Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Profet eller plagiat?

1,809 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
30 December 2014

Hvis du har et produkt, en ekspertise eller en ydelse, som dine kunder mener de kan få alle mulige andre steder, så er konkurrencen benhård. Du føler måske du tilbyder noget helt særligt, men kunderne opfatter dig som en blandt mange. Kan du til gengæld ”forudsige” fremtiden og tilføje dit produkt til denne profeti, så kan der ske spændende ting.

Her en kort guide til, hvordan du bliver profeten i din branche, og ikke plagiatet.

Det ved man sgu aldrig
Ja okay, det er måske en smule svulstigt. Og måske det ikke er helt så simpelt. Men lad os nu kigge lidt på principperne i det, alligevel. At forudse fremtiden på et marked, er i bund og grund nyttesløst. Et hvert marked handler i sidste ende om mennesker, og man ved sgu aldrig helt, hvordan vi arter os under forskellige givne omstændigheder. Men noget der altid fascinerer os, under alle givne omstændigheder, er mennesker der formår at gøre deres ord og tanker til konkrete resultater! Man kunne jo fristes til at kalde dem profeter!?

Blot en af mange
Lad os nu sige du er programmør. Du koder i 12 forskellige sprog. Kan dine kunder se på din adfærd, sådan helt konkret når de møder dig eller dit produkt, at du tænker anderledes end så mange andre, eller er du blot en af mange programmører? Har dine faglige evner smittet af på din måde at tænke på, eller siger du det samme som alle andre ”computer nørder” siger? Har du skabt noget, der giver dine kunder en konkret oplevelse af, at du også kan skabe en ”bedre” fremtid for dem?

En revisor der påvirkede min fremtid

Personligt husker jeg selv tydeligt, da jeg startede mit første firma for ca. 1000 år siden; jeg fik et meget generøst tilbud fra SKAT om, at de som noget helt nyt tilbød, at ”man” som nystartet kunne få support fra en konsulent vedr. moms, branche registrering osv. Da jeg venligt afslog ”tilbuddet” blev det tydeligt, at det måske ikke helt var et tilbud, når alt kom til alt. Nå, men op mødte denne her, hvad skal ”vi” kalde ham; magtsyge mand, der i løbet af en times tid fik truet mig med diverse ting og sager. Min revisor brugte 3 timer på ham, og så viste det sig, at han nok ikke liiige havde fået set ordentligt efter. Se, det er jo som sagt 1000 år siden ca., og jeg bruger stadig samme revisor! Og nu håber jeg sgu ikke hun læser det her, men hun har igen og igen bevist, at hendes viden bliver brugt anderledes, end hvad så mange andre revisorer jeg har mødt, formår! Prisen er egentlig ikke så afgørende!

Svinger din viden for kunderne?
En anden sammenligning på hvad jeg mener kunne være musik. Der findes mennesker som ved alt om musik. De kan deres instrument til finger spidser – de kan spille alt. Men de kan ved gud i himlen ikke lave musik. Der findes mennesker der ikke aner hvad det er de spiller, sådan teoretisk, men de kan lave musik der berører millioner af mennesker. Så får du din viden til at svinge? Kan du skabe ”musik” med din viden?

En kort guide til profeterne:
1. Sæt tid af til at tænke
Når vi udfører, tjener vi penge, men når vi tænker skaber vi nyt. Det er en afgørende forskel på dem, der gør det samme som alle de andre, og dem der sætter dagsordnen – de tænker. Det kan virke ret banalt og ligegyldigt. Men sæt tid af til at tænke, organiseret, i 3 måneder og du vil helt sikkert opleve vækst i din forretning.

2. Opsøg ny viden om ”underlige” temaer
At fordybe sig i egen ekspertise, gør os til specialister, men noget interessant der kendetegner profeterne er, at de også finder andre og deres særheder inspirerende. Opsøg folk der er virkelig gode til noget du ingen forstand har på – lær deres måde at tænke, at kende.

3. Brug tid på at bruge din viden til noget helt andet
Tilbage til at du er programmør. Forestil dig du bruger tid på at hjælpe ældre med at logge på nemID. Jeg tør godt love dig, at det gør dig til en bedre forretningsmand/kvinde.

4. Lyt!
Lyt til mennesker. Lyt til deres tanker om livet! Lyt intenst! Tilbage til musik eksemplet, at få noget til at svinge. Når det du gør handler om menneskers liv, så har du deres øre, og det er et godt sted at starte.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Christian blogindlæg Skriv dig op