Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sådan bruger du satser som affiliate-annoncør

4.385 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
15 November 2011

Når du arbejder for andre, så er det interessant at vide hvad du får for det. Sådan har affiliate-partnere det også når de skal lave markedsføring for dig som annoncør.

Du skal derfor finde ud af hvad du skal tilbyde som betaling for deres indsats, men også hvordan du kan arbejde med det du tilbyder. Inden for affiliate-markedsføring kaldes det for satser og kan f.eks. være en provision, et beløb pr. salg eller et beløb pr. klik. 

Du kan arbejde med satser på følgende måder
1) Vælg en god sats som udgangspunkt
2) Vurder introduktionssatser
3) Vurder satser som belønning

Satser kan naturligvis ikke stå alene, men dette blogindlæg vil fokusere på satser.

Ad 1: 

Hvis du vil tilbyde betaling for salg, så kan du bruge en formel til at udregne den provisionssats du bør have som mål at tilbyde. Den sats udregner du således:

( 2 / (Gennemsnitlig ordrestørrelse i hele kroner * Konverteringsprocent som decimal) ) * 100 = God provisionssats

De 2 i eksemplet er 2 kr., dvs. den gennemsnitlige indtjening pr. klik som er målet at opnå for de fleste affiliate-partnere som arbejder professionelt med affiliate-markedsføring. Tit nøjes de med mindre, men det er klart at de annoncør-samarbejder der giver den bedste indtjening pr. klik, i større grad 'vinder' interessen fra partnerne end andre samarbejder med lavere indtjening.

Hvis du f.eks. har en gennemsnitlig ordrestørrelse på 500 kr. og en gennemsnitlig konvertering på 4 %, så ser regnestykket således ud: 2/(500*0,04)*100 = 10 (procent).

De 10 % er altså det mål du bør have ift. de gode affiliate-partnere. Det er ikke nødvendigvis det du skal starte med, men det er det du bør ende på gennemsnitligt når din affiliate-annoncering er kommet godt i gang. For så fastholder du interessen fra de fleste partnere.

Hvis du hellere vil give et fast beløb pr. salg, så siger du bare i dette eksempel 0,10 (de 10 % du fandt frem til via formlen) * 500 = 50 kr. Du skal dog vurdere om satsen stadig er passende efter et stykke tid, ved at kigge på den gennemsnitlige ordrestørrelse for de ordrer som leveres via affiliate-partnerne.

Ad 2:

Når du starter en affiliate-kampagne (et partnerprogram), så konkurrerer du med andre annoncører om affiliate-partnernes opmærksomhed.

Det er derfor en god idé at have en introduktionsperiode hvor du kører med bedre satser end det du har som mål.

Formålet er ganske enkelt at tiltrække flest mulige affiliate-partnere fra dag 1. De fleste af disse partnere fortsætter nemlig med at markedsføre dig efter introduktionsperioden selvom satserne falder. Dette gør de fordi den sats du ændrer til, og som er dit mål jf. punkt 1, jo stadig er interessant, og dette bakkes nu pludselig op af de tal som partnerne kan se i deres egne statistikker.

Derudover skal du være opmærksom på at mange affiliate-partnere kun kigger på dit partnerprogram én gang når det starter, og evt. senere hvis der sker ændringer. Så du skal have deres opmærksom fra dag 1.

En rigtig god måde at starte op på er ved fra starten at indsætte den provisionssats du har som mål, og så kombinere med et beløb pr. klik i en begrænset periode (som skal fremgå af kampagnens info). F.eks.: "I introduktionsperioden frem til X dato giver vi ud over de X procent i provision også X pr. klik".

Du opnår 2 ting med dette: Du tiltrækker flere affiliate-partnere fordi de kan tjene mere, og du gør dem som er usikre på indtjeningsmulighederne, mere trygge da de får en klikafregning i starten.

Ad 3:

Affiliate-partnere er forskellige, og der er også forskel på hvad de kan generere af besøgende og salg til din onlinebutik.

Derfor er det en rigtig god idé at identificere de gode affiliate-partnere og belønne dem for den gode indsats samt at få dem til at yde en endnu bedre indsats.

Dette kan gøres ved at differentiere satser på dine affiliate-partnere. Du kan f.eks. i din kampagneinfo skrive: "De affiliate-partnere der leverer minimum 10 salg, får 2 % mere i salgsprovision fremover" e.l. Hvis udgangspunktet f.eks. er 10 %, så er der en væsentlig indtjeningsforbedring at hente for partnerne, og de er dermed ekstra motiverede til at gøre det endnu bedre.

Du kan også individuelt vurdere partnernes indsats og tilbyde dem en bedre sats. Du kan f.eks. skrive: "Vi tilbyder en højere sats til affiliate-partnere som vi vurderer performer godt".

Uanset hvordan du vælger at formulere det, er det dog vigtigt at du lever op til det du stiller i udsigt.

Denne ekstra motivation ved brug af højere satser kan i mange tilfælde gøre forskellen mellem en god kampagne og en meget god kampagne.

Ha' en forsat god dag :-)

Mvh.
Ken Schultz

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Ken blogindlæg Skriv dig op