Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Ken Schultz fra Partner-ads Intro til affiliate marketing for annoncører

Intro til affiliate marketing for annoncører

4.119 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
12 September 2011

Jeg har før lavet en guide til affiliate partnere, og nu er tiden kommet til en guide til annoncører.

Definitionen på en annoncør er én som køber annoncering, dvs. betaler for at få markedsført sit website eller sin onlineshop.

Der finder mange typer af markedsføring ligefra SEO og PR til Google Adwords og nyhedsbreve. Som annoncører bruger du sikkert flere af disse muligheder og kender sikkert flere andre.

I min daglige kontakt med annoncører oplever jeg mange som har svært ved umiddelbart at forstå affiliate marketing, typisk fordi det fungerer på en anden måde end hvad de ellers kender til og fordi der indgå en række begreber som er nye for mange.

Men Affiliate marketing er faktisk simpelt og nemt at bruge. Jeg vil her forklare hvad det egentlig går ud på.

Ved du hvad en sælger er?

Det er en person som hjælper dig med at sælge dine varer eller ydelser.

En affiliate partner er en sælger!
Affiliate marketing er salgsarbejde!

Når du bruger affiliate marketing, så får du en gruppe af affiliate partnere til at lave salgsarbejde for dig.

Ligesom en sælger skal have løn, så skal affiliate partnerne også have noget for deres arbejde.

Du kan betale dem for de besøgende de sender til dit website, du kan betale for tilmeldinger til dit nyhedsbrev eller hvad der nok er mest interessant: Du kan betale dem for de salg de skaffer. Sidstnævnte sker enten som et fast beløb pr. ordre/pr. kunde eller som en salgsprovision, dvs. en procent af ordrens værdi (f.eks. 10%).

Aftalen med disse sælgere/disse affiliate partnere laves ofte via et såkaldt affiliate netværk, som specialiserer sig i at samle affiliate partnere, fungerer som din kontakt til affiliate partnerne og som sørger for at bogføre det du tilbyde, så de rigtige affiliate partnere får det de skal have for det arbejde de laver for dig.

Ligesom en sælger er forbundet med dig, så er en affiliate partner også forbundet med dig (affilieret med dig) og fungerer som din repræsentant på nettet.

For at affiliate partneren kan repræsentere dig så giver du dem nogle værktøjer. I stedet for en sælgerbil og en sælgermappe, så giver du dem noget reklamemateriale (bannere og tekstlinks), måske et produktfeed (en oversigt over dine produkter), måske nogle tips og råd etc. Du klæder dine affiliate partnere på til deres opgave ved at indlægge reklamematerialet i det affiliate netværk du bruger.

Ligesom en sælger kan motiveres ekstra af bonus kan du så ovenikøbet også motivere dine affiliate partnere ved at belønne dem med f.eks. en højere salgsprovision hvis de skaffer dig et vist antal salg.

Via affiliate netværket har du adgang til en oversigt over dine partnere, statistikker over hvad de leverer til dig og muligheden for at optimere reklamemateriale, satser etc. for at få mest muligt ud af din brug af affiliate marketing.

Og rent teknisk er affiliate marketing også rimeligt simpelt. Du får et lille stykke kode, som du indlægger på din shops kvitteringsside, således at de salg som partnerne skaffer også kan bogføres. Og faktisk understøtter flere shopløsninger allerede en del affiliate netværk, så i mange tilfælde er det super nemt at få sat op.

Og så kan affiliate marketing fungere fint sammen med dine andre måder at markedsføre dig på. Det er faktisk ofte nogle nye forbrugere du kan få fat i ad den vej.

Jeg håber at denne intro til affiliate marketing gør det nemmere at forstå hvad det går ud på og hvad det indeholder af elementer.

Jeg vil i nogle kommende blog indlæg gå mere i dybden med de forskellige elementer der indgår i en annoncørs brug af affiliate marketing.

Kan du ha' en god dag :-)

Mvh.
Ken Schultz
Partner-ads
 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Ken skriver Skriv dig op