Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

E-Købmand: Er du elendig til at sælge? Undgå disse 3 ting

1,310 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
02 September 2009

 

Er du den tyggegummignaskende, mobiltelefontalende ekspedient, eller er du den servicemindede super sælger der observerer kunderne? – læs om de 3 vigtigste ting du skal undgå her

Du kan altid blive bedre, men hvor er du?

Der er altid plads til forbedringer, og chancen er stor for at der i dit tilfælde er rigtigt meget plads til forbedringer.

 

  • Du har en e-shop (hvis ikke giver denne blogpost ikke meget mening)
  • Du har gjort en masse for at få trafik ind på dit site (SEO, Adwords, SEM)
  • Du har læst Thorborgs E-pusher (ellers gør det – www.e-pusher.dk)

 

Men træerne vokser ikke ind i himlen og selvom du har fået meget mere trafik ind, og du har gjort nogle (eller alle) de ting Thorborg foreslår for din e-butik, og det har løftet salget, men måske ikke så meget som du havde håbet – hvad nu?

Hvis du er som de fleste er, har du en e-shop på en platform (enten hosted – DanDomain, eller open-source – Magento), og du har højst sandsynligt fået lavet et ”unikt webdesign” der passer til den branche og det brand du har. Du har sikkert godkendt designet ud fra om du synes det så professionelt ud, og om det opfyldte dine egne krav til farver, opsætning – Hvis du er grundig, har du hørt familie, venner, netværk osv. om de også har kunnet lide det.

Kunderne taler kun et enkelt sprog – og det er med deres mus

Har du en enkelt gang i den proces tænkt over hvor godt dine kampagner kører, og hvor meget hver enkelt af dem tjener ind, hører du til den øvre halvdel, og har du gennemtænkt dine kampagners konverteringsflow, call to action, sekundær call to action og motivationskommunikation – ja så behøver du faktisk slet ikke læse videre – du er min stjerne! J

Fakta er, det er umådeligt svært at bedømme ud fra et design hvordan din konvertering bliver, fordi det afhænger af dine kunders adfærdsprofiler, kampagnernes opsætning og indhold, men der er visse ting som går igen og igen, som bør være inde over hver gang der designes en ny e-shop.

Kunderne flygter når de føler sig utrygge, eller ikke kan finde relevant indhold i forhold til deres forventninger. Det handler om at gå i dialog med kunden med de midler du har – og det kræver omtanke og eftertanke.

Undgå for alt i verden disse 3 ting.

1. Mangel på Handling

Hver side skal have en klart defineret handling der ikke må overskygges eller domineres af andre. Her tænkes for eksempel på en produktside – du må ikke lade andre elementer forstyrre eller overskygge den vigtigste handling af alle – tilføj til indkøbskurv.  Har du en side der har 2 eller 3 ting du ønsker kunden skal kunne handle ud fra, ja så prioriter disse nøjagtigt, og giv dem forskelligt visuelt vægt og placer dem forskellige steder på siden alt efter hvilket flow du ønsker.

Du må for alt i verden ikke give dine kunder en følelse af at der ikke er en klar handling og dermed formål med siden. Det leder til utryghed, forvirring og i sidste ende tab af omsætning.

2. Ikke relevant indhold

Skrækscenariet her er de e-købmænd der som udgangspunkt leder deres kampagnetrafik til forsiden, der så af samme grund bliver nødt til at være mega fleksibel og henvende sig til en masse forskellige typer. Hvis du kan gå med en ting fra denne blog så er det ordene: Prøv at sælge til alle, og du sælger til ingen.

Du bliver nødt til at ligge nogle kræfter i at tænke på hvad det er for nogle forventninger kunderne måtte have til indholdet på siden ud fra udformningen af kampagnen. Det er ikke sikkert du rammer rigtigt i starten, da det kan være lidt svært at forudse, men i det mindste gå ind med den holdning at optimering af hjemmesiden er en kamp der først slutter når du ikke gider handle mere.

Et eksempel på ikke relevant indhold i forhold til kampagnen, er beskrevet i blogposten: Er din shop en blind mand i et dart spil?

3. Standard elementer på alle sider

Jeg ser mange gange e-shops der har et sekundært formål om at få kunder til at tilmelde sig nyhedsbrev, og det er faktisk en rigtig god ide. Problemet er bare at de ligger dette formål ind på alle sider, og skyder sig dermed i foden – har du ondt dernede?

Når du indlægger elementer der ses på alle sider, løber du ind i problematikken omkring ”bullshit filtre” det er filtre vi alle har aktiveret på nettet fordi vi konstant bliver bombarderet med påvirkninger om at klikke her og der. Vi bliver ganske simpelt blinde efter få sekunder hvis elementet ikke fanger vores opmærksomhed med det samme. Derfor er for eksempel nyhedsbrev på alle sider en potentiel farlig ting.

Tænk over hvornår du ønsker kunderne skal tilmelde sig nyhedsbrevet. Det rigtige svar er – når de alligevel ikke fandt det som de søgte, eller når de er ved at forlade siden. Det er med andre ord et våben til at forsøge at få noget ud af dine markedsføringskroner, men det er ikke dit primære våben – vel?

Tag tre skridt tilbage, lokaliser hvilke sider du kan se folk forlader sitet mest fra, og udtænk en måde hvorpå du fanger disse folks interesse for at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Derved undgår du de bliver blinde for muligheden, og du undgår også at folk bliver revet ud af en købsproces.

 

Det er altid svært at skulle sige noget generelt om noget så specifikt som konverteringen på netop din shop, men disse elementer er vigtige bestanddele i den tankegang der kan hjælpe dig til at øge din konvereringsrate, og dermed din omsætning pr. brugte markedsføringskrone. Det er altså god e-forretning. 

Kampen om den gode e-forretning

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Karsten blogindlæg Skriv dig op