Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Købt eller solgt ud?

1,746 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
26 September 2014

Moden, overmoden eller fuldstændig rå og ubrugelig? Vil du gøre din virksomhed klar til salg, høste frugterne af din investering og nyde synet af din indsats – så læs med her, og tjek selv din virksomhed med de 5 konkretet anbefalinger, til et succesfuldt virksomhedssalg!

Det skal du vide om køberne!
Jeg tager udgangspunkt i, at du skal sælge til en køber, som ønsker at beholde din virksomhed som en cash-cow business! Altså en investering som skal genere løbende overskud og kapital. Jeg tager udgangspunkt i den type køber fordi det oftest for os iværksættere, er sjovere at drive en forretning, som appellerer til denne type køber, fremfor den type investor, som vil splitte din virksomhed ad - eller som ser den som endnu et produkt på hylderne, i en større sammenhæng. Plus – jeg har set mange virksomhedssælgere lide, trods millioner på bankbogen, når deres baby bliver maltrakteret af ”ignorante spader”! Det vender jeg tilbage til, i min sidste anbefaling.

En rigtig professionel investor vil vurdere din virksomhed ud fra nogle simple og overskuelige faktorer, som han/hun kan studere objektivt. Jo mere du fokuserer på subjektive og emotionelle faktorer i et salg, jo sværere gør du det for dig selv. ”Vi har eksisteret i 100 år, og har i 3 generationer kastet blod sved og tårer ind i virksomheden” Jo, jo – det er bare ikke super relevant, i forhold salget af din virksomhed.

Der er rigtig meget at sige om et salg af din virksomhed, men lad os få de helt fundamentale og altafgørende principper på plads. Her er de 5 konkrete anbefalinger:

1. Anbefaling – find den/de rigtige rådgiver(e)!
Noget så simpelt som hvad din virksomhed skal koste, er ret vigtigt at få på plads. Jeg har set virksomhedsejere smide rigtig gode muligheder på porten, simpelthen fordi at de selv mener de kan vurdere, hvad skidtet skal koste. De tager en helt uacceptabel indgangsvinkel til prissætning, set med en investors øjne. Det er vigtigt at afklare med sig selv, hvad årsagen til et salg er, og så ikke glemme det i processen. Hvis du f.eks. går efter økonomisk frihed, og lader dig stoppe af, at du føler at 45 millioner er mere rigtigt end 41, så bør du genoverveje om du er klar til at sælge. Eller måske får du din pris, men bliver betalt i noget, som senere viser sig værdiløst (aktier i en anden virksomhed eller lignende).

Den rigtige rådgiver kan hjælpe dig til at forstå, og vælge den rigtige pris – eller set fra din købers vinkel; at gøre din virksomhed til en oplagt INVESTERING! Selvfølgelig er der detaljer til denne anbefaling, som ikke tager hensyn til selve forhandlingen - at du selvfølgelig skal have så meget som muligt for din virksomhed. Men husk – din virksomhed er en investering for køber, og den skal være god før den er interessant. Lad ikke egenrådighed eller dårlig rådgivning blive det, der frarøver dig en god mulighed!

Lav ikke en ”earn-out” hvis du ikke selv stadig har magt i virksomheden. Gør ikke dig selv afhængig af hvad andre kan, eller ikke kan!

Lad køber komme med det første udkast! Lad køber gøre arbejdet! Vær opmærksom på eventuelle klausuler.

2. Anbefaling – tjen penge på din omsætning!
Det har altid fascineret mig, men også fået mig til at grine lidt bag skæget (Sådan et har jeg faktisk), når en virksomhed taler om hvad den OMSÆTTER. I bund og grund er det totalt ligegyldigt i forhold til et salg – det der er spændende som køber/investor er, hvor meget tjener du/I på jeres omsætning, og i hvor langt tid har I gjort det? Hvis man investerer i en virksomhed for at eje den, så er overskud og profit ret afgørende. Ork, der findes da idioter der gambler, når de køber virksomheder, du kan bare ikke satse på, at du lige løber ind i dem. Eller for den sags skyld – drive din virksomhed ud fra det. Sørg for at din virksomhed altid har fokus på balancen mellem omsætning og indtjening. En professionel investor/køber vil altid se på din virksomheds historik, på dette område. Faste solide kunder i et større og varieret perspektiv, er guf for en potentiel køber.

3. Anbefaling – fasthold dit personale!
Usikkerhed og manglende stabilitet er et ”no-go” for en køber. Bøvl med personale, mistillid til virksomhedens ledelse eller videns-tab som resultat af sving-dørs situationer, skriger dårlig investering til himlen. Styr derfor din vækst med hård hånd hele vejen, så din virksomhed har en dokumenteret historik med stabile medarbejdere, videns fastholdelse og tillid til ledelsen.

4. Anbefaling – gør virksomheden uafhængig af dig!
Selvfølgelig er du dygtig – det er klart! Men lad nu være med at lave micro-management. Tænk hele tiden over, hvordan du kan gøre din virksomhed uafhængig af dig. Den uafhængighed bliver guld værd senere, når din køber ser, at han/hun ikke behøver at købe dig med – for at bevare en sund og veldrevet virksomhed. Jeg tør godt love dig, at i den type handel hvor du indgår, som en del af pakken (du skal måske sidde som direktør i 5 år…… 5 år er lang tid, når du ved hvor det hele peger hen), ikke er det du ønsker dig længden.

5. Anbefaling – klip navlestrengen!
Når du har solgt – har du solgt!! Din baby er bortadopteret – den er flyttet hjemmefra – den har fået sit eget liv! Uanset hvordan du mentalt forbereder dig på dette; så forbered dig på det! Når festen er slut, er festen slut. Hvis du kan tage dette perspektiv med dig, allerede når du starter salgsprocessen, så kommer du til at stå MEGET mere klar og handlekraftig igennem hele processen.

Succes er ofte ret simpel! Det der er komplekst ved succes, er at få os til at gøre det, succes kræver af os!

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Christian blogindlæg Skriv dig op