Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om Affiliate Marketing

Sådan forhandler du dig til bedre affiliate-satser

Skrevet af:
27. marts 2012 | 2.349 Visninger | 10 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Ken Schultz fra Partner-ads

Ekspertblogger på Amino om Affiliate Marketing

Jeg vil i dette blogindlæg kort beskrive for dig hvordan du som affiliatepartner har mulighed for at opnå højere satser.

Inden for affiliate marketing er der som inden for mange andre områder konkurrence mellem forskellige annoncører. Ud over at annoncørerne konkurrerer om at tiltrække kunder til deres onlinebutik, så konkurrerer de også om affiliatepartnernes opmærksomhed. Og hvis du er affiliatepartner, så giver det dig en mulighed for at opnå en merindtjening.

Muligheden ligger i at forhandle højere satser. Mange annoncører har mulighed for eller ønsker ligefrem at tilbyde bedre satser til gode affiliatepartnere. Din mulighed ligger så i at overbevise annoncøren om at du er mere værd, enten i form af det du leverer nu, eller i form af det du forventer at kunne levere. Men hvordan kan du gribe det an?

Først og fremmest skal du beslutte dig for hvad du gerne vil opnå. Vil du f.eks. gerne have 10 % i provision i stedet for 7 %? Det at du ved hvad du vil opnå, gør at du bedre kan opstille argumentation. Når du ved hvad du gerne vil have, så check hvad lignende konkurrenter i samme affiliatenetværk tilbyder. Det giver dig en idé om hvorvidt dit mål er realistisk. Du skal så evt. justere dit mål for hvad satsen skal være.

Derefter kigger du på hvad du leverer på nuværende tidspunkt, f.eks. antallet af salg som du har skaffet den sidste måned. Kig så fremad, og vurdér hvor meget det kan stige. Leverer du ikke noget endnu, så baserer din vurdering sig kun på hvad du tror du kan levere. Sidstnævnte er svært at forhandle ud fra, og derfor vil jeg anbefale dig at du altid opbygger trafik og salg først inden du forhandler. Så er det også nemmere for annoncøren at forholde sig til.

Du kan nu tage den første kontakt. Typisk finder du en e-mail-adresse i.f.m. oplysninger om den enkelte annoncørs partnerprogram/kampagne. Kontakt annoncøren med dit ønske om en højere sats, og sørg for at din begrundelse er baseret på de salg du har leveret. Hvis annoncøren nemt kan se idéen i at belønne dig med en højere sats, så vil de ofte gøre det.

Giv annoncøren lidt tid til at svare, f.eks. 1 uge, og skriv så til dem igen hvor du evt. antyder at du kigger på konkurrende affiliateannoncører for at optimere din indtjening. Tit vil annoncøren reagere og enten give dig en højere sats eller indlede en forhandling med dig hvor I så måske ender på et kompromis.

Hvis der ikke bliver reageret på dine henvendelser, så lad være med at reagere hårdt ved at udskifte annoncøren, men vent f.eks. en måned så du har en ekstra måneds salgstal. Skriv så en sidste mail til annoncøren hvor du gør opmærksom på at du nu leverer endnu flere salg.

Du kan så, hvis der ikke bliver svaret, enten udskifte annoncøren med en anden annoncør eller acceptere satsniveauet og gå videre til næste forhandling ...

Som du kan læse af ovennævnte, så kræver det ikke den store indsats at forhandle satser. Orienter dig om konkurrenter, kig på lidt statistik, og skriv en mail. Det er en lille indsats, men med gode muligheder for et godt resultat.

Fortsat god dag :-)

Mvh.
Ken Schultz

saxis

Læs også


Kommentarer

Patrick Olsen   den 28-03-2012 kl. 10:11

Dejligt med en måde at gribe dette an på :-)

Højere satser = mere succes med sin affiliateside. Hvem vil ikke opnå dette?

Er kommentaren brugbar? 0 0
BZR   den 28-03-2012 kl. 10:37

Det er rigtigt, at man kan forhandle sig til højere satser, men timingen er altafgørende.

"Din mulighed ligger så i at overbevise annoncøren om at du er mere værd, enten i form af det du leverer nu, eller i form af det du forventer at kunne levere."

Jeg er enig i den første halvdel. Men anden halvdel mener jeg kun, man kan bruge, hvis man kan dokumentere, at man har leveret noget før. Det er med andre ord ikke godt nok, hvis du bare siger, at du forventer at kunne levere 500 salg eller leads om måneden - hvis det bare er tal, du hiver ud af skyen. Kom med nogle resultater først, før du kan forhandle.

En anden ting er, at mange affiliate netværk ikke bare kan tilbyde højere kommissioner, fordi de har lyst. Det afhænger jo af, om kunden vil betale mere. Eller om netværket vil afgive en del af sit eget cut, hvis kunden ikke vil give dig flere procenter. Det er uden for netværkets kontrol. Derfor må du acceptere, at du nogle gange får en afvisning, hvor nej faktisk betyder nej.

Hvad skulle pointen så i at blive børnefornærmet og forlade netværket? Især hvis andre netværk ikke har samme program(mmer), udbetalingsbetingelser, support og mere.

Hos nogle netværk og på nogle kunder, bliver du automatisk rykket op i et højere segment, hvis du leverer salg. En direkte belønning for din indsats. Min egen personlige erfaring siger, at man reelt kun kan forhandle til endnu højere kommissioner ud over det, hvis man er en af de kæmpe store hajer i den pågældende niche.

Tak for et glimrende indspark, Ken :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Ken Schultz   den 28-03-2012 kl. 10:49

@BZR

Jeg anbefaler også at man primært skaber salg først og derefter forhandler :-)

Det er ikke netværket man skal forhandle med, da de som du nævner ofte ikke har noget ekstra at dele ud af.

Det er annoncøren man skal have fat i, da de oftest individuelt kan sætte en højere sats.

Hvis man får nej så skal man ikke forlade netværket - det er der ingen grund til. Men man har jo til hver en tid muligheden for at finde en annoncør f.eks. i det samme netværk og sende trafikken til dem i stedet for hvis der er stor forskel i hvad der tilbydes og annoncøren ikke er til at rokke.

Man kan f.eks. bruge den den gennemsnitlige indtjening pr. klik til at sammenligne performance. Det kan måske betale sig alligevel at blive hos annoncøren selv om satsen er lavere, hvis der kan tjenes mere i gennemsnit pr. klik.

Den primære pointe med mit indlæg er det godt kan betale sig at forhandle. Især hvis man har nogle salgstal at bakke ens argumenter op med. Og det koster kun en lille indsats at prøve :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
BZR   den 28-03-2012 kl. 10:57

Ahh okay, så er vi helt enige ;-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Anders Saugstrup   den 28-03-2012 kl. 12:05

Jeg er næsten enig.

-Enig i at man ikke skal forhandle, hvis man ikke allerede leverer en masse omsætning. Det er spild af tid og resulterer bare i et dårligt førstehåndsindtryk af dig som købmand.

-Uenig i hvordan man skal kontakte annoncører. Hvis den første kontakt til din annoncør (som du storsælger for) går på at du beder om en lønforhøjelse, er det altså lige friskt nok.

Tænk i stedet på dit forhold med annoncøren som et løbende og tæt samarbejde hvor I løbende ringer til hinanden og snakker forretninger, hvordan I kan forbedre begge to osv.

Når sådan en fornuftig relation er skabt, er det meget lettere også at tale om procenter.

Er kommentaren brugbar? 3 0
Ken Schultz   den 28-03-2012 kl. 12:32

@Anders

Jeg er enig i at der bør være en dialog forud.

Forhandling om satser indgår som en del af den dialog, som også kan handle om forslag til bannere eller forbedringer, spørgsmål om bestsellere eller om sæson og meget mere.

Jo bedre dialogen er des større chance er der for at annoncøren vil tilbyde en bedre sats, fordi den positive dialog alt andet lige påvirker beslutningen.

Hermed også en opfordring til generelt at komme i dialog med annoncørerne. Der kan være rigtigt mange fordele ved det :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Kasper Kammersgaard   den 31-03-2012 kl. 00:38

Jeg tænkte på noget a la det samme den anden dag - jeg overvejede at lave en madside, hvor jeg så ville skrive at agurken var købt hos X, og tomaterne hos Y, og at ved den reklame forhandle mig til at nævne deres firmanavn og linke.

Hvis man så en dag havde lad os sige 1000 faste besøgende om måneden, og bare halvdelen lavede bare en af de retter jeg havde, ville det give en indtjening til X og Y på ½ * (rettens pris * 500).

Med det regnestykke lagt på bordet kunne jeg ikke forestille mig at der ville blive sagt nej - det er jo et godt tilbud til dem at få 500 ekstra kunder om måneden.

Det er lidt i samme boldgade :)

Men disse forhandlinger kan vel kun finde sted til eksempelvis webshops og sådan, ikke?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Ken Schultz   den 01-04-2012 kl. 09:43

@Kasper

Det behøver ikke kun at være webshops du forhandler med. Alle websites der tilbyder dig et beløb for noget du leverer kan du jo forhandle med :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Peter1982   den 02-04-2012 kl. 21:36

Nu stiller jeg de umulige spørgsmål: Hvor meget salg skal der til, før man kan tillade sig at forhandle? Og kan man tillade sig at forhandle, hvis der ikke er nogle konkurrerende annoncører?

Er kommentaren brugbar? 1 0
Ken Schultz   den 03-04-2012 kl. 07:59

@Peter1982

Det skader aldrig at forhandle :-)

Men man skal bare gøre sig det klart at det tit bliver et nej af forskellige grunde og acceptere det. Og så forhandle med andre på andre områder.

Men som Anders også nævner så er det godt i det hele taget at have en god dialog. Så er chancerne større :-)

Mht. hvor meget salg der skal til, så er der stor forskel på annoncører og dermed på hvor meget der skal til for at de synes det er godt. Det handler nok mere om at der skal være gået et vist stykke tid hvor man har samarbejdet med hinanden.

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: syv + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Ken skriver


Partner-ads



Besøg Partner-ads - Klik her


Ken på Twitter

Hvis du vil have besked når Ken og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer