I 2006 solgte min makker og jeg en del af aktiverne i vores fælles ApS. Herpå leasede selskabet en Porsche Cayenne på hvide plader og jeg kautionerede personligt for aftalen, da jeg skulle køre i den. Det var en operativ leasing der udløb nu her 1. dec. hvor bilen blot kunne afleveres kvit og frit igen. I løbet af 2009 løb vores selskab tør for penge fordi banken opsagde selskabets kreditter og selskabet indstillede betalingerne på leasingen. Vi tilbød dengang leasingselskabeet af de kunne afslutte aftalen dér og få bilen tilbage før tid mod at strege resten af leasingydelserne. De tilbød os at vi kunne betale 160.000 kr. for at slippe ud af aftalen i august, men de penge var ikke tilstede i selskabet, så det kunne vi ikke. Derfor har leasingselskabet ophævet leasingaftalen og vil nu tvangssælge bilen. Dvs. få måneder før vi KUNNE have afleveret bilen uden at det ville koste os en krone, kan vi risikere at den sælges "svinebilligt" på auktion og efterlader en gæld på over en halv million. Leasingselskabet vil have udleveret bilen, men det har jeg afvist, da jeg er bange for at den bliver solgt alt for billigt på min bekostning. Jeg føler det som et kæmpe problem, at jeg hæfter for den personligt (lige nu over 1.1 million) for det vil total smadre min økonomi og jeg kan ikke se hvordan det skulle ende uden en personlig konkurs. Faktisk oplever det jeg sådan at leasingselskabet ser en kæmpe fordel i at vores selskab har misligholdt aftalen, så de kan tørre det værditab af på mig, som de ellers selv ville have stået med efter endt leasing. I princippet kan de sælge den til sig selv for 100.000 kr. og bare dele regningen på 1 million videre til mig. Er der nogen gode råd der kan hjælpe på situationen, så hører jeg RIGTIG gerne om dem. |
Pyh ha da - det er sgu rigtig nok noget af en kattepine..... Når det nu drejer sig om så mange penge - så ville jeg nok tage kontakt til en advokat med det samme. Alt hvad du gør - som eks at beholde bilen - vil måske kunne blive brugt imod dig. Da reglerne indenfor leasing ofte er svævende - ville det nok kunne betale sig i denne situation med lidt god juridisk bistand :·)
Held og lykke med det - håber du kommer helskindet igennem...