales.

 

Når 3 trin er sat sammen til punkt 1 er det fordi udviklingen her er meget forskelligt fra e-købmand til e-købmand, men fælles trækket er dog at de der formår at gøre de 3 ovenstående ting bevæger sig frem ad på evolutionsstigen.

 

2. Jægeren – Nu går jagten for alvor går ind

Når både forretningen og e-købmandens personlige udvikling er nået stadiet hvor der grundlæggende er styr på automatiseringen, prioriteringen og fokus på at lære af andres erfaringer, ja så er det jo naturligt at man har overskud til at tænke i baner der udvider forretningen. Her tager e-købmanden fat på optimering af den direkte indkomstgivende forretning. Der er også her masser at tage fat i, og erfaringen med at prioritere kommer her e-købmanden til gode.

 

Jagten bliver fokuspunktet, om det er gode google positioner, gode adwords kampagner, jagten på den gode konverteringsprocent, eller et sundt miks af det hele, ja så kendetegnes dette stadie med at jægeren prøver forskellige værktøjer af, og er fokuseret på at få mest muligt succes med jagten.

 

På dette stadie, har du en god føling med din shop og dit marked, og har sikkert også en ide om hvad der er bedst for dig at fokusere på. Fælles for det hele er at hvis det er noget der interessere dig, så søg efter ”gør det selv” produkter som Mikkel deMib’s SEO supporten, men hvis du kan føle at du ikke rigtigt er interesseret i det, så brug hellere tid på at sætte dig in i outsourcing markedet for den enkelte funktion. Fokuser dog altid på prioritering og det mulige afkast kontra investeringen (Return on investment – ROI)

 

3. Mennesket – udviklingen stopper aldrig

e-købmanden har nu fundet, testet og set fordelen af godt værktøj, og har nu endnu mere blod på tanden for at udvikle forretningen. Nu handler det om at høste sine marker. Det handler om e-landbrug af forretningens potentiale. Dette stadie handler om at teste og kontinuerligt forbedre forretningen, baseret på alle tidligere evolutionære skridt og disse erfaringer e-købmanden har gjort.

 

Det handler om at forstå de processer som en kunde gennemgår fra start til slut, og det handler om at udvikle de bedste metoder for at drive e-landbruget.

 

Den største trussel for aldrig at nå dette stadie, er at e-købmanden ikke indser at en fortsat vækst i forretningen handler om at drive nytte af erfaringerne fra tidligere evolutionære trin, og fokusere på kontinuerligt at udvikle forretningen.

 

Selv de mindste tiltag skal gennemtestes for at dokumentere effekten. Google Website Optimizer er ideelt til formålet, og brug noget tid på at sætte dig ind i hvordan en test udføres bedst muligt og hvordan et resultat tolkes og implementeres.

 

 

Følg ”kampen om den gode e-forretning” hvor der gives indsigt i hvad det er for udfordringer den ganske almindelige danske e-købmand møder i dagens e-marked. 

Kampen om den gode e-forretning
Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Karsten blogindlæg Skriv dig op