Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er krisen overstået?

Side 4 ud af 4 (36 indlæg)
Fra København NV
Tilmeldt 14. Jan 10
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

.. For snart nogle år siden var jeg på et "lederudviklingsforløb" kaldet "Sporskifterne" (udemærket ledet af Karl Barslev  der "bare kunne det der fis med at holde lederkurser, og har skrevet en god bog med en endnu bedre tittel - "Når ørkenen blomstre" - (alene titlen kan måske være nok).

Og tilbage til tråden: Vi havde fat i en skæg lille bog som forfatteren vist er blevet mangemillionær på at udgive: "Hvem har flyttet min ost". - Martin Thorborg kender den helt sikkert.- Den beskriver forskellige banale reaktioner blandt 2 små mus og 2 små mennesker på den banale, men grundlæggende forandring der jo altid kan indtræffe, men især indtræffer i krisetider: "Der er ikke mere ost". - Hvor ost benyttes som billede på det der nu har værdi for den enkelte. - Man kan reagerer stokkonservativt, fornærmet, fortabt og surt, og sætte sig hen i en krog og vente på at "osten" kommer tilbage - hvad den naturligvis ikke gør - eller man kan reagerer opsøgende, reaktivt, søgende og spørgende, og løbe ud i "labyrinten" (i bogens billede), for at finde "ny ost".

Jeg håber mange af jer her på sitet kender bogen - den er på kun 70 meget korte sider, men skæg og lærerig. - Ikke mindst i den betydning, at det ikke er i de situationer hvor der er masser af "ost" at man lærer noget og forandrer sig og skaber værdi, men netop i de situationer hvor nogen har flyttet osten, og man bliver nødt til at søge, opfinde, udvikle og forandre.

Og måske et andet hint nu jeg er ved "litteraturen". - Sociologerne Ole Thyssen og Henrik Dahl har skrevet en også ganske skæg bog om "Krigeren, borgeren og taberen". - Jeg tror heller ikke her, at man behøver nævne meget andet en titlen. Og hallo? - Kære "Aminoer" - kære Martin Thorborg - hvem af de tre vil du/i identifiserer jer med? - Tabere? - Næppe - men her er jo mange krise-stemte, borgerer? - Nødigt - men her er mange småfornærede og tryghedssøgende. - Krigere? - Forhåbentligt! - Det er sgu jer der skal skabe samfundet og finde "ny ost" til jer selv og resten af samfundet. -

Begge bøger anbefales til de der måtte være interesserede (hvem ellers skulle man også kunne anbefale dem til *S*)

Krise? - Det er noget med at man skal lette røven, og komme ud at løbe en tur. -

Fra Odense
Tilmeldt 17. Jun 08
Indlæg ialt: 242
Fra  Unique Play Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Forfatter:
Dating sider har også fremgang. En kæreste skal man da have uanset tiderne, og gerne en med penge.

Rigtig god linie Flemming.

Jeg er lidt bange for at spå om, hvad vi kommer til at opleve. Jeg synes det er meget i ryk, hvordan forbrugerne, og generelt alle oplever finanskrisen. Så er vi i bedring, så dropper huspriserne igen og folk er fattige. Jeg tror dog, at vi på  et eller andet tidspunkt mange år frem vil se et forbrug som vi havde, og så vil markedet falde sammen igen. Jeg tror simpelthen ikke på, at vi bliver så kloge, så man mange generationer frem kan undgå det.

Men her og nu skal vi rejse os, og det kan tage frygtelig mange år. Men jeg synes heller ikke, jeg mærker finanskrisen. Derimod synes jeg, at folk tager godt imod mig og tingene går frem. Men jeg tror også noget er medie skabt, og den måde vi alle lærer at skulle spare på pengene.

Jeg håber at jeg får lov til i min levetid at vi ikke har total finanskrise men bare et normalt forbrug.


De bedste Hilsner

 

Michelle Nielsen

Fra København NV
Tilmeldt 14. Jan 10
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michelle

En ældre herre som jeg kan jo næsten komme til at rødme ved at se på dine produkter, men jeg synes - som jeg har forsøgt at formulere - at du skal være mere proaktiv i forhold til "krisen" og den krisestemning som nogen fortsat synes det er værd at puste til (en del tjener mange penge på den, og måske er det forklaringen). -

Men i stedet for at sidde og glo på din forretningsmodel og dit varelager, og ærgre dig over at "folk ikke køber noget når de ingen penge har", kunne du vel - med al respekt - overveje hvad forskellen er på menneskers forbrug af netop dine produkter afhængigt af om det er optur eller finanskrise. 

Generelt ville jeg gætte på, at mange i en højkonjunktur er "vilde" - søgende og eksperimenterende, og det gør ikke noget at ting koster noget (= meget). - Sexuelle hjælpemidler skal være smarte, superfrække og "hypede" og måske ligefrem noget der ligger frit fremme på sofabordet. - Man tænder neonlys og går i superhøje hæle.

I "krisetider" ville jeg gætte på at mange søger indad. - Tryghed, nærhed, nærvær, samvær (med andre mennesker), intimitet mere end "frækhed". - Man søger nok bogstaveligt talt mere under dynen end ud på Rådhuspladsen, tænder fyrfadslys og går i flade sko. -

Det passer formentligt overhovedet ikke på din forretning, men måske tankegangen gør alligevel? - Find ud af hvad dine forbrugere efterspørger i et "krisesenarie" og hvordan du imødekommer det. - Jeg er stensikker på at det i alle tilfælde ikke er det samme som under en højkonkunktur, men også på at du sagtens kan finde et marked alligevel. - Det er jo et af menneskers helt basale behov du er leverandør til . -

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad gør en politiker når krisen kradser for alvor? Han går i krig!

Det er et århundrede gammelt trick at erklære krig, så fokus bliver flyttet fra de interne problemer politikeren selv har foranlediget til en krig, der kan samle folket. Hitler gjorde det, Buch gjorde det og nu har hele EU og Amerika gjort det. Væk med al den krise snak, nu skal der erfarne politikere til at løse dette problem i Libyen.

Var det alene Libyens olie man ville sikre, ville det have været 100 gange lettere og billigere at støtte Gadaffi. Bestikke ham et par kilo hash og nogle barmfagre kvinder, så var den ged barberet. Oprørerne skulle han nok selv klare, når han fik et klart øjeblik.

Buch blev genvalgt på Irak krigen; hvem mon bliver genvalgt på krigen i Libyen?

Flemming Hasselriis fra Spanien, hvor krigen i dag rammer avisernes forsider.

Fra Aarhus
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 1367
Fra  Market Extensions Styrpaavarmen Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:
Dit indlæg bære i den grad præg af, at du lever i den fortid, som flere omtaler i tråden... Hvornår har du sidst opdateret dig på Kina og kinesernes købekraft?

Dit indlæg bærer tilgengæld abnormt præg af at du ikke har læst hvad jeg svare på. Og derudover tager du ordene ud af kontekst helt og aldeles. Prøv at læs tråden igennem inden du tager mit indlæg ud og stiller spørgsmålstegn ved. 

Købekraften rammer de kinesiske virksomheder da den $ de modtager i USA for deres varer er mere værd i Kina, og de varer de producerer vil have en højere markedsværdi i vesten end på deres eget marked, bid mærke i jeg omtaler kinesiske producenter.

I og med alt viden ligger i Asien iflg. dig, så går jeg ud fra du har andre eksempler end de tekniske områder, hvor jeg er udemærket klar over Asien har en enorm viden. Nu har jeg fornøjelsen af at arbejde sammen med asiater jævnligt påtrods af jeg ikke er i familie med dem, og de er ganske enkelt fremragende, effektive og hurtige når det kommer til konkrete opgaver hvor der præcist er formuleret hvad der skal findes frem til eller løses - derimod så er de væsentligt langt bagefter når det kommer til de mere selvstændige opgaver, hvor man ikke har et håndgribeligt mål at gå efter. 

Sidst men ikke mindst kommer du med eksempler som de store modehuse der har et kæmpe salg til Kinesere, og hvis du havde læst mit indlæg ville du vide at jeg ligepræcis argumenterer for at vestlige produkter, mærkevarer og lign. har et KÆMPE marked i Asien, og at vi derfor fortsat vil, og endda i højere grad eftersom den almene asiat får flere penge mellem hænderne, vil se disse varer blive solgt i stort omfang på de asiatiske markeder. 

For at være ærlig er jeg lidt skuffet over at en så velanset Amino som dig går ind og prøver at save mit indlæg midtover, når du ikke har læst hvad der ligger til grund for indlægget, og samtidig overordnet set er enig med mig stort set hele vejen igennem, det altså en ommer'. Tongue Tied

 

Hos www.bedrenaetter.dk sælger jeg alt til soveværelset. Skal du have en ny seng? 

Fra Odense
Tilmeldt 7. Mar 11
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 06:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

"Metafor på verdensøkonomien"

Denne fantastiske debat om verdensøkonomien, og det de fleste render rundt og kalder krise eller ikke krise, gav mig billeder på historien om to mænd, der sidder ude på havet i en robåd og fisker.

Lige pludselig tager den ene mand en hånddreven boremaskine frem og begynder at bore hul i bunden af båden. Den anden ser forfærdet på ham og råber "Hvad laver du".

Manden med boremaskinen ser på ham og siger "Du kan da være ligeglad, jeg borer kun hul i min side af båden".

Dette er for mig et godt billede på hvordan samarbejdet - eller mangel på samme ser ud i verden lige nu.

Forvent det bedste - forbered dig på det værste.

Kh. Jens L. More

 

 

Side 4 ud af 4 (36 indlæg)