Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er krisen overstået?

Side 2 ud af 4 (36 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Thorborg:

Jeg kan både i Danmark og USA se at folk begynder at rejser sig fra krisen.
Men er det en fest der foregår på dækket af Titanic eller er vi Back In Business?

Se med her:

Kom gerne med din kommentar :-)

De bedste hilsner

Martin


Jeg synes ikke du er en negativ sortseer Martin. Du beskriver de ting som de fleste fremsynede virksomhedsledere kan forudse. Det er nok den milde fremtid du beskriver.

Det jeg ser her fra Sydspanien er langt værre. Her er ingen byggekraner i arbejde og arbejdsløsheden er 20%. Her er regeringen også delvist lammet og man gør ikke ret meget for at rette op på økonomien andet end at sætte max. hastigheden på motorvejene ned til 110kmt.

Skal man planlægge fremtiden for sin virksomhed kunne man beskrive: "Hvad er det værst tænkelige, der kan ske?". Jeg kan forestille mig at i 2012 er der flere lande som kommer under EU administration. Der er grænser for hvor meget de rige lande vil skyde i dem som har soldet pengene op og hvad sker så? Det værste der kan ske er nok en 25-30% devaluering af Euroen. Da den danske krone følger Euroen, kan de fleste forstå at det kan blive meget slemt.

At huspriserne vil falde yderligere er forudsigeligt da renten stiger og mange bliver nød til at sælge. Her er så en god mulighed for dem, som har gemt penge fra de gode tider.

Hvilke brancher vil få fremgang i krisetider? Jeg ser et voksende marked for spil og væddemål virksomhed. Rigtig mange i Spanien køber lodsedler og spiller på sportsresultater. Det er BIG business og alle håber på en stor gevinst.

Dating sider har også fremgang. En kæreste skal man da have uanset tiderne, og gerne en med penge.

Mange lyse hilsener

Flemming Hasselriis

 

Fra Uldum
Tilmeldt 2. Aug 06
Indlæg ialt: 574
Fra  PetDreams.dk ApS Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu er jeg ikke økonomisk ekspert, men jeg synes ikke det kan være så vanskeligt at se, at så længe budgetterne ikke balancerer, så går det nedad med økonomien.

Regeringen kaster milliard pakker ind i et system, som allerede er sygt, istedet for at se på hvad det var der gjorde systemet sygt og ændre strategierne. Når man kaster penge ind i et system, som man i forvejen ikke har og skal ud at låne, kan det vel kun føre til prisstigninger i samfundet for borgerne?

Hvor mange af skattekronerne bliver pumpet ind i EU systemet, har man set andet end prisstigninger for borgerne i EU, siden de vigtige beslutninger mere og mere flyttes til Bruxelles?

Jeg har stor sympati for oprøret i mellemøsten. Lad dem styrte deres diktatorer, hvis det er hvad befolkningen vil have, og indføre den form for demokrati de nu ønsker. Men det virker ikke som om man har lært af Irak og Afghanistan. Hvad har disse krige kostet af menneskeliv først og fremmest, men uden penge, er det ihvertfald slut med at hjælpe nogen som helst, og alligevel står hovedparten af vestens politikere og vil ind i en konflikt igen, som ingen kan se udfaldet på, og hvis vi støtter en af siderne, er det så den rigtige, og bliver udfaldet som vi vil? Hver gang er der blow back, når man går ind i en krig, og det skaber flere fjender, end vi har i forvejen. Det koster flere udgifter til militær, og dernæst koster det flere penge til at beskytte os mod de mennesker vi nu har fået til at gøre modstand, fordi de ikke mener vi bør blande os i deres konflikt. Der er nogle få der tjener rigtig mange penge på de ting her, men befolkninger generelt vil lide under det, som jeg ser det. 

USA, Danmark og flere andre lande ligner hinanden på flere punkter i øjeblikket. Der er ikke rigtig en vilje til virkelig at skære ned, alt bliver betegnet som nødudgifter, fordi interesser på begge sider stamper i jorden, og ikke vil give sig. Det er en svær situation, og alle vil jo gerne have status quo, men hvis ikke vi gør det, kommer det helt automatisk senere, og allerede nu, bliver tingene lige så stille taget fra os, uden vi generelt mærker det, før det kommer til at gå ud over os selv. 

Dette er en gælds oversigt over USA, men jeg vil tro Danmarks går med samme hastighed, bare i langt langt mindre målestok. Prøv at se på gælden i år 2000 på samme tid, se den nu, og se på den i 2015 med den hastighed den har nu. Hvor længe bliver det ved med at gå?

usdebtclock

Billigt Hundeudstyr Online

Tilmeldt 28. May 10
Indlæg ialt: 1
Fra  Kortpriser.dk Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er da godt, at nogen tør sige det...

Der skal udover forståelse også handling og en generel holdningsændring til - vi skal jo ikke sidde 20-30 år på sidste række og blot se til, at de nye økonomier fester, mens vi opbygger gæld i et forsøg på at opretholde en (desværre, men tilsynelandede forældet og i hvert fald forgældet) såkaldt Skandinavisk model. Både Sverige og Norge er i en helt anden situation end Danmark, så vi må selv tage action

Det komme uanset til at gøre ondt, men jo før vi ændre holdning, jo før kan vi igen deltage der, hvor det er sjovt     

Vh - en fan...

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke dit bedste indlæg.

I 2005 var vi også for dyre, og den gamle befolkningsgruppe var også dengang for stor og for krævende. Og du glemmer, at Sverige og Tyskland som er vores største eksportmarkeder, har fine vækstrater.

Et langsomt opsving er på vej, Titanic har fået pumperne til at virke.

MVH Næstholdt

 

Fra Odense
Tilmeldt 7. Mar 11
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Kære Martin

Tak for et spændende og inspirerende indlæg. Jeg vil gerne bidrage med et par kommentarer.

Jeg er tæt på en del virksomheder specielt i industrien - typisk hvad vi kalder mellemstore virksomheder i Danmark, dvs. underleverandører til mange af de "store". Når jeg spørger til hvordan tingene går siger "næsten" alle. Det går godt. Odrerne og omsætningen stiger. Væksten stiger og der er ordre ude i markedet, og de "store" har meldt ud med stigende forventninger for 2011.

Når jeg så spørger, hvad indeks de kører på i forhold til før krisen - bliver der en vis tøven og svarerne spænder fra ca. indeks 50-60!!!!!

Når jeg så spørger, hvad de forventer at tjene på disse ordre fra de "store", kommer svaret lidt tøvende, at lige nu er det svært at tjene penge på disse ordre, fordi der er mange om de samme bud, og de "store" presser dem ned i et niveau, hvor der ikke kan tjenes ret meget eller slet intet.

Dette er ikke forbeholdt en bestemt branche, men kendetegnede i mange forskellige brancher.

Der er blevet skabt en kraftig ubalance i erhvervsstrukturen, hvor de "store" der har adgang til vækstmarkederne (læs emerging markets) har skåret ind til benet, fyret alle der kan fyres, insourcet opgaverne, presset priserne hele vejen ned igennem værdikæden. Disse virksomheder kan så fremvise "flotte" regnskaber for 2010.

Ved siden af har vi nu hele underskoven af mindre og mellemstore virksomheder der er presset på livet. Selv bankerne forfordeler disse grupper, til skade for hele den underskov af virksomheder, hvor væksten og arbejdspladserne skulle komme fra.

Dette er ikke kun et dansk fænomen, men underliggende for hele den gamle industriliserede verden. Strukturen er simpelthen ved at brække over i minimum 2 stykker.

Det samme ser vi globalt. Alle de mange klumper af lande trækker i alle mulige retninger. USA har deres egen måde at håndtere finanskrisen på. De trykker blot ny penge (læs gæld) til at betale for den gamle gæld. Gad vide hvor længe det holder. ECB trykker også ny gæld ved at opkøbe "værdiløse" statsobligationer. Japan og Kina har også brugt stimuli som det der skulle redde verden. Kort sagt. verdens ledere har brugt gamle metoder, som de føler engang virkede til at håndtere alle disse nye udfordringer som "den globale landsby" giver.

G20 har fuldstændigt misset deres hovedopgave og deres mission. I stedet for at samarbejde kæmper alle kun for deres egen lille "andedam". Nu sker der så meget andet i verden som medierne har fuld fokus på med krige i mellemøsten og jordskælv, men hvor er fokuset på den valutakrig, som startede i august, og som stadig raser underliggende?

Alle lande forsøger at eksportere sig ud af problemerne, men hvem er det lige der skal købe alle varerne?

Tyskland er et godt eksempel. Lige nu er Tyskland og ECB ved at rive Europa over i minimum 2 stykker, muligvis flere. Vi har alle PIIGS landene som har snydt og forbrugt uhæmmet, og regner med at Tyskland kommer og betaler. Lige nu står Merkel overfor flere bundesvalg og er mere eller mindre handlingslammet indtil på den anden side af disse valg. Og hvorfor valgte Tyskland og Frankrig, så at redde Grækenland og herefter Irland?. Måske er svaret at bankerne i Tyskland, Frankrig og England har 13.500 milliarder kr. i klemme i disse lande.

Råvarerpriserne er eksploderet og har i de første måneder af 2011 allerede oversteget det højeste niveau på det globale indeks fra lige før finanskrisen begyndte i 2008. Når vi så ved, at de reelle omkostninger på olie er under $20 pr. tønde kan man jo så undrer sig over, hvor og hvem der henter denne spekulationsgevinst. Når vi ved at ca. 85-90% af kobberprisen er spekulation kan man godt undre sig over om de systemer holder eller er det noget vi har set tidligere lige inden markederne kollapsede i 2008.

Så har vi inflationen der bare stiger og stiger - ikke så mærkeligt med tusinder og atter tusinder af milliarder der er pumpet kunstigt ind i verdensøkonomien. Dette gør, at lande som bl.a. Kina og andre Emerging markets som har trukket den spæde vækst, bliver nødt til at stramme finanspolitikken og sætte renterne op.

ECB har lige annonceret sandsynlige renteforhøjelse i april. Dette får igen betydning for hele den skrøbelige vækst, som kunstigt er blevet holdt oppe. Alle sidder og venter på at forbrugeren skal tage over og fortsætte overforbruget - men vores ledere vil eller tør ikke indse, at der er sket et paradigme-skift og folk ønsker ikke længere "mere og mere" - de ønsker "bedre og bedre" (læs Anne Skare Nielsen).

Nå, jeg kunne blive ved.

Vil dog lige sige, at jeg mener, vi har skabt grundlaget for "Den perfekte Orkan"

Derfor: VÆR OPMÆRKSOM og husk at der er muligheder i alle slags markeder.

Mit råd til dig er:

Forvent det bedste - forbered dig på det værste.

Kh. Jens L. More

Fra Aarhus
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 1367
Fra  Market Extensions Styrpaavarmen Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael:

Gklobaliseringen bliver meget anderledes end jeres lærere på Business-skolerne har lært jer. Al lærdom har taget udspring i vestlig tankegang - og det har været os vesterlændinge der har skullet kolonisere verden jf teoretikerne. Vi kommer til at opleve nogle meget mere nære markeder - også af energimæssige årsager. Det har været et udtryk for vestlig kultur og arrogance, at fragte billige hårbånd produceret under slavelignende forhold tværs over jordkloden, - og der bliver en pris at betale.

Der bliver ingen efterspørgsel på europæiske varer til asien, containerskibene kommer ikke til at sejle den modsatte vej. Vi vesterlændinge tror vi har en hjernetrust, men kig dig omkring på Amino. Unge mennesker med en uddannelse til 800.000 kr. kaster sig over affiliate

Selvfølgelig bliver der efterspørgsel på europæiske varer i Asien. Og produktionen af egne produkter til Asiater (Nu tager vi udgangspunkt i Asien udelukkende), kræver at man har fået en befolkning der har lige så gode købsmuligheder som det er tilfældet i vesten. Det vil ikke være noget der sker indenfor den nærmeste fremtid.

BNP pr. indbygger DK = $36.700

BNP pr. indbygger Kina = $7.500 

Hvor Kina pt. ligger med en vækst på omkring 10%. Den vækst er baseret på deres eksport, og når Kina først er vokset tilpas vil markedet selvfølgelig også selv rette sig ud for så vil det ikke længere betale sig for Europæiske firmaer at importere varerne. 

De energimæssige årsager som gør at der bliver mindre "trafik" mellem kontinenterne vil jeg give dig ret i, MEN .. som du selv siger, når man dropper trafikken af billige hårbånd til Europa hvor skal hårbåndene så komme fra? Personligt ser jeg dem ikke komme fra Fru Jensen i Thyborøn som strikker dem selv, nej produktionen vil bare blive flyttet til et Europæisk land hvor man så vil masseproducere dem. 

Mht. at mange unge kaster sig over affiliate eksempelvis, det tror jeg i ligeså høj grad er pga. man skal lave noget ved siden af sin SU, er ikke sikker på hvad man vil i fremtiden og vil derfor ikke tage lån for at starte et firma, og samtidig er det langt "sjovere" at tjene penge på den led, fremfor at sidde ved kassen i Netto.

Selvfølgelig har vi en kapital i form af viden, Pga. udviklingen de fattige lande gennemgår er der mangel på arbejdskraft der har den fornødne viden til at håndtere problemstillingerne de står overfor, og de har ikke tid til at uddanne deres egen befolkning hurtigt nok til at varetage disse stillinger i omfanget behovet opstår. 

 

Men som du selv siger, det ikke nemt at spå om fremtiden og jeg kan lige så vel være forkert på den, så satser jeg bare på jeg opdager det i tide Smile

Hos www.bedrenaetter.dk sælger jeg alt til soveværelset. Skal du have en ny seng? 

Fra København NV
Tilmeldt 14. Jan 10
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Anne Skare Nielsen der blogger et andet sted på sitet skriver blandt en hel del andet:

"Finansielle kriser, svigtende markeder, fysiske handicaps, dårlig omtale, fejl, umotiverede medarbejdere, dårlige ledere, ja, alle de faktorer, der ellers kan forpeste hele ens hverdag, er sjældent reelle barrierer for succes. Det, der virkelig betyder noget, er måden, man tænker på. Man skal have det, der hedder ”et transformerende mindset”.

Hvad egentligt ret præcist var hvad jeg kom i tanke om under dit video-indslag. -For hvad f.. er nu det for en gang klynk?  - Er det ikke bare noget "mig-gamle-mand-og-mine-penge" bekymring for om den virksomhed jeg har skabt kan overleve ind i fremtidens mere og mere foranderlige verden, hvad den selvfølgelig ikke kan, med mindre den konstant ændres, tilpasse og justeres til den situation som ikke bare lille Danmark, men hele den store vide verden hele tiden befinder sig i.-  (Sorry - jeg er vist ældre end dig, så det er muligvis mig der er en grumpy-old-man). -

Jeg er da - som tilsyneladende en del andre- helt enig i at Danmark har betydelige samfundsøkonomiske og strukturelle problemer med vores velfærdsstat. - Jeg er måske ikke så enig i at problemerne skyldes at værdierne af vores faste ejendomme er for store og risikoen for store rentestigninger, der jo har en tendens til at følge udviklingen i økonomierne i enten vækst eller inflation. Men til gengæld nok, at vi som nation simpelt hen er for dovne, for "velfærdsvante" og har vænnet os til, at selv den dårligst uddannede som minimum skal kunne bo på 200 m² parcelhus, have to biler, maks. 37 timers arbejdsuge, 6 ugers udlandsferie, ret til behandling for barnløshed selv om man er storrygende og overvægtig, og ret til en by-pass-operation selv om man er 80+.

At den offentlige sektor er alt for stor, og at den på store områder simpelthen ikke virker (hvor mange har ikke prøvet at ringe til skat? - man kan vente i timer -eller prøv fx at få et eller andet tinglyst i den nye tinglysningsret i Hobro), kan vi nok også blive enige om. - Eller at politikkerne ikke kan gøre noget ved det - ikke fordi vi snart skal have valg, men fordi de offentligt ansatte er i klart flertal, og at ingen politikkere derfor for alvor tør skære i den del af samfundet. - Det kan vi nok også blive enige om.

Men at man som iværksætter af den grund skulle være tilbageholdende med noget som helst???? - Hallo? - Hvor f... er inovationen i det udsagn? - Hvor er lysten til at gøre en forskel, og indignationen der kan få folk ud af fjererne og knokle på for at "frelse verden" eller hvad det nu er der driver de af os der mangler de sociale kompetancer man skal have for at kunne være ansat (især i det offentlige).

Danmark løber tør for olie og gas i løbet af et årti eller to.- Ja og? - Verden møder formentligt "peak-oil" i løbet af samme periode. - Og så skifter vi da bare til atomkraft! - ...Øhh.. nåe nej sagde de i Japan.

Til efteråret vil klodens befolkning runde 7 mia. - Det selv om der dagligt dør i titusindvis af sygdom, sult, krig og andre menneskeskabte katastrofer imod hvilke et par jordskælv er det rene vand.

A pro pos vand: verdenshavene er mere fyldte af platikaffald end af fisk, og forsyningen med rent drikkevand er et af menneskehedens helt store udfordringer.

På den måske mere positive side: Østens økonomier - Kina og Indien - stormer frem. De er på mange områder både dygtigere og mere flittige end os, de vil på et tidspunkt også have biler, større boliger, internet, men også mere viden, mere kulturel forståelse, demokrati, frihed medindflydelse. Uddannelse.- Mange vil til de store universitetsbyer i USA og Europa - og København hvis de ellers kan få lov fra et par andre sure gamle mænd i Dansk Fjolleparty. - (Her kunne jeg fristes til at indskyde, at skulle vi komme til at bliver styret af Kina og eller Indien, så ville vi da i det mindste nok slippe for både Søren Krarup og Jesper Langballe, hvad jeg ville kunne se store kvaliteter i:)

I danmark (resten af vesten har jeg ikke det store kendskab til) bekriger vi i realieten de selvstændige og iværksætterne. - Vi mistror i almindelighed deres hensigter, især fra det offentliges side, men også mange private, og de fleste er jo i øvrigt som nævnt offentligt ansatte der bruger det meste af deres tid på at holde i køer på motorvejene til og fra arbejde, holde meningsløse møder på arbejde, inden de kører hjem og holder enten barselsorlov, ferie, eller er sygemeldte med mobningsrelateret stress og mangle på en mening med tilværelsen.

Hallo Martin Thorborg! - Det kan du sgu gøre bedre, for der er da godt nok rigeligt at tage fat på for iværksættere i lille danmark.- Hvor nogen også gør det rigtigt godt. -

Se fx udviklingen lige nu inden for arkitektur der kan satse på bæredygtige bo- og byformer (Bjarke Ingels og tegnestuen BIG), restaurationsbranchen (NOMA og Claus Meyer og store dele af det "danske køkken" der er ved at være internationalt berømmet), der må også være et kæmpe potentiale i uddannelse (der går knap 40.000 studerende alene på KU og ca. 16.000 på CBS), "demokrati-eksport" oma. - "Better Place" der laver både elbiler og infrastruktur til dem, så de måske kan køre på vindmøllestrøm ect.

Dansk Landbrug kniber det desværre lidt med -de har ikke helt fattet det der med efterspørgsel efter andet end burhøns, tremmekalve og svin der har gnavet halerne af hinanden, men det kunne måske komme når de holder op med at fræse til københavn på deres havetraktorer og forpeste klimaet med endnu mere CO2 - som der vel forresten også må ligge enorme potentialer inden for. - Begrænsning af CO2 udslip altså - som vel selv Bjørn Lomborg efterhånde vil indrømme bør prioriteres. - For innovative iværksættere med krudt i røven der ikke gider tage en finanskrise for andet end klynk fra nogle hysteriske børs-kællinger synes der da at være så mere end rigeligt at tage fat på, og potentialet til at tjene et par milliarder må være større end nogen sinde før.

Kom ind i kampen Martin Thorborg - og alle i andre iværksættere på sitet. - Der er sgu problemer og udfordringer nok at tage fat på!

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 00:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars

Jeg tvivler ærligt talt på at du har hørt mit indlæg??
For det første vil en generel ned tur i det danske samfund gavne praktisk taget al den forretning jeg har, så nej, jeg er hverken bitter eller bange.

Mht. den store innovation du efterlyser, så vil den sikkert redde røven på en lille dygtig flok iværksættere og det vil være super.
Men jeg må forholde mig til at langt den største del af Amino's brugere er små freelancer, butiksejere og andre der ikke har de ambitioner. Det er dem mit hjerte banker for og dem jeg med al min energi vil kæmpe for og hjælpe. Derfor har jeg lavet dette indlæg, da de vil blive ramt på fuld styrke, hvis de ikke sadler om i tide og forstår at udnytte den tsunami af skidt der kommer i deres retning meget snart.

Så med andre ord. De iværksættere der tænker så store tanker som du efterlyser, de har hverken brug for mig og mine videoer og de er derfor ikke lavet til dem. Men dem som krisen rammer, det er dem som jeg vil hjælpe her og de kan sgu ikke bare lige lave en evighedsmaskine eller hvad du nu havde forestillet dig.

De bedste hilsner

Martin

Fra Skærbæk
Tilmeldt 11. Oct 05
Indlæg ialt: 713
Fra  Eventbooker.dk Skrevet kl. 01:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Einstein sagde engang:

"No problem can be solved from the same level of consciousness that created it."

Så i hvilken bevidsthed er krisen skabt spørger jeg mig selv? Det første jeg kommer til at tænke på er grådighed. Grådighed på makroniveau, der forplanter sig naturligt ud på mikroniveau.

 

Jeg er i og for sig enig i, at vi skal klappe hesten. Men vi skal bruge tiden på at sadle den, mens den står stille. Jeg er sikker på, at du er enig i den analogi Martin - hvis jeg ellers er forståelig.

Om vi skal kalde dit indlæg for frygtfyldt og pessimistisk eller beroligende og realistisk må være op til den enkelte. Jeg vil bare pointere, at det ikke hjælper en iværksætter til at udvide sin virksomhed. Måske at undgå at gå på røven, men hvornår er det blevet målet?

Vi skal fremad. Derfor må vi stoppe med, at snakke om krise. Vi må løse problemet fra en anden bevidsthed end den er skabt. Den dag vi ikke længere sige krise, så er det fordi, der ikke er nogen krise. Så kan vi diskutere selvopfyldende profitier, the secret og alt det der. Men faktum er: Siger vi ikke krise - så er der ingen krise. Hønen eller ægget paradoks.

Jeg tror på, at det vi i dag kalder krisen langt fra har ramt nulpunktet. Det skal gøre ondt, før det kan gøre godt. For mig giver det bare ingen mening, at snakke om problemet. Det er sjovere at snakke om løsninger.

Jeg tror på, at vi står på tærkslen til en ny oplysningstid, der vil overflødiggøre finanskrisen. En ny tid, hvor den grådighed, der har skabt krisen ikke vil være populær og ej heller så effektiv, som at gøre tingene godt for andre, på et ægte og autentisk plan. Selv for bankerne.
Vinderne bliver de, der oprigtigt og ærligt leverer et hæderligt produkt, der gør mennesker glade. Min opfordring er, at du som iværksætter bruger lavkonjukturen til, at sikre at din virksomhed gør det. 

I det store billede er det pisse hamrende sundt, at få markedet støvsuget og ryddet op. Det er kynisk - måske. Men holder vi lige vejret, så er alt grønnere ud på den anden side. Indtil da er det min varmeste opfordring, at bruge krudtet på løsninger.

Hvad kan vi som iværksættere gøre for at optimere vores forretning, mens vi venter på bedre tider?
Martin, du snakker om automatisering. Det kunne være spændende, at se en video om, hvordan vi automatiserer os ud af krisen. Eller i hvert fald et stykke af vejen.  

 

søger ligesindede i Sønderjylland

Fra København NV
Tilmeldt 14. Jan 10
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

jo da. - 3 gange faktisk :) - Men jeg har måske formuleret mig lidt for provokerende, for jeg er da godt klar over at du har nogle gode poienter med om at øge effektiviteten, rationalisere og være omkostningsbevidst et eller andet sted "et stykke inde" i indslaget.

Jeg er også godt klar over at din målgruppe måske ikke alle er dem der forandrer verden ved at opfinde nye epokegørende produkter eller systemer. - Jeg er selv en helt almindelig lille selvstændig i et liberalt erhverv der er dybt afhængigt af byggeriet og dermed af ejendomsmarkedet og den offentlige sektor. - Det er sgu ikke just muntert i en krisetid, hvor ingenting kommer af sig selv, og hvor kriseklynkerne igen og igen hyler op om hvor galt det står til med den globale økonomi i almindeligehed og den europæiske / danske i særdeleshed, hvilket i sig selv ikke alene sætter en masse aktiviteter i stå, men også skader den innovation der er brug for for at få skabt løsninger på langt større problemer.

Jeg kan selvsagt ikke i min lille forretning løse danmarks økonomiske problemer. - Jeg kan heller ikke gøre så meget ved olien, atomkrisen i Japan. - Jeg kan gøre en smule ved overbefolkningen, og så kan jeg er overbevist om at jeg kan gøre en del for at udvikle de produkter og ydelser jeg leverer. At jeg kan skabe en bedre arbejdsplads for mine medarbejdere (som jeg ikke har flere af end absolut nødvendigt) end konkurrenterne, at jeg kan have som amtition at være inovativ, tænke lean, være socialt ansvarligt, tænke nye måder at arbejde og holde fri på og være så god til mit fag at jeg kan skabe så meget værdi for mine kunder, at de - sammen med alt andet - får bedre mulighed for at udvikle deres forretning osv. osv. - Hele boligkomplekser er revet ned fordi nogen i min branche har lavet noget klamp, så der bestemt et potentiale for forbedringer :)

Og hvis rigtigt mange små selvstændige gør det samme, så skal der nu nok dukke løsninger op på rigtigt mange problemer. Der er da muligt at der ikke er nogen af os der kan lave evighedsmaskiner, men vi kan tilsammen lave en hules masse andet. Især hvis vi møder tilstrækkeligt med inspiratorer og ildsjælde der taler om det :) (Som normalt en Martin Thorborg for øvrigt - jeg glemmer aldrig da jeg engang havde min bestyrelse med til et foredrag du holdt om "smid personalehåndbogen i skraldespanden" - det var der skub i!).

At en række banker og pantebrevsspekulanter er gået på røven af ren og skær grådighed, og har trukket nogle ligeså grådige spekulanter med i købet forekommer mig snarere at være et sundhedstegn end et tegn på krise. - Hvad jeg tror mange små selvstændige er enige med mig (og dig?) i, selv om det da næppe er muntert at være kunde i Amagerbanken eller lign. lige for tiden. - Hvis man passer sin forretning, forsøger at leverer gode produkter og ydelser til fornuftige priser, lader sig styre af nogenlunde sund fornuft og der ellers i det hele taget er noget derude der ligner et marked, så kan man vel ikke gøre det bedre?

"Man kan i det mindste gøre sig umage" som en mormor ville sige - går man på røven på grund af de kriser andre har skabt, så har man da i det mindste gjort sig umage, og det er vel i grunden ikke det værste man kan.

Hav også en god dag. - Jeg håber ikke jeg er for "hård" - men er stadig lidt overrasket over at "krisesnakken" skal komme fra lige netop dig, så jeg følger mig selv lidt provokeret.

Side 2 ud af 4 (36 indlæg)