Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Karsten Lund fra Optimeria Hvis det ikke er fakta, er det fiktion folkens!

Hvis det ikke er fakta, er det fiktion folkens!

1.338 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
21 August 2009

 

Her tænker jeg ikke på en større dansk discountkæde, men derimod kolde hårde fakta. Baserer du din forretning på fiktion eller fakta? Det gør en stor forskel.

Du bliver nødt til at tage hovedet ud af ordrebøgerne et par sekunder fordi det jeg fortæller dig kan betyde forskellen på om din næste ordrebog skal være i pixi størrelse eller plakatstørrelse. Der er rigtigt mange ting man skal tage hensyn til som aktiv e-købmand, og man skal hele tiden prioritere.

Det er hektisk det ved jeg, den ene dag er der 40 ordre der skal pakkes inden klokken 17.00 for at man kan nå ned i posthuset med den, den anden dag er telefonen rødglødende med kunder der vil spørge om det ene og det andet. En ting der meget hurtigt ryger ned under radaren, er fokus på hvor godt din shop performer, fordi så længe der kommer masser af ordre og kald ind, må det hele jo være i orden?

At holde øje med antal salg og gennemsnitskøb osv. er selvfølgelig godt, men kan de fortælle dig hvor mange salg du kunne have fået, havde du nu lavet nogle enkle ændringer i din opsætning? – NEJ – og derfor kan du ikke rigtigt bruge det som målestok.

Det er ikke nørdet snak – det er god forretning!

Ja, jeg ved godt hvad du tænker – er jeg nu endnu en tal nørd der bare vil have dig til at forholde dig til gængse standarder og tørre tal fordi ”det virker for andre” – Nej – faktisk fortæller jeg dig at du SKAL tænke udenfor boksen og bruge din e-købmands intuition, men hvis du ikke samtidigt forholder dig kritisk til om de ændringer du vil foretage dig er godt eller skidt for din forretning, så kan du lige så godt spille lotto for halvdelen af dit markedsføringsbudget hver måned – det giver nemlig en bedre chance for at du får succes.

Miljøpåvirkninger

Du skal og må dedikere noget tid til optimering af din forretning hvis du gerne vil hive de nemmest tjente penge hjem, og her er essensen at du skal teste dine ændringer. Når du tester skal du også tænke på om der er miljøpåvirkninger der kan mudre dine resultater.

Som eksempel, forbereder jeg en test for en kunde, og lige pludselig, uden jeg har gjort noget, bliver konverteringen meget bedre – ØH – tænker jeg, og klør’ mig i skalden. Den havde jeg ikke rigtigt regnet med, men måske positive tanker alene kan gøre konverteringen bedre. I realiteten er det kunden der uden at have givet mig besked, har sendt et nyhedsbrev ud, samt tilføjet nye produkter i kataloget. En anden afledt effekt var at sitet i vores overvågning nu reagerede helt op til 1 sekund langsommere i spidsbelastningstider

Det er alle ting der kan og vil have en påvirkning på en test, og havde jeg kørt testen, uden at tage hensyn til disse miljøpåvirkninger, kunne min test have været alt for positiv eller måske alt for negativ i forhold til realiteten, og kunden havde haft et dårligt beslutningsgrundlag.

Så – E-købmand – Brug for alt i verden din viden, intuition og gode ideer til at forbedre din forretning, men glem ikke at lave det arbejde en god solid test kræver, ellers er det i bedste fald spildt, i værste fald danner du et falsk beslutningsgrundlag.

Hvor mange tests har du lavet det sidste 6 mdr. hvor du med ro i sind kan sige du ikke har mudrede resultater?

Kampen om den gode e-forretning

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Karsten skriver Skriv dig op