SEO-tekster: Sådan bør NLP forandre din måde at skrive dem på

2. september 2018 | 395 Visninger | 4 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Er forkortelser ikke irriterende? Det er de i hvert fald, når man ikke kender dem så godt. SEO behøver nok ingen yderligere introduktion, men så var der den anden i overskriften. NLP står for natural language processing. Egentlig er det en sprogfilosofisk disciplin, og jeg ved, at det lyder lidt som en buzzkiller. Men som filosofibachelor kan jeg afsløre, at det er ret spændende. Og meget anvendeligt har det vist sig.

For da NLP mødte computervidenskab, skete der ting og sager. Før det møde, var det svært for os at forstå computersprog bestående af 0’er og 1’er i varierende antal og kombinationer. Og en computer kunne ikke smalltalke på menneskesprog. Men op ad gryden med teknologi, semantisk analyse, AI (kunstig intelligens) og NLP kommer pludselig værktøjer som Siri, Alexa og andre assistenter. NLP har ikke kun muliggjort stemmesøgninger og -kommandoer. Sammen med Hummingbird og RankBrain har NLP nemlig allerede revolutioneret skrevne søgninger. Stemmesøgning og -styring er blot en nemmere måde at interagere med elektronikken på. Og da teknologi og bekvemme løsninger er noget af det, vi allerbedst kan lide, spår eksperter en blændende fremtid for stemmesøgninger.

Nu er det op til dig at fremtidssikre dit tekstindhold! Her får du 4 tip til at skrive moderne, NLP-venlige SEO-tekster.

Omfavn det naturlige sprog

Nu hedder det jo natural language processing, og hele formålet med sliddet er, at søgemaskinen skal kunne bearbejde hverdagssprog – samtalesproget. Hvorfor? Fordi det er sådan, vi foretrækker at tale. Og jeg er sikker på, at det er sådan, du foretrækker at skrive. Det er intuitivt, og det føles behageligt og ikke opsat. Som om du snakker eller skriver med en ven i et sprog, der er ærligt, personligt og følsomt i en eller anden grad og retning. Google-ingeniørernes fokus på NLP er netop motiveret af ønsket om, at deres søgemaskine skal være et behageligt sted. Et sted, hvor man kan henvende sig med alt og på alle måder. Det skal være et sted, hvor mennesker taler til mennesker og inspirerer hinanden. Og man kan se i bøger som "Danmarks spørgsmål", at vi danskere har taget det der med venskabsforholdet til os, når vi søger i Google.

Kravet om et naturligt sprog udelukker selvfølgelig alt, hvad der har at gøre med keyword stuffing, målsætninger om en bestemt søgeordstæthed i tekster og også tanken om én (landings)side pr. udgave af dine primære søgeord. Hello, freedom!

Husk alle de andre ord

Det virker måske umiddelbart kontraintuitivt, at du kan gøre dit primære søgeord mere synligt ved at putte det ind i en kontekst med en masse andre ord. Men sådan hænger det sammen. Jeg selv lærte begrebet ’saliens’ at kende i forbindelse med et eksamensprojekt i digital billedanalyse. Hvis et objekt har høj eller stor saliens, betyder det, at det er meget tydeligt og iøjnefaldende. Saliensen skyldes objektets beskaffenhed, men også hvilke andre objekter det optræder sammen med. Og du kan gøre dit keyword og dermed tekstens emne tydeligere for Google ved at medtage relaterede ord og emner i din tekst. Dem kalder man nogle gange for LSI-ordene. LSI står for latent semantic indexing, og LSI-ordene er dem, folk bruger og/eller forventer at se i en tekst om et givent emne. Googles ultimative målsætning er at forstå intention og kontekst, og er du snedig i din brug af LSI-ord, giver du din tekst en fordel.

En moderne søgeordsanalyse er altså en analyse, der afdækker alle de ord, folk bruger om dit emne, og hvilke interesser og spørgsmål de måtte have i forbindelse med det. Læg mærke til Googles autoudfyld-funktion, konsulter området med alternative forslag i bunden af SERP (search engine results pages), og vær kreativ i din søgning efter relaterede ord og long-tail-keywords. En anden stor fordel ved dit nye, varierede sprog er, at din tekst rammer flere menneskers måde at tale på, og den bliver interessant for flere at læse.

Svar på spørgsmål

At du skal svare på læserens spørgsmål hænger sammen med ovenstående punkt. Men når du svarer på spørgsmål, så medtag hele spørgsmålet i teksten, og formuler svaret så enkelt som muligt. Google er stadig langt fra målet, og noget sprogligt geni er den ikke. Den skal ind og skille dine sætninger ad og fordele ordene i klasser for at kunne regne ud, hvordan ordene står i forhold til hinanden. Er dit svar for langt eller for knudret, opgiver den og konkluderer, at et andet resultat indeholder et bedre svar. Også selvom dit er meget mere nuanceret og velovervejet end konkurrentens! Jep, surt show ☹

Særligt er der én konkret, skriveteknisk ting, du skal være opmærksom på i dine sætninger, når du svarer på spørgsmål: stedordene. Stedord er de små ord i sætningen, der peger tilbage på noget, der stod tidligere. Det er ord som som, der, den, hvilket mfl. Og de kan give læseren vanskeligheder med forståelsen, hvis skribenten ikke tænker sig om.

Se eksempelvis følgende sætninger:

Han skyndte sig at vaske bilen, mens han tænkte på aftensmaden, men den var ikke klar, da han kom hjem. (Hvad var ikke klar, da han kom hjem - bilen eller maden?)

Hvis du vil skrive en moderne SEO-tekst til søgemaskinen, må du tilpasse den til NLP. (Er det mon søgemaskinen eller teksten, du skal tilpasse?)

Det her kan godt være svært, for du ved jo godt selv, hvad du mener. Men hvis andre kan blive i tvivl, bliver Google det helt sikkert. Det kræver en grundig gennemlæsning af egne tekster, hvis man skal fjerne uklarhederne omkring stedordene. Jeg fanger ofte mig selv i at begå den slags fejl i mine udkast – men som Hemingway vistnok sagde, så er alle første udkast noget skidt, indtil vi polerer dem blanke.

Skriv længere, dybere tekster

Ingen kan give dig et tal, når du spørger, hvor lang en SEO-tekst skal være for at virke. Men de fleste vil fortælle dig, at 300 ord ikke længere er godt nok for en landingsside eller anden tekst, der skal ranke godt i SERP. Statistikker over længden på de bedst placerede sider inden for stort set alle brancher og emner understøtter kravet om lange (indholdsrige!) tekster.

Selvom de sektioner i teksten, hvor du svarer på spørgsmål, skal koges ind til en kraftig og velformuleret bouillon, må du godt slå dig løs alle andre steder. Og som tidligere antydet, vil du opleve, hvordan det at skrive i et naturligt sprog gør skriveprocessen mere fri. For det er svært at trylle en lang, velformuleret og interessant tekst frem på baggrund af ét eneste keyword.

NLP = win-win-situation!

Læs også


Kommentarer

Lasse Valbjørn Christensen   den 12-09-2018 kl. 20:01

Meget spændende artikel, og jeg er enig i, at det virkelig er fremtiden. Især børn bruger søger ofte ved at spørge Siri, og jeg er også selv en tilhænger af at spørge Google verbalt, når jeg lige skal have et hurtigt svar på farten.

I forhold til dine 4 tip savner jeg lidt flere eksempler for, hvordan man så skal skrive. Jeg er klar over, at det selvfølgelig afhænger meget af branche og område. Noget af det giver måske sig selv, og ved andre situationer skal man vide mere om brugerne og de søgninger, de laver. Jeg vil i hvert fald vende tilbage til dine tips, når jeg skal lave tekster fremover.

Så mange tak for det :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Jonas   den 13-09-2018 kl. 01:25

Enormt godt indlæg.

Det er dog stadig nødvendigt med en LP pr. Keyword.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Charlotte Schmidt Sørensen   den 13-09-2018 kl. 12:56

Hej Lasse

Tusind tak for din kommentar. Jeg har noteret, at du savner eksempler, og derfor vil jeg begynde at brygge på en artikel med sådan nogle. Den kommer enten på Amino eller på min egen blog - og så kan du jo læse med en anden gang :)

God dag!

Vh

Charlotte

Er kommentaren brugbar? 1 0
Charlotte Schmidt Sørensen   den 13-09-2018 kl. 13:26

Hej Jonas

Først og fremmest tak for, at du er engageret nok til at kommentere midt om natten :-)

Mine råd er slet ikke en kategorisk afvisning af én landingsside pr. keyword. Jeg anbefaler altid folk at skrive de landingssider, der giver mening. Mening for mennesker, vel at mærke. Og det giver ikke mening at skrive flere landingssider, hvis ordene er nært beslægtede. I så fald kan én tekst sagtens rumme alle disse nært beslægtede ord, og det er min erfaring, at Google uden problemer trækker på denne ene tekst, selvom søgningerne er forskellige. Alternativet er værdiløse, intetsigende tekster.

Jeg ved godt, at det får andre SEO-interesserede til at studse. Men da min artikel handler om langtidsholdbare SEO-tekster, har jeg valgt at lægge fokus på kvaliteten af teksten frem for det, der (en gang imellem!) virker i dag - som eksempelvis den strategi du holder på i din kommentar. Jeg ser én landingsside pr. keyword som en kortsigtet løsning; en strategi, der vil miste sin effekt over tid.

Hvis to keywords ikke har nogen særlig relation til hinanden, skal du naturligvis skrive landingssider til begge to.

Jeg håber, at du kan se en mening med det. Ellers skal du være velkommen til at skyde en gang til :)

Vh

Charlotte

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: ni + ti =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Charlotte skriver


Om

Hej iværksættere

Jeg er cand.mag. og tekstforfatter. 

Mens jeg studerede, skrev jeg tekster på freelance-basis. Jeg var også med til at stifte webshoppen BabyParadis.dk, som jeg stadig er en del af.

Efter endt uddannelse besluttede jeg at starte min egen lille virksomhed, FreelanceTekstforfatter.dk. Den har endnu ikke fejret sin første fødselsdag, men mange har allerede bedt om min hjælp til at løse meget forskelligartede og spændende opgaver.

Det at skrive er et håndværk. Det er SEO også. Og i dag er det heldigvis sådan, at det første håndværk er nødvendigt for at kunne bedrive det andet. Med fokus på velstruktureret kvalitetsindhold hjælper jeg mine kunder med både on-page- og off-page-SEO. 

Når man starter virksomhed, er synlighed øverst på ønskelisten. Formålet med den her blog er derfor at assistere alle dem, der har mod på at hjælpe sig selv til mere online-synlighed via god skriveteknik og guides til SEO og content marketing.


Seneste kommentarer