Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

100% konvertering er utopi

1,174 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
30 September 2009

 

Glem det, du opnår det aldrig. Du kan ikke konvertere 100% af dine besøgende. Læs videre og få at vide hvorfor det aldrig kommer til at ske.

Måden du måler din konvertering på

Den største fejlbehæftning er uden tvivl hvordan man definerer en konverteringsprocent på. Normalt er det beskrevet som procentdelen af alle dine besøgende der tager en ønsket aktion, såsom at foretage et køb. Er det nu også helt rigtigt? – nej, fordi konverteringsprocenten bør blive målt på alle de personer der engagerer sig nok til at blive påvirket at din side.

Forestil dig at der er nogen der kommer til din side, og i samme sekund som de har klikket på dit søgeresultat i google, eller din annonce, fortryder de. De når lige at loade din side, men ellers har de længe klikket på tilbageknappen. Der kan være mange grunde til dette, og ingen af dem har noget at gøre med måden din side er opbygget eller indholdet.

Der er mange scenarier der kan være grunden til at folk klikker tilbage inden de når at blive påvirket af dit site. Så skal de virkelig tælle i din opfattelse af konvetering. Nej det skal de ikke. Du har ikke haft nogen chance for at påvirke dem, ud over din tekst på søgemaskineresultaterne.

Besøgendes formål afslører dine chancer for at konvertere.

Jeg har i flere blogindlæg beskrevet hvordan forståelsen for de besøgendes formål kan have en meget positiv effekt på din konvertering, men lad mig slå det fast en gang for alle.  Der er nogle kampagner der hiver folk ind der slet ikke er parate til at tage den ønskede aktion, og der er andre kampagner der venter til de er helt modne, og derefter plukker dem.

Relevansen i dit indhold kontra besøgendes forventning

Hvor godt du formår at levere relevant indhold i forhold til den forventning dine besøgende har, og som du delvist har givet dem i din markedsføring. 

Ja, nej og måske – sigerne.

Selvom du har den bedste, mest præcise markedsføring, der målretter dine budskaber perfekt til alle dine segmenter, så vil du altid have en opdeling af besøgende i ”ja, nej og måske – sigerne”.

Nej sigerne er dem der under alle omstændigheder ikke har tænkt sig at tage den ønskede aktion i det besøg. De er bare slet ikke klar endnu, men undersøger måske bare mulighederne ved dig og dine konkurrenter. Det har en bred vifte af behov.

Ja sigerne er dem der har besluttet sig for at det skal være i dag, men skal lige se mulighederne du har at tilbyde. De har måske gjort alt forarbejdet og deres behov er mere fokuseret omkring deres individuelle problemstilling (leveringstid, salgspris, support, returneringspolitikken).

Så er der en gruppe der er måske-sigere. De har ikke besluttet sig for det skal være i dag, men de kan stadigt påvirkes til at tage den ønskede aktion, såfremt du er god nok til at overtale dem.

Konverteringsprocenten er et produkt af ovenstående

Der er rigtigt mange faktorer der spiller ind når det handler om konvertering, og derfor må du indstille dig på en lang hård kamp om hver procentpoint du kan hive i land. Nogle brancher har et lavt konverteringsloft, der lige meget hvor meget du hiver og slider i dine besøgende, bare ikke kan komme over, andre har det modsatte.

Men fælles for det er, at du aldrig nogensinde vil opnå 100% konvertering, men jeg vil vove min pels på du sagtens kan gøre det meget bedre end det den er i dag - så bare kom i gang. 

Kampen om den gode e-forretning

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Karsten blogindlæg Skriv dig op