Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om Affiliate Marketing

Er din onlinebutik klar til affiliate marketing?

Skrevet af:
11. oktober 2011 | 4.475 Visninger | 3 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Ken Schultz fra Partner-ads

Ekspertblogger på Amino om Affiliate Marketing

I mit seneste indlæg kom jeg med en intro til affiliate marketing for annoncører, dvs. hvordan du bl.a. kan tiltrække kunder til din onlinebutik ved at bruge andre websites som dine sælgere. Check indlægget her: http://www.amino.dk/blogs/affiliateguide/archive/2011/09/12/intro-til-affiliate-marketing-for-annonc-248-rer.aspx

Jeg vil i dette blogindlæg bygge videre og denne gang fokusere på hvad du skal have styr på inden du går i gang med affiliate marketing som markedsføringskanal.

Kort fortalt skal du stille dig selv dette spørgsmål: Hvis jeg selv var en affiliate-partner som skulle hjælpe min butik med mere omsætning, er min butik og det jeg tilbyder, så interessant nok til at jeg gider at gøre en indsats for det?

Du skal naturligvis være ærlig i dit svar ;-)

Hvis svaret er ja, så er det bare om at komme i gang, men læs nu alligevel videre for at se om du ikke kan gøre det endnu bedre :-)

Hvis svaret er delvist ja eller nej, så har du et stykke arbejde som du bør gennemføre inden du starter op med affiliate marketing.

En affiliate-partner vil vurdere potentialet i et samarbejde med dig gennem følgende spørgsmål:
1) Har din butik et interessant sortiment ift. til den måde jeg kan markedsføre den på?
2) Er den konkurrencedygtig så mit arbejde er gjort nemmere fra starten?
3) Hvad er den gennemsnitlige ordrestørrelse?
4) Hvad er butikkens konverteringsprocent (hvor mange klik bliver til salg)?
5) Hvad tilbyder annoncøren mig i salgsprovision?
6) Hvilke værktøjer stiller annoncøren til rådighed (reklamer, feeds, fleksibilitet etc.)?

Punkt 6 vil jeg behandle mere dybdegående i et senere blogindlæg og derfor ikke her. Dette blogindlæg fokuserer på selve din butik og grundlaget for et samarbejde med affiliate-partnere.

Ad punkt 1:
Forestil dig at du skal fortælle andre om din butiks sortiment. Er dit sortiment bredt (mange forskellige varer) eller dybt (mange varianter af hver vare)? Eller er det begge dele?

Et bredt og dybt sortiment giver flere muligheder for dine affiliate-partnere.

Kører du med tilbud, har du en 'bestseller'-liste, en side med nyheder eller små guides til produkter o.l.? Jo flere du har af sådanne ekstra sider, des nemmere er det for affiliate-partneren at udvælge produkter at fokusere på.

Har du nogle nicher som du er førende på, og fremhæver du dem, eller er det nemt at finde frem til dem i din butik+ Igen har affiliate-partneren her en mulighed for fokus.

Ad punkt 2:
Konkurrencedygtighed handler primært om priser.

Med det store antal prissammenligningswebsites, produktguides, shoppingportaler, tilbudssider etc. der i dag findes sammen med et stigende udbud online, så er du nødt til at være konkurrencedygtig på prisen for ikke bliver overset.

Jo bedre priser du har, des nemmere er det for affiliate-partneren at skabe omsætning til dig.

Hvis du er bekymret for din avance generelt, så udvælg nogle produktgrupper som du vil presse prisen på. Det giver mulighed for at fokusere på disse grupper, og samtidig vil de ligesom billig mælk i supermarkedet skabe mere trafik til dit website.

Du kan også konkurrere på fri fragt, hurtig levering og god kundeservice. Har du en styrke på alle 3 områder, så er det igen gjort nemmere for affiliate-partneren.

Ad punkt 3:
Den gennemsnitlige ordrestørrelse er interessant for affiliate-partneren fordi den fortæller hvad der typisk skal beregnes provision af, og dermed hvad partneren kan regne med i kroner og øre pr. salg der genereres.

Jo højere gennemsnitsordre, des bedre. Den kan hæves med f.eks. mersalg og krydssalg. Der findes en del viden på nettet om hvordan du kan arbejde med ordrestørrelsen.

Ad punkt 4:
Konverteringen i din shop er også meget vigtig information for affiliate-partneren.

Du har f.eks. en konverteringsprocent på 2 %, hvilket betyder at 2 % af de besøgende (klik) bliver til salg.

En procent på 2 fortæller altså affiliate-partneren at han i gennemsnit (forudsat en vis relevans i det han laver) kan regne med 2 salg for hver 100 personer han sender videre til dit website.

Ad punkt 5:
Provisionen er det affiliate-partneren får når han skaber salg.

Jo højere, des bedre, men det skal også hænge sammen for dig. Partneren bruger også den gennemsnitlige ordrestørrelse og konverteringsprocenten til at vurdere afkastet fra samarbejdet.

Så prøv at vende det om, og kig på hvad du gerne vil have i provision hvis du skulle markedsføre din egen butik.

Og ellers se herunder hvordan du kan arbejde med satser ift. affiliate-partnerens forventning til indtjening.

Det vigtige nøgletal 

Affiliate-partneren kan ud fra punkt 3, 4 og 5 beregne et meget vigtigt nøgletal, nemlig den forventede gennemsnitlige indtjening pr. klik (også nogle stedet kaldet for eCPC (estimated cost per click)).

Dette nøgletal er vigtigt fordi affiliate-partneren nemt kan sammenligne forskellige annoncører og nemt finde ud af hvor det største indtjeningspotentiale ligger for ham.

Vi kan lave følgende eksempel:

Du har en gennemsnitlig ordrestørrelse på 500 kr., din butik konverterer 2 %, og du tilbyder 10 % i salgsprovision.

Det giver regnestykket 500*0,10*0,02 = 1 kr. i eCPC

De fleste større affiliate-partnere har en målsætning om at de skal tjene minimum 2 kr. i eCPC, så 1 kr. i dette eksempel er i underkanten. Der er noget at arbejde videre med.

Hvordan gør du så din butik mere interessant?

De 3 tal der indgår i ovennævnte nøgletal kan du påvirke.

Check Amino m.fl. vedr. konverteringsoptimering for at finde mere viden omkring forbedring af din shop.

Ift. affiliate marketing kan du altid arbejde med at sætte provisionssatsen op. Hvis du i dette eksempel sætter den op til 15 %, så ender eCPC på 1,5 kr., 20 % giver 2 kr. etc.

Men det er nok lige så interessant at se om du kan ændre den gennemsnitlige ordrestørrelse, eller endnu bedre øge konverteringsprocenten. Hvis den f.eks. var 3 %, så giver eCPC i eksemplet lige pludselig 1,5 kr., 4 % giver 2 kr. etc.

En ordrestørrelse på 1000 kr. i stedet for 500 kr. ville også give 2 kr.

Og påvirker du alle tre parametre positivt, så ser det jo bare endnu bedre ud :-)

Sæt selv dine egne tal i ind i eksemplet, og se hvor du ligger. 

I de næste to blogindlæg vil jeg kigge mere på hhv. brugen af satser og reklamemateriale ifm. affiliate marketing.

Fortsat god dag :-)

Ken Schultz
Partner-ads 

saxis

Læs også


Kommentarer

Jens Mikkelsen  den 12-10-2011 kl. 15:59

Lækker artikel!

Er kommentaren brugbar? 0 0
Volt & Volume  den 13-10-2011 kl. 20:12

Ken, du er en af de ekspertbloggere, der altid leverer varen. Det er en fornøjelse at følge med, og du kommer med både input og et naturligt engagement, der inspirerer mig til at klø på med mine Affiliate-projekter!

Dbh

Thomas

Er kommentaren brugbar? 0 0
Ken Schultz  den 14-10-2011 kl. 09:51

Tak Thomas :-)

Jeg er glad for at kunne inspirere.

Mvh. Ken

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: fem + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Ken skriver


Partner-ads



Besøg Partner-ads - Klik her


Ken på Twitter

Hvis du vil have besked når Ken og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer