Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Genveje til bedre affiliate indhold

3,338 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
04 January 2011

Hej

Jeg håber du har haft en glædelig jul og et godt nytår, og er klar til at tage fat i det nye år :-)

Inden jul lagde jeg en gratis liste med mulige affiliate emner online. Hvis du ikke så linket, så er det her igen:
http://www.partner-ads.com/dk/affiliate-emner.htm

Men én ting er at have et emne man kan fokusere på, men hvordan arbejder man videre med emnet og skaber noget affiliate indhold der kan tjenes penge på?

Det handler om at skabe et indhold som forbrugere kan bruge og som folk gerne vil linke til.

Der findes mange 'genveje' til dette, dvs. metoder hvor du nemmere opfylder ovennævnte. Jeg har herunder listet min personlige top-10 over 'genveje' til godt affiliate indhold:

1) Guides

Langt de fleste forbrugere har et problem de gerne vil have løst. Problemet eller behovet kan være alt fra hvad der er smart til festen til købet af den rigtige vaskemaskine.

Det er vigtigt at du hjælper forbrugeren med at løse sit problem. Og en af de bedste måder at gøre dette på er ved at lave guides. Det kan være små simple guides som i princippet besvarer enkle spørgsmål (hvor får jeg den i sort?, hvad er bedst? o.l.) til mere komplicerede guides til f.eks. valg af robotstøvsuger (bemærk: guiden skal HJÆLPE og ikke liste produkter).

Guides kan også være 'case'-orienterede, dvs. at de hjælpe med gennemførslen af et projekt. F.eks. hvordan du laver et område med springvand, krukker o.l. i haven, og som naturligvis indeholder links til alle de ting du skal købe for at gennemføre projektet.

Mange mennesker kan lide disse guides fordi de sparer dem værdifuld tid, og da de er relevante vil mange ofte gerne linke til guiden, omtale den eller 'like' den.

2) Prissammenligninger

Disse kan altid bruges af forbrugere til at danne sig overblik, hvis de allerede ved hvad de skal købe. I de tilfælde springer de guiden over og går direkte videre til en prissammenligning.

Ligeså relevante de er for forbrugeren, ligeså interessante er de også at linke til.

Du kan lave prissammenligninger på næsten alt, og tit er der flere muligheder end du lige tror. Vær meget åben overfor hvad der kan sammenlignes, og du kan tit finde nicher som ingen hidtil har tænkt på.

Der findes lovgivning omkring prissammenligninger (check forbrug.dk) og hvis du kun kan finde få produkter som du får provision for, så bør du også inkludere nogle du ikke tjener penge på, således at din sammenligning fremstår mere seriøs (nogle sammenligningssider er for nemme at gennemskue med kun 4-5 produkter).

3) Anmeldelser

Anmeldelser er mest relevante for affiliate hvis de kan kobles sammen med produkter, f.eks. anmeldelse af nogle nye Nike-sko eller en action film etc.

Det er dog vigtigt at være opmærksom på der er tale om anprisning, og kan anses som skjult reklame hvis du har et affiliate link i anmeldelsen. Så placer linket lige udenfor selve anmeldelsen hvis du vil være helt sikker på ikke at gøre noget galt. Men når det er sagt, så er der mange der placerer linket i selve artiklen. Det er op til dig at beslutte.

Anmeldelser er gode fordi forbrugeren kan forholde sig til en anden persons oplevelse. En god anmeldelse er ofte udtryk for en tendens, dvs. at flere personer sandsynligvis synes om samme produkt. Og anmeldelsen kan være det der gør forskellen imellem valg af produkt a (som du nævner i anmeldelsen) eller produkt b, som forbrugeren så et andet sted. Og valget falder så oftest ud til din fordel.

Men husk at gøre anmeldelsen troværdig. Vær så objektiv som muligt, så det ikke er for tydeligt at du anpriser for at tjene penge... Så får du også flere links og mere omtale af anmeldelsen.

4) Top-10 lister

Top-ti lister er geniale som hjælp til at finde populære produkter. F.eks. onklen som skal købe en gave til sin nevø, men som ikke ved hvilket legetøj der er mest populært og som står med en ønskeliste på 100 varer afskrevet fra BR's katalog ;-) Her er en top-10 liste over årets populære legetøj jo perfekt.

Der kan laves top-10 lister for næsten alle produktkategorier, og oftest er det ikke særligt svært at finde. Tag på en lille tur i nogle onlinebutikker indenfor emnet, f.eks. legetøj, og mange af dem har en liste over top-10 produkter e.l.

Lav f.eks. en top-10 over film du bare skal have i din filmsamling eller over de bedste i test af hårprodukter e.l.

En top-10 (top-20, top-100 etc.) kan også være noget der ikke er produktorienteret, f.eks. de 10 værste filmskurke eller 10 bedste filmhelte (og så nogle links til relevante film, alene Batman har jo indtil flere).

Top-10 lister er næsten altid populære at linke til. 

5)  Do's and dont's 

Do's og dont's handler om hvad du bør gøre og ikke bør gøre. Et klassisk eksempel er do's og dont's på den rejse til et bestemt land. Listen knyttes så f.eks. sammen med et rejsetilbud eller et produkt som skal bruges for at undgå en pinlig situation, f.eks. et tørklæde.

Det er selvfølgelig vigtigt at dine do's og dont's er faktuelle, så troværdigheden er i orden. Der kan være en del interesse i at linke til sådanne lister.

6) Baggrundsmateriale

Alle kender nok wikipedia, det store online leksikon med svar på næsten alt. Du skal ikke konkurrere med wikipedia, men det kan være en god idé at lave artikler med baggrundsviden, dvs. hvor du mere dybdegående forklarer et begreb eller et koncept. Det kunne f.eks. være en forklaring omkring induktionskogeplader, naturligvis med et par relevante produktlinks nederst e.l.

Det er vigtigt at baggrundsartiklen ikke står i stedet for en guide eller en anmeldelse, da den har sin egen målgruppe.

Men hvis du laver både en guide og en baggrundsartikel, så pas at de ikke konkurrerer for meget med hinanden på søgemaskinerne. Du kan evt. lave forskellige 'vinkler' på indholdet.

Baggrundsartikler er tit tunge at skrive for andre og derfor vil de ofte vælge at linke til f.eks. din artikel i stedet for selv at skrive noget.

7) Provokerende indhold

Der gælder næsten en naturlov på nettet om at provokerende indhold ofte får meget omtale. Det skyldes at indholdet udløser diskutioner mellem uenige parter på f.eks. diverse forummer.

Hvis din provokerende artikel er udgangspunkt for diskutioner så linkes der oftest retur til din artikel, da den jo danner grundlag for debatten. På den måde kan du få mange links.

Til gengæld er det sværere at hjælpe forbrugeren i en sådan artikel. Men det kan lade sig gøre hvis du f.eks. om hvorfor det gængse produkt bare ikke dur og er noget l...., og hvorfor du derfor skiftede til det nye.

8) Sjovt indhold

Sjove artikler, tegninger, vitser osv. er det altid interessant at se og linke til. Folk kan lide at sprede humor til andre. Du kan dermed få mange links til en sjov artikel eller din egen lille 'comic strip' om livet som forbruger e.l.

Det er dog svært konkret at hjælpe forbrugere, men en humoristisk indgangsvinkel kan hjælpe med beslutninger i nogle situationer, og en reklame for en sjov film kan tit passe ind.

Du kan også lave artikler om sjove situationer i stil med: Kender det du med at man står og mangler.... Eller i går glemte jeg... og det blev sjovt fordi...  Mange forbrugere har selv været i en sjov eller pinlig situation og kan identificere sig med det du skriver. Du scorer dermed point og det gør at forbrugeren påvirkes mere positivt af dine reklamer.

9) Nyheder

Er der nogen områder hvor du har så meget 'fingeren på pulsen' at du kan komme først med nyheder? Så har det tit en stor værdi.

For det første så vil rigtigt mange nok linke til din nyhed eller gengive den med et returlink til kilden.

Samtidigt er mange forbrugere 'first movere', dvs. at de gerne vil købe nye produkter før andre, og finder de frem til din nyhed vil de sandsynligvis klikke sig hurtigt videre og købe den nye vare.

10) Nedtællinger

Den sidste ting jeg har taget med er en lille sjov ting, som du kan prøve. Alle kender jo nedtælling til juleaften o.l. Men du kan også sagtens lave din egen nedtælling.

Ved du f.eks. at der introduceres et nyt produkt på en bestemt dato, så kan du lave en nedtælling af f.eks. 10 artikler med fokus på produktet, fra 10 dage før og til lancering. Hver artikel slutter ikke hver gang, men fortsættes dagen efter. På den måde kommer forbrugeren ofte tilbage for at læse mere, og bliver så eksponeret for dine reklamer.

Det giver en udfordring mht. returlink, da artiklen er delt, men det løser du ved at sørge for en god sammenhæng og ved at afslutte hver artikel på en naturlig måde når nedtællingen er slut, så de kan stå alene bagefter.

 

Jeg håber du kan bruge disse 'genveje' til noget når du udarbejder dit affiliate indhold. Og du kan sikkert også finde på flere muligheder og kombinationer som både gør det relevant for forbrugere samtidigt med at folk gerne vil linke til det.

Nå ja, og så er dette indlæg også baseret på en af de nævnte genveje, nemlig en top-10 ;-) 

Mvh.
Ken Schultz
Partner-ads 

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Ken blogindlæg Skriv dig op