Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om Affiliate Marketing

Fokus på mersalg giver mere affiliate indtjening

Skrevet af:
1. oktober 2012 | 8.565 Visninger | 6 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Ken Schultz fra Partner-ads

Ekspertblogger på Amino om Affiliate Marketing

Igennem tiden har jeg kigget på rigtigt mange forskellige affiliate websites.

De affiliate websites som fokuserer på bestemte produkter har ofte en oversigt over nogle alternativer med eller uden prissammenligning.

Fælles for de fleste af disse er at fokus er på produktet, og alene på produktet.

Men den onlinebutik som affiliate partneren skal skaffe salg til bruger ofte forskellige andre virkemidler for at skaffe salget. Nogle af disse virkemidler er rigtigt gode.

Så hvorfor har affiliates så ikke også fokus på det? Det er ganske enkelt fordi de ikke er opmærksomme på det.

Affiliate partnere er i en konkurrencesituation hvor de hjælper en butik med at konkurrere med andre butikker ved at skabe større omsætning for den. Derfor gælder det om at benytte sig af alle de muligheder som kan skabe den omsætning, som konkurrenterne jo gerne ikke skulle få fat i.

Dette blogindlæg sætter fokus på mulighederne for at skabe mersalg via affiliate websites ved at gøre tilstrækkeligt opmærksom på virkemidler som annoncøren også selv bruger i sin butik.

Det kan være følgende virkemidler:


1) Fri fragt (evt. over en vis grænse)
Fremhæv f.eks. at denne annoncør har fri fragt ved køb. Måske kan du nævne at køber du 2 varianter af en vare, f.eks. en rød og en hvid bluse så udløser det fri fragt fordi ordren så er over X kr. Fri fragt er et stærkt virkemiddel, da omkostningerne ved fragt tit er høje i.f.t. varens værdi. Så husk at fremhæve det hvor det findes.

2) Mersalg/mængderabat
Du kender sikkert køb 3, betal for 2 tilbud i supermarkedet. Det samme bruger nogle onlinebutikker. Laver du f.eks. en prissammenligning, så husk at få det med evt. med sin egen 'køb her' knap. Bare det at der er den mulighed gør at nogle vil klikke videre til mængde tilbuddet i stedet for og dermed skaber du meromsætning. 

3) Tilbehør
En støvsuger er for det meste ikke så meget værd uden støvsugerposer. Og sådan er der mange produkter som kan kædes sammen med vigtigt tilbehør. Nogle butikker har en funktion der gør dig opmærksom på tilbehør. Så hvis du også nævner det på dit affiliate website, så er der en større grund til at klikke videre fordi forbrugeren så kan få det hele samme sted.

Tilbehør kan også være noget der ikke er nødvendigt men bare passer godt til. F.eks. et bælte til bukser, slips til skjorte eller måske sættet med jeans, bluse og jakke der bare passer godt sammen. Der er mange muligheder for at kombinere og jeg ser faktisk aldrig nogen der gør det. Men stol på din 'fashion sans' og prøv at teste nogen kombinationer og se om det ikke skaber mersalg hos annoncøren.

4) Opsalg/opgradering
Typisk kan dyrere produkter sælges ved enten at fremhæve funktioner i.f.t. det produkt man kigger på eller ved at fremhæve det 'smarte' ved at opgradere. F.eks. kan du nævne at ved at købe dette lidt dyrere produkt får du en længere batterilevetid e.l.

Eller at en lidt dyrere kjole eller jakke vil gøre at du ser bedre ud. En nyere model (som typisk er dyrere) gør at du er med på moden etc. Også her er der masser af muligheder at få fokus over på et dyrere produkt med mere provision til dig til følge. 

5) Begrænsning i antal
Dette er en smart detalje som nogle butikker benytter. Ved at sætte fokus på at der kun er få produkter tilbage har du muligheden for at få en her-og-nu reaktion i stedet for at forbrugeren lige afventer. Med andre ord 'presser' du lidt på uden at de føler det som et decideret pres. Det kan skabe en del salg blandt tvivlerne, dvs. dem der gerne vil vente med at klikke videre til en anden dag.

6) Begrænsning i tid
På samme måde som ved antalsbegrænsning kan du også 'presse' lidt på ved at et tilbud f.eks. kun gælder i en kort periode. Fremhæv det på affiliate websitet og det kan give dig flere konverteringer.

Ovennævnte 6 virkemidler kan selvfølgelig også kombineres :-)

Min opfordring til affiliates er: Brug disse virkemidler på dit affiliate website!, så du har flere måder at påvirke forbrugeren på end kun via billeder, beskrivelse og pris.

Der er store muligheder for at skabe mersalg og dermed mere indtjening til dig.

Og samtidig lyder der her også en opfordring til annoncørerne: Hjælp affiliates til at skabe disse mersalg ved at gøre dem opmærksom på at du i din butik benytter disse virkemidler. Du kan medtage dem i dit partnerprograms beskrivelse eller gennem information til dine partnere. Det kan betale sig at hjælpe dine affiliates :-)

Hav en fortsat god dag :-)

Mvh.
Ken Schultz

 

 

Læs også


Kommentarer

anders larsen   den 08-11-2012 kl. 17:21

Jeg er enig i det du siger. Butikkens egen markedsføring og mersalgsfokus bør også være den som er affiliate sine markeds og salgsfokus. Det er jo gratis markedsideerer for affiliaten.

Men jeg vil også tage det et steg videre og sige at det er et par ting til der kan gøres. Det ene er at man kan have såkalled Banner exchange med andre affilliate i andre branchesr enn sin egen. Dernest bør det kanskje være en aktiv pådriver fra butikkens side for at skubbe affiliaten i gang. Hva med affiliate kurs? Hva med at supplere markedsmateriale eller website for affiliaten? Med andre ord hvor aktiv er butikken for at hjelpe sine affiliates med at selge?

Er kommentaren brugbar? 1 0
Sasa Kovacevic   den 08-11-2012 kl. 17:30

Hej Ken. Det er nogle rigtig gode råd du kommer med, og jeg vil helst sikkert implementere dem næste gang jeg laver en affiliate-site :)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Claus Christensen   den 05-12-2012 kl. 16:42

Hej Kenn

Har netop startet en virksomhed som handler med brænde - http://www.dalmosebraende.dk. Har du nogen erfaring med studier af krydssalg inden for forskellige varekategorier og studier af prisfølsomhed inden for varekategorier?

På forhånd tak

Claus Christensen

Ny e-købmand

http://www.dalmosebraende.dk

Er kommentaren brugbar? 1 0
Ken Schultz   den 06-12-2012 kl. 07:57

Hej Claus

Jeg har desværre ikke erfaringer med det, da jeg ikke har dykket så dybt ned i det endnu. Men det kommer jeg til at kigge nærmere på :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Susan   den 26-03-2013 kl. 16:25

Det, du siger, er virkelig vigtigt. Pre-selling delen er det vigtigste i affiliation. Man kunne tænke, at køberen allerede har dankortet fremme i hånden i det øjeblik vedkomende forlader affiliate hjemmesiden, og træder ind i sælgers hjemmeside.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mads Grønlund   den 26-03-2013 kl. 16:57

Hej Ken

Super fede råd. Desværre vil de ikke rigtig passe ind på mine nuværende sites, da de ikke rigtig fokuserer på produkter som sådan.. Men jeg vil da helt sikkert eksperimentere med det i fremtiden. :)

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: syv + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Ken skriver


Partner-ads



Besøg Partner-ads - Klik her


Ken på Twitter

Hvis du vil have besked når Ken og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer