Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Popularitet dræber

1,391 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
17 May 2012

Det ligger i ordet; populær betyder at stræbe efter folkegunst, men ønsker du at skabe solid forretning, er det at være populær alt for sårbart. Jeg mener at det alt for ofte dræber god forretning frem for at skabe den!

Storheden står for fald
Popularitet er flygtigt, krævende og forførende. Enhver kultur med respekt for sig selv har en myte om, hvordan en eller anden forelsker sig i eget spejlbillede og fortaber sig i det. Storheden står for fald, og smerten ved at falde fra tinderne til dybderne er til at føle på. En ting er den mere metafysiske vinkel på dette, den anden er den helt håndfaste.

Langt og kedeligt
At skabe popularitet ender ofte med, at fokus ender på populariteten i sig selv, frem for det at have en solid og kvalitativ samhørighed med en gruppe mennesker. Vi kender alle forretninger som i bund og grund kun er til for sig selv og ikke sine kunder. Eksemplerne er mange, men et nemt kunne være lange og kedelige tast-selv-systemer, hvor ”man” ender op med at tale med en konsulent, der ved mere om, hvad de IKKE kan gøre, end hvad de rent faktisk KAN gøre for kunden.

Alt ser anderledes ud med tømmermænd
Når et brand, en person eller en virksomhed er populær, følger der ofte masser af opmærksomhed med – og opmærksomhed er som et vanedannende ”drug”. Problemet er, at det at blive set ikke nødvendigvis sikrer at vi bliver valgt, og ligesom et musikalsk sommer-hit til Ibiza-ferien mister sin glans når tømmermændene har lagt sig … ja, så er den populære virksomhed også hurtigt glemt. Og så viser abstinenserne sig.

Værdier er til at føle på
Værdier er nøglen til popularitet version 2.0, der hedder: gruppe/fans. Værdier, der appellerer til ”mig”, ”mine tanker” og giver ”mig” en følelse af at være en del af ”noget”, som understøtter, hvem ”jeg” er, eller måske ligefrem gør ”mig” til mere, end ”jeg” er. Verden søger ikke idoler, som er uden for rækkevidde. Kunderne søger ikke brands, som er uopnåelige … Vi vil have nærhed, opmærksomhed og et tilhørsforhold.

Vækst er konkret
Lad dig ikke forføre til, at mængden af medløbere eller likes på f.eks. Facebook fortæller noget som helst om, hvordan din forretnings vækstpotentiale har det! Der findes masser af brands og virksomheder, der har høj popularitet, men kæmper en ”dødskamp” for at konvertere dette til konkret omsætning.

Tanker gør godt
God forretning handler om at dele vandene, så dem, der vil være og ønsker at være dig, dine produkter eller dine værdier loyale, kan se dig/jer tydeligt og foretage et valg. Tænk over det, hvem har du selv virkelig valgt, og ikke mindst hvorfor?

Med ønsket om din succes,

Christian Campbell

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Christian blogindlæg Skriv dig op