Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Du skylder din kunde at hvile i rollen som sælger

946 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
13 February 2019

Hvad vi ikke laver af krumspring, for at undgå at blive forvekslet med en sælger

"Jeg er ikke sælger. Jeg har bare en virksomhed, hvor jeg sælger mine ydelser"

"Nej, nej. Jeg er skam ikke sælger. Men hvis du vil købe mine løsninger, så vil jeg da gerne sælge dem"

Problemet er bare, at kunderne ikke altid kommer af sig selv. Eller de har endnu ikke kendskab til vores løsning og den værdi den skaber. Og så bliver vi jo nødt til at fortælle kunden om den. 

"Ok. Så skal jeg nok fortælle om den. Men ikke på en for sælgende måde.

Stop det. 

For din egen skyld.

Og for dine kunders. 

Og lad os i stedet starte et helt andet sted. Nemlig hos kunden. Det er jo dem det handler om. Ikke dig. 

Lad os starte ved ordet TRYGHED. 

Hvis kunden ikke føler sig tryg ved dig som person, så får du aldrig solgt noget som helst. Bare prøv at gå ind i en butik og bliv mødt af en usikker salgsassistent. Man står og leder lidt efter en anden at stille alle sine vigtige spørgsmål til. Hvis man skal have pungen op af lommen, så vil man gerne vejledes af en person,  der udstråler tryghed, kompetence og som hviler i rollen. 

En der virkelig gerne vil sælge sin løsning. Fordi vedkommende er super STOLT af løsningen. 

Den usikre salgsassistent kan i princippet være danmarks bedste inden for sit fagområde. Hvis vedkommende ikke hviler i rollen, så kommer budskabet bare aldrig frem.

Kunderne bliver utrygge.

Og går deres vej. 

Så tilbage til dig i sælgerrollen.

Når du står der og er utryg i din sælgerrolle, så bliver kunden også utryg. 

Kunderne er jo ikke dumme. De ved jo godt, at vi gerne vil sælge vores løsninger. Men desværre mister de tryghed (og respekt) for os, når vi ikke helt naturligt står ved det. 

Jeg var til et netværksarrangement for noget tid siden, hvor jeg faldt i snak med en konsulent fra et mindre firma. Jeg spurgte hvad han lavede der. Jeg kan ikke huske ordret hvad han sagde, men han var helt tydeligt ude i en lettere "krumspringsdans", for at forhindre, at jeg skulle tro at han er sælger. 

"Er du sælger" spurgte jeg så efter noget tid

"Nej, nej. Jeg hjælper bare kunderne med...bla bla bla

Suk. 

Hele samtalen kom altså til at handle om, hvad hans rolle i virksomheden er. 

Tænk hvad vi havde fået ud af samtalen, hvis han med det samme havde svaret "ja, jeg sælger vores ydelser". 

Ingen krumspring.

Ingen slåen knuder på sig selv.

Bare "ja, jeg sælger vores ydelser". 

Så havde vi haft tid til at tale om HVILKE nogle ydelser han sælger. 

Og jeg havde haft tid til at vurdere, om hans ydelser kunne være relevante for mig, eller én i mit netværk.

Kunderne elsker når vi siger: Ja, selvfølgelig vil jeg gerne sælge dig mit produkt, hvis det kan bidrage til din udvikling. 

Så er der klare linjer.

Du skylder faktisk kunden at hvile i din rolle som sælger, så kunden kan koncentrere sig om det du siger og ikke skal bruge energien på at finde ud af, hvad det er du egentlig vil. 

Du skylder også dig selv at gøre det. Du tager hele dramaet og stressen ud af salget og fylder rollen op med stolthed over din løsning og den forskel den gør. 

Og så kommer kunderne. 

Det kan virke ret basic det her. Men "det rette salgs-mindset"er altafgørende for iværksættere, der skal sælge deres produkt. Alt for mange muligheder og omsætning tabes på denne konto. 

Du kan lære 100 salgsteknikker og metoder. Hvis ikke du hviler i din rolle som sælger, så bliver rejsen lang. 

Så lad os rette ryggen og være stolte over at sælge vores eget produkt. 

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få 1234Alexandra blogindlæg Skriv dig op