Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Ken Schultz fra Partner-ads Høj relevans giver god affiliate indtjening - vælg de rigtige reklamer

Høj relevans giver god affiliate indtjening - vælg de rigtige reklamer

9.873 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
27 July 2010

Hej

I mit sidste blogindlæg skrev jeg om valg af det rigtige emne i.f.m. at få en god start som affiliate partner.

Denne gang vil jeg skrive lidt om valg af de rigtige reklamer.

Ved valg af reklamer tænker jeg ikke så meget på formater eller størrelser, men først og fremmest på relevans. Relevans betyder at der er noget som kan 'løse et problem', dvs. det er noget der interesserer og kan bruges. Kan man sige det om en reklame? Ja, det kan man faktisk. For i de tilfælde hvor en person har et behov og reklamen hjælper personen på vej til at få dækket sit behov, så er reklamen relevant.

Min påstand er at reklamer, som ikke er relevante, er spild af tid. Brug kun din tid på relevante reklamer hvis du vil have succés som affiliate partner. Relevans er 'kongen' i affiliate markedsføring.

Når du har valgt det rigtige emne, så tilmeld dig forskellige affiliate netværk. Disse affiliate netværk har forskellige annoncører indenfor forskellige kategorier. Vores eget affiliate netværk Partner-ads har over 250 annoncører i 22 forskellige kategorier. Andre netværk har også et stort antal og det er for det meste nemt at finde de rigtige annoncører.

Udover Partner-ads, som er meget bredt, vil jeg foreslå at du også bruger Tradedoubler og Webgains samt evt. supplerer med IQ Medier, Euroads, Mikkelsen Media og Adservice. De 4 sidstnævnte er vigtige, hvis du laver indhold indenfor et område med meget konkurrence f.eks. telefoni, a-kasser, lån, feriekampagner o.l. De 3 førstnævnte Partner-ads, Tradedoubler og Webgains er de netværk der har flest traditionelle affiliate kampagner og det bredeste udvalg, og de er gode at bruge når du laver indhold, der ikke kræver så hyppig opdatering, men som kan fungere over længere tid, f.eks. blogindlæg eller traditionelle websites med fokus på bestemte emner.

Kig efter de annoncører der både bredt (f.eks. en hel butik) eller smalt (enkeltprodukter eller kategorier) matcher dit valgte emne. Du skal både vælge bredt og smalt fordi du så kan 'samle brugere op' med en bred reklame der hvor de ikke lige 'bider på' en smal reklame. Det handler nemlig både om at målrette, men også om at gardere sig. Det vil jeg komme ind på i et senere blogindlæg.

Når du vælger reklamer skal du ikke tænke på indhold. Der findes rigtigt meget indhold du kan udarbejde i.f.m. dit valgte emne, så medmindre det er meget vigtigt for dig at skrive om noget bestemt indenfor emnet, så kan du med fordel lade valget af reklamer styre det indhold du senere laver. Med andre ord: Når du har valgt relevante reklamer, så gruppér dem i 'underemner', så du får et overblik over reklamer der passer godt til et bestemt indhold.

Lav et regneark hvor du laver en linie for hver annoncør og skriver netværk (hvorfra du har reklamen), annoncørens/partnerprogrammets navn, tilbudte satser og cookie levetid (hvor lang tid du kan få provision efter et klik). Og hvis det er muligt så notér også netværkets info om gennemsnitlig indtjening pr. klik (hos Partner-ads kan programmer med en gennemsnitlig indtjening pr. klik over 1 kr. ses under menupunktet 'Topprogrammer').

Det sidste felt du tilføjer i hver linie er så hvilket underemne annoncøren tilhører. Hvis du f.eks. skriver om rejser, så kunne underemner f.eks. være flyrejser, sommerhusudlejning o.l. eller Europa, Asien o.l. - det er op til dig hvad du mener fungerer bedst når du vil til at skrive indhold. Oplysningen om underemnet bruger du til at afgrænse når du skriver indhold.

Oplysningerne om sats, cookietid og indtjening pr. klik bruger du til at prioritere reklamerne når du udarbejder indholdet.

Det kan godt lyde lidt tungt at lave et sådant regneark, men jeg vil mene det kan betale sig i stedet for hver gang at logge ind på flere netværk og checke reklamer. Det eneste du skal sørge for er at opdatere regnearket når du får nyhedsbreve/nyhedsmail o.l. fra de netværk du er med i.

Du vil hurtigt blive glad for regnearket selvom det tager tid at oprette. Du kan også lave det i et andet dokument, det er nemt via f.eks. Google Docs, så du altid har det online. Regnearket giver dig hele tiden overblik og er 'guld' værd når du skal udarbejde indhold.

Når jeg senere vil skrive om hvordan du laver det rigtige indhold, så vil jeg i den forbindelse skrive om hvordan du bruger de valgte reklamer bedst muligt. Men inden da tager jeg et kig på valg af de rigtige metoder (medier) til det indhold du skal lave.

Sommerhilsner,

Ken Schultz
Partner-ads

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Ken skriver Skriv dig op