Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Der er 4 slags personer på nettet – hvilken slags er du?

2,078 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
25 September 2009

 

Når man kigger psykologisk på adfærd på nettet, kan du sikkert nikke genkendende til at du opfører dig lidt anderledes end du gør når du er i NETTO, det er der en meget god grund til. Læs videre og prøv at tænke over hvilken slags du er.

 

4 personkarakteristika på nettet

Jeg springer direkte ud i det. Jeg arbejder med en tro på at der generelt er 4 personkarakteristika på nettet. Det er en tro som jeg har taget med fra mit virke indenfor direkt marketing i den virkelige verden, men en tro som jeg har fået forstærket ved at læse blandt andet danskeren Jakob Nielsen (Usabillity Guru) har påvist flere gange med eyetracking studies. Da jeg læste om de 4 personkarakteristika som amerikaneren Bryan Eisenberg arbejder med, synes jeg de var så meget lig det jeg selv kunne observere, at jeg valgte dem som udgangspunkt.

 

 

Hurtig

Langsom

Logisk

Konkurrenceprægede

Metodistiske

Emotionel

Spontane

Humanistiske

 For at bedre kunne forstå disse elementer, så tænk over dette:

 

Indse det, du ligger dør om dør med alle dine værste konkurrenter

Det dårlige ved nettet, set fra en e-købmands synspunkt, er at der altid ligger en masse konkurrenter rundt om hjørnet der er klar til at snuppe kunden hvis denne forlader shoppen. Det er denne overflod af tilgængeligt information der har gjort vigtigheden af at fastholde kundernes fokus igennem shoppen så umådelig vigtig.

 Det er dog et stort paradoks, for det er samme overflod af relevant information der har gjort det forholdsvist billigt at eje og drive en e-forretning.

 

Tænk på nettet som et bibliotek

Jeg får mange gange bedst respons ved at sammenligne nettet med et godt gammeldags bibliotek. Research fra USA angiver at op imod 80% af alt brug af nettet handler om at finde noget information – meget lig med det folk tager på et bibliotek for. Når du så kigger på nettet som et bibliotek, forstår du også hvorfor folk ikke kan lide at du pludselig har lyd på dit site, eller at du laver irriterende pop-up vinduer der invaderer deres ”e-privatsfære”.

 Tænk på hvor effektiv en FONA forretning ville være, hvis den lå i et bibliotek. Næppe lige så effektiv som når den nu ligger på strøget.

 Denne specielle funktion som internettet har taget i vores liv, kombineret med den trygge stol bag ved skærmen og annonymiteten, har også gjort at vi alle er mere indadvendte i vores adfærd på nettet, lige meget hvordan vores adfærd ellers er ”offline”.

 

Tilbage til de 4 karakteristika

Det var vigtigt for mig lige at bringe dig lidt mere ind i min tankegang, før jeg gik videre med at forklare disse person – psykografiske – elementer. Hvis du kigger på matriksen kan du se den er delt over hurtig, langsom og logisk, emotionel. Dette er hastigheden vi beslutter os med, og elementerne der indgår i vores beslutning. Når man ”parre” disse elementer får man disse 4 karakteristika. Konkurrenceprægede, metodistiske, spontane & den humanistiske. Når man så kigger på sin shop er det vigtigt man forstår forskellen på disse 4 karakteristika’s. Så hvad er det lige der får disse personas (som de kaldes) mus til at klikke (så at sige).

 

Den konkurrenceprægede

Det her er en personlighed der på den ene side handler hurtigt, men som også er logisk i sin tankegang. Det er en person der for eksempel elsker at der er noget der er XX procent bedre end YY, eller den nyeste version. Det er en person der stadigt vil kræve at du kan underbygge dine påstande, men mest af alt, handler denne person hurtigt.

 

Den metodistiske

Denne person har samme logiske tankegang, men ud over det, handler personen langsomt. Det betyder at denne person vil læse ALT hvad du har at skrive om produktet, inden der tages en beslutning. Det er en person der i ringere grad lader sig overtale af billeder, og grafiske elementer men som kan overtales ved at have substanstivt indhold.

 

Den spontane

Det her er personen der ud over alle grænser vil handle hurtigt, men samtidigt være primært fænget af billeder, grafiske elementer og overskrifter. Det er en person der ofte kan ligge ting i indkøbskurven, men hvis denne ikke styres videre i processen opgives foretagendet hurtigt. Det er person der vil være mest fænget af ”tilbuds skilte” og hurtige muligheder for et godt køb end resten.

 

Den humanistiske

Denne person er en person der ofte bliver påvirket af andres meninger om et produkt. Denne person vil meget gerne se andres kommentarer til et produkt, og bruger gerne mere tid på dette end nogen af de andre. Det er en person der tager sig tid, men som påvirkes af emotionelle elementer, der ofte bliver utryg hvis der ikke skiltes markant med betalingskort, sikkerhedscertifikater og lign.

 Når man kigger på disse 4 karakteristika kan man sikkert se sig selv i flere eller alle, men det er også en af hovedkardinalerne i denne tankegang. Bare fordi du handler på en måde når du køber batterier kan du sagtens handle med en anden adfærd når du køber en bil. Fælles er dog at selvom du måske tager tingene lidt langsommere når du køber batterier, vil du stadigt være påvirkelig af nogle af de samme elementer – dog i et langsommere tempo.

 Det er heller ikke en facitliste, det er ikke alle der klart kan placeres i en boks frem for en anden, men det er et rigtigt godt værktøj til at vurdere effektiviteten af en shop eller hjemmeside.

 De personas der handler hurtigt, vil generelt ikke komme ret langt ned på siden, de vil beslutte sig ret hurtigt ud fra elementerne i den øverste top af siden. Omvendt vil de der arbejder langsommere gerne komme godt rundt på dit site, men finder de ikke din struktur tryghedsskabende nok præcis for den form for adfærd de har – forsvinder de også meget hurtigt.

 Husk nu, at selvom vi snakker om langsom beslutningstid – snakker vi stadigt om nettet hvor alle har DAMP ^ 3, og derfor taler vi stadigt om sekunder…

 

Så hvad i alverden kan jeg gøre med den information?

Well, du kan måske få et nyt syn på hvorfor din shop ikke performer så godt som den kunne, og måske få et hint af en forklaring hvorfor nogle sider performer meget dårligere end andre. Mange arbejder ud fra en tankegang der kun tilgodeser en eller ganske få grupper af mennesker, fordi man tror på denne gruppe er mest indtjeningsrammet.

, det var faktisk fordi jeg læste dette udmærkede indlæg af Nicolas Zangenberg, men følte ikke jeg kunne forklare mit syn kun via kommentarfeltet. Hvis man virkelig ofrer tid på at forstå hvad der får folk til at købe noget – sælger man meget, meget mere. Det er ikke modsætning til noget Nicolas skriver, men måske en anelse mere nuanceret. 

Kampen om den gode e-forretning

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Karsten blogindlæg Skriv dig op