Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

3 fiffige ting, som kommende (og nuværende) selvstændige kan lære af Charles Iversen

710 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
28 November 2018

Den her historie handler hverken om topaktuelle iværksættere eller hippe influencere. Historien om Charles Iversen er nemlig mere end 40 år gammel. På overfladen er det en underholdende historie om en snedig og samvittighedsløs svindler. Men bagved den historie ligger en anden historie. Nemlig historien om, at hvis vi tør, kan vi leve efter vores egne værdier og vores eget foretrukne narrativ.

Lad mig forklare.

Inden for både psykologi og filosofi fylder begrebet ’identitet’ en hel del. En af måderne, hvorpå vi kan forklare vores egen identitet for os selv og andre, er ved hjælp af narrativer. Narrativer er fortællinger, som vi hver især skaber. I centrum af dit narrativ er dine værdier og de ønsker, du har for dit liv. Og jo mere du tør arbejde for at leve i overensstemmelse med dine værdier og dine ønsker, jo mere tilfreds vil du føle dig.

Hvis du er selvstændig eller har en drøm om at blive det, vil ord som frihed, ansvar, medbestemmelse, skabertrang, initiativ og nysgerrighed fylde meget i den historie, du fortæller om dig selv. Og det er den skabelon, du forsøger at dreje dit liv efter.

Men det kræver mod.

Og så er vi tilbage ved Charles Iversen. Ved du stadig ikke, hvem han er?

Hjælper det, hvis jeg fortæller dig, at han bor på Neurosestien 13, 2300 København S, og at han i løbet af historien ’overtager’ en brysk håndlanger fra en lånehaj?

En håndlanger, som i øvrigt ynder at stille et ganske bestemt spørgsmål, nemlig:

     "Ska’ jeg stikke en arm igennem ham, boss?"

Hvad nu, hvis jeg også fortæller dig, at Charles Iversen undervejs skifter efternavn til Gyldenkål?

Du skal finde inspirationen mellem ølbajerne

Så hvad kan Charles ’Sjas’ Iversen, en arbejdsallergiker, en snyder og en nasser, nogensinde lære selvstændige? Naturligvis ikke den usle kunst at snyde og nasse. Og desuden kan vi vist godt blive enige om, at numrene er skarpt karikerede. Nej, det, der derimod er ret troværdigt, er, at Charles kan ændre sit liv ved at ændre sit narrativ.

#1) Tro på dig selv

Efter en omgang nedture og ydmygelser beslutter Charles, at det fremover skal være anderledes. Han vil ikke længere være den, der får bøder, bliver smidt ud og ikke kan betale sine regninger. Ikke være den, der ser passivt til, mens andre beslutter, hvilken retning hans liv skal tage.

Han vælger derfor at trække på – og tro på – al det potentiale, der gemmer sig i ham. Det viser sig hurtigt, at Charles er ressourcestærk og særdeles lærenem, og det tager ham ikke længe at afkode de velstilledes attitude. Og selvom Charles’ nye opførsel er påtaget, hviler den stadig på hans ressourcer og hans tillid til, at egne evner nok skal bære ham frem til målet. I hans nye narrativ er han er nemlig lige så god og lige så dygtig som de andre.

Hvis du kan noget, så bland dig med de bedste inden for dit felt. Er du den introverte type ligesom mig, kræver det en dyb indånding og et langt tilløb. Jeg ved det. Men hvis du også er ambitiøs og lærevillig, er det den bedste måde at blive endnu bedre på.

Og apropos at lære, så husk på, at alle (også dem, du regner for at være de dygtigste i din branche) selv er midt i en læringsproces. Alle, som vil udvikle sig inden for deres fag, må være åbne for at lære nye ting. For at ændre på opfattelser og fremgangsmåder. Derfor kommer det hele branchen til gode, når nogen starter fra scratch og tør være kreative. Hvem ved, måske er det dig, din måde at tænke på og dine gode ideer, der spreder friske ringe i vandet.

#2) Kræv det, du er værd

På snedigste vis får Charles lokket den brede direktør Blaskenberg til at sælge sig en stor grund. Men direktørens motiv for at sælge er skam alt andet end altruistisk. Charles’ lille nummer med Blaskenberg efterlader direktøren med den overbevisning, at udsigten til fortjeneste på grunden er pist væk. Og så kan Charles jo lige så godt være den, der brænder sig på den.

Da grunden så pludselig igen står til at være en masse penge værd, beder direktøren Charles om lov til at købe den tilbage. Blaskenbergs tilbud giver Charles en fortjeneste på en million kroner. Men Charles tænker over sagerne og kræver to.

Og det får han.

Som tilskuere ser vi det hele udefra, og vi holder naturligvis med Charles. Vi ved, at han fortjener gevinsten lige så meget (eller lidt!) som direktøren. Men Charles er alene og helt grøn i gamet og kunne være blevet angrebet af mindreværd. I stedet vælger Charles at tro på, at han er direktørens lige. Og han forlanger, hvad han og produktet er værd.

Hvis du sælger en service, en specialviden eller et custom-produkt, skal du som selvstændig pludselig til at sætte pris på din egen tid – bogstavelig talt. Det er svært, og det kræver selvtillid. For der er altid nogle, der er billigere. Altid nogle, der påstår at kunne levere højeste kvalitet til nærmest usynlige priser.

Som du nok ved, er det uhyre vanskeligt at vinde de kunder, der kun sammenligner på ét eneste parameter: prisen. Lad de kunder blive nogle andres, og lad dem, der skal arbejde for de kunder, spilde deres tid.

Du og din tid er mere værd. Det bliver du nødt til at tro på.

#3) Vis, hvem du er, og hvad du laver

Da Charles første gang møder emsige direktionssekretær Sørensen, går han ind med en plan om at blive sat ned i skat. Men han undlader at træde i karakter, og der opstår lynhurtigt ubalance i samarbejdet. Da han går derfra, har den dominerende sekretær sat Charles op i skat i stedet for ned. Heldigvis er situationen en anden, da han møder hende næste gang. Her melder Charles klart ud om sine ønsker og forventninger – og går tilfreds derfra.

Det her kunne selvfølgelig godt være et billede på en kunde, som ikke formår at være tydelig omkring sine behov og den opgave, han eller hun præsenterer for dig. Men jeg vælger alligevel at vende den om, så den peger på dig.

For jo mere åben du er omkring, hvem du er, og hvordan du arbejder, jo større er chancen for et godt samarbejde med kunden. Omvendt risikerer processen at udvikle sig til den berygtede ’kunde fra helvede’, hvis du skubber dine fremgangsmåder i baggrunden for kun at fokusere på at lukke salget.

Spil WYSIWYG-kortet, og vær med til at bane vejen for det gode samarbejde.

Charles er ikke en ener

Charles Iversen, aka Gyldenkål, er ikke et unikum. Der findes masser af bøger og film med karakterer som ham. Karakterer, som har et stærkt ønske om at handle på en drøm, og som derfor først må ændre deres fortælling om sig selv. Charles kunne have været Chris Gardner fra The Pursuit of Happyness. Han kunne have været Joy. Eller Erin Brockovich.

Det betyder ikke så meget.

Det, der betyder noget, er at lade sådan nogle karakterer inspirere dig til at komme op af sofaen. Hvis du har et mål om selvstændighed, må du fortælle dig selv, at du er sådan en, der går aktivt efter drømmen. At du ikke hører til den store gruppe, der nøjes med at tænke på den. At du er eller kan blive lige så dygtig som de bedste. At du tør fokusere på dine ressourcer i stedet for på det, du ikke kan. For det, du ikke kan nu, kan du lære undervejs.

Desuden er det, der er allerhårdest at lære, også det, der gør dig allerklogest. Fejl er uundgåelige. Og som Oscar W. sagde, så er erfaring bare et blidere ord for alle de fejl, vi allesammen begår.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Charlotte blogindlæg Skriv dig op