Bonus lektion – Hvor ”hænger” dine kunder ud?
Markedsføringskursus for coaches og konsulenter - bonuslektion
 Hej igen,
Hej igen,
Vi var egentlig færdig med markedsføringskurset for coaches og 
konsulenter, men nu er jeg jo en af den slags mennesker, der ikke er god
 til at stoppe igen. Så her er der lige en lille bonus lektion.
Du har nu lært (hvis du ikke vidste det i forvejen) hvad et USP er. 
Du ved også hvem din målgruppe er. Du har fået udviklet nogen “spark 
røv” ideer til, hvordan du kan markedsføre dig overfor dine klienter. 
Din webside skinner som ny, og viser alle fordelene ved at hyre dig som 
coach eller konsulent.
 
Det er bare en hulens skam at ikke så mange af dine potentielle kunder kommer dumpende forbi!!!
Det kan nemlig være svært at få hele målgruppen i tale, hvis du ikke ved hvor de ”hænger ud”.
Hvis du ved hvor de normalt bevæger sig rundt, så kan du få fat i dem og sige “hey -  jeg ved lige nøjagtig hvordan jeg skal overtale dig til at købe mine services – prøv at kigge her……!”
 
Men hvor ER dine potentielle klienter?
Hvis du har fulgt de tidligere lektioner, så ved du HVEM de er. Så 
prøv at bruge lidt tid på at finde ud af hvad de ellers går og foretager
 sig.
 
 
Læs resten af denne artikel på min blog
                                            
             
        
            
               
               Gør det selv markedsføringsplanen
Markedsføringskursus for coaches og konsulenter - lektion 5
Velkommen til femte – og sidste del af dette lille 
kursus i markedsføring for coaches og konsulenter. Vi er nu nået til 
enden af vores lektionsplan, og det er her vi skal samle op på det du 
har lært, og føre det ud til handling = penge på din konto.
Gør det selv marketing. Det betyder at alt det du læser i denne 
lektion er noget du kan bruge med det samme. Og det bedste er at det er 
billigt/gratis.
 
Mange bliver lidt nervøse når de hører ordet MARKETING.  Men det er 
ikke nødvendigt, for du skal jo ikke til at lave en million kampagne for
 din forretning.
 
Her er hemmeligheden : Start i det små. Og hvis du ikke har så mange penge – så er SMÅT et godt sted at starte.
 
Så hvad betyder det så at starte småt?
 
Du kan for eksempel begynde med at 
sende en email til dem du kender. Prøv ikke at sælge noget til dem – 
bare fortæl om det du kan – og brug de tips du har fået fra de tidligere
 lektioner til at indflette dine USP, og fordele.
Det tager kun nogle få minutter hver dag. Hvis du gør det hver eneste
 dag, så kan du have udvidet dit erhvervsnetværk til måske hundrede 
mennesker i løbet af nogle måneder. Det er marketing i det helt små, og 
det er jo ikke skræmmende – vel?
Begynd at tænke på gode ideer til, hvordan du kan markedsføre din 
forretning. Sæt dig nogle store mål, og lav brainstorm på hvordan du kan
 nå dem.
Lad os sige du vil have fem nye klienter  i slutningen af måneden. En
 lille – og ikke mindst billig – måde at gøre det på, er at møde op til 
events (møder, foredrag, netværksarrangementer osv) hvor du ved din 
målgruppe kommer. For du har jo helt styr på din målgruppe, og hvad du 
skal gøre for at sælge til dem – det lærte du tidligere – ikke sandt.
 
Læs resten af artiklen/modulet på min blog
 
 
 
 
                                            
             
        
            
               
               Du skal sælge FORDELE og UDBYTTE – ikke egenskaber
Markedsføring for coaches og konsulenter - lektion 4
I dette afsnit skal vi se på egenskaber og udbytte. En egenskab er 
det din coach eller konsulentforretning tilbyder. Det kan være: 
Forretningsrådgivning, motivation, eller karriererådgivning og lignende.
Egenskaber kan også være den måde du tilbyder dine services på. Er 
det meget forretningsorienteret, eller ung frisk måde (ikke dermed sagt 
at vi forretningsfolk ikke kan være unge og friske).
 
Det med at finde ud af egenskaberne ved din coach/konsulentforretning
 er relativt let – og desværre så stopper mange også der, og mener det 
må være nok til at kunderne/klienterne kommer væltende.
 
Meeeeen – der skal mere til. Du skal have fat i UDBYTTET eller FORDELENE ved dine services.
 
At finde UDBYTTET eller FORDELENE er 
en del sværere. Men det er det, der får dine kunder til at købe af dig. 
Der er INGEN der køber på grund af egenskaber. De køber fra dig fordi de
 får et UDBYTTE eller nogle FORDELE af det.  For eksempel at du gør 
noget lettere for dem, eller at du løser problemer for dem.
 For konsulenter og coaches, så vil udbyttet hovedsageligt kunne 
opdeles i to brede kategorier. Konsulenter tilbyder som regel et udbytte
 der kan gøre klienterne mere succesfulde og effektive. Coaches kan for 
eksempel tilbyde et udbytte der gør dig mere lykkelig.
Du skal være meget specifik når det handler om udbytte/fordele. Din 
målgruppe kan normalt hjælpe dig med at finde frem til nogle gode solide
 fordele (udbytte) ved det du tilbyder. Ikke direkte måske, men du kan 
finde ud af meget ved at analysere dem.
Hvis du for eksempel tilbyder life coaching til folk der lige er gået
 på pension, så er udbyttet jo ikke ”Coaching vil gøre dig gladere”.
Så kunne udbyttet af at købe coaching af dig for eksempel være: “Life
 coaching vil gøre hver eneste dag spændende og interessant, også længe 
efter du er gået på pension”.
 
Læs resten af artiklen/lektionen her på min blog
 
 
Du finder flere af denne slags artikler på Coach Academy
Følg mig på Facebook, Twitter, eller Linkedin
 
                                            
             
        
            
               
               Hvem er dine konkurrenter?
Markedsføringskursus for coaches og konsulenter - lektion 3
 Du
 kender sikkert godt sætningen “Kend din fjende”. Nu er jeg ikke så 
meget for, at man skal se sine kolleger som fjender, for der er jo plads
 til os alle her i verden. Men du vil jo gerne tjene så meget som 
muligt, så det er godt at vide hvad dine konkurrenter gør.
Du
 kender sikkert godt sætningen “Kend din fjende”. Nu er jeg ikke så 
meget for, at man skal se sine kolleger som fjender, for der er jo plads
 til os alle her i verden. Men du vil jo gerne tjene så meget som 
muligt, så det er godt at vide hvad dine konkurrenter gør.
Som coach eller konsulent, så er man jo typisk alene i sit firma, og 
man har sikkert heller ikke en kæmpe pose penge at investere i en stor 
konkurrentanalyse.
 
Så er det jo godt der er noget der hedder ”Gør det selv konkurrentanalyse”. Og mere kompliceret behøver vi jo heller ikke at gøre det.
 
Først skal du vide – Hvem ER dine konkurrenter? Og her få du lige et 
lille hint. Det er ikke nok at svare ”Andre coaches/konsulenter”. Du 
skal være meget mere specifik end det, hvis du skal kunne bruge det til 
noget som helst.
Tænk over hvem af dine kolleger/konkurrenter der tilbyder de services du også gerne vil tilbyde? Hvem ser du op til?
Vi har allerede talt om, at du skal have et godt og unikt USP. Så du 
har jo ikke nogen direkte konkurrenter – vel? For en sikkerheds skyld, 
så skal du måske lige gå tilbage til de forrige lektioner og tjekke 
igen. Sørg for at du har mindst et par helt super gode USPer.
 
Selv om du har disse USPer og de er de
 bedste du overhovedet har set, så kan der jo godt være andre der kommer
 tæt på det du kan. Derfor så du skal alligevel være vågen. Det kan for 
eksempel være at du tilbyder business coaching for små virksomheder, og 
en af dine kolleger har god succes med business coaching for 
iværksættere. Det er jo ret tæt på, så hende skal du nok lige kigge 
nærmere på.
 
Måske er der nogen af de ting  hun laver du kan ”lære” af. Eller rettere – er der gode ideer du kan stjæle fra vedkommende?
 
Du har nok allerede fået kigget dig rundt – og fået et bedre kendskab
 til det dine kolleger gør. Du har måske taget ved lære af nogle af de 
gode ting de tilbyder og måske lavet ændringer i dine services. Du har 
alle deres bedste ideer, men det gør dig jo ikke bedre end dem. Du er 
bare blevet lige så god. Er det godt nok for dig? Nej – vel….
Så nu skruer vi lige lidt mere op for tingene, så du kan blive BEDRE end dine konkurrenter. Lyder det o.k. med dig?
Lad os sige at der er en coach du virkelig beundrer for hendes 
arbejde. Hun laver noget der ligner det du gør. Du ved at hendes kunder 
elsker at arbejde med hende, og du ved at hendes webside er super. Og du
 ved også at hun tilbyder hendes services i samme område som dig.
 
Fint – så ved vi alt hvad hun gør rigtigt. Lad os se på om der er 
noget hun gør forkert? Er der noget du ville kunne forbedre? Hvis hun 
kun coacher personligt – altså kun face to face. Aha !! Så kan du også 
tilbyde telefon, e-mail, Skype coaching og lignende.
Hvis hun mest fokuserer på kvinder, der vil starte egen forretning. 
Den kan du let stikke ved at tilbyde at coache i BÅDE  forretning og 
personlige områder i samme session.
Er hendes priser meget høje? Så tilbyd eventuelt specielle 
betalingsmåder, og fordelagtige pakker. Lad være med at falde i fælden 
med bare at sætte dine priser lavere for at konkurrere. Det devaluerer 
dine services. Som coach/konsulent er det ALDRIG en god ide at 
konkurrere på priserne.
 
Vend derefter billedet om, og brug denne tankemåde på dig selv også. 
Hvad ville kunne få en potentiel kunde til at gå til konkurrenten, i 
stedet for at gå til dig.  Er der ”huller ” i noget af det du tilbyder, 
som en konkurrent ville kunne udnytte?
Når du ved hvad dine konkurrenter gør, og hvad du gør bedre, så er du
 i en meget bedre position til at kunne overbevise kunderne om, at de 
skal gå til dig i stedet for til dine konkurrenter.
 
 
Du finder flere af denne slags artikler på Coach Academy
Følg mig på Facebook, Twitter, eller Linkedin
 
                                            
             
        
            
               
               Find dit USP - Din Unikke Salgs Pointe
Markedsføring for coaches og konsulenter - lektion 2
Velkommen til anden del af dette markedsførings minikursus.
I dag fortsætter vi med at se på, hvordan du skal sælge dine 
coaching/konsulent/behandler services. Før vi gør det skal vi have 
fundet dit USP.
 
Og hvad hulen er det så?
 
Det er et meget brugt markedsførings og salgsudtryk. Det betyder 
Unique Sales Proposition (unikke salgs pointe kan vi kalde det på dansk)
Forklaret på klart dansk så er det: ”Hvorfor skal du købe mine services frem for alle de andres”.
Konsulenter er normalt rimeligt sikre på dette punkt. De har 
ekspertisen på et område, branche eller teknologi – og du kan hjælpe 
mennesker med at få løst deres problemer med det. Så det er “piece of 
cake”.
Coaches har det lidt mere op ad bakke der. Normalt så er deres 
fordele mest følelsesmæssige. Det at blive klar det drømmejobbet, gå 
efter sine mål, få balance i livet eller lære noget nyt er ikke 
nødvendigvis noget folk leder efter – selv om de kunne have en fordel af
 at gøre det.
Men uheldigvis, så er disse to ting ikke et USP. Det er egenskaber.
 
Men ikke desto mindre så er det oftest disse argumenter, man prøver 
at sælge sine services på. Altså egenskaberne. Men det er IKKE det man 
køber.
 
En ung fyr køber ikke en bil fordi den har overliggende knastaksel – 
og et bestemt moment. Nej han køber den fordi den giver han det udbytte 
at han kan jorde alle de andre + måske score hende den lyshårede i samme
 omgang.
 
Husk det nu – vi køber ikke noget på grund af egenskaberne – vi køber det på grund af at det giver os et udbytte – dækker et behov – løser et problem.
 
Sætningerne ovenfor forklarer kun hvorfor du skal købe disse 
services. De forklarer ikke hvorfor at man skal købe DINE services frem 
for de andres.
Der er masser af gode coaches og konsulenter, og alle sammen synes selvfølgelig at deres service er den bedste.
 
Så hvad gør dig så speciel?
Det er den unikke del af dit USP vi skal se på nu. Altså – hvad er det der gør dig UNIK?
 
- Hvis du tilbyder konsulent bistand – er det til en bestemt branche eller virksomhedstype?
- Er der en bestemt gruppe af mennesker du specielt nyder at arbejde med? Vil du gerne specialisere dig i at arbejde med dem?
- Kombinerer du færdigheder på en bestemt måde, som gør dig speciel?
- Har du specialiseret dig i en bestemt type mennesker? Single 
forældre, gifte par, stressede sygeplejersker, udbrændte sælgere, senior
 ansatte, eller noget helt andet.
- Det kan også være at dit USP er den måde du får betaling på. Er det 
pr. time, per opgave, i blokke af ti timer. Eller måske no-cure-no-pay.
- Tænk på din geografiske placering. Er du den eneste coach, der er 
specialiseret i karriere coaching i dit område. Derved er det let for 
dine klienter at komme til dig.  Det kan også være et USP.
- Tænk over hvordan du coacher. Er du meget metodisk, bruger du 
tjeklister, og to-do lister? Kan du godt lide at blive venner med dine 
klienter, eller er du mere på en professionel distance? Kan dine 
klienter godt li dig fordi du får tingene gjort og du får dem til at 
føle de har kontrol over deres liv?
 
Når du kigger på disse ting, så pas på med floskler. Hvis du søger 
rundt på websider der tilbyder coaching, så ser du masser af de samme 
”floskler” brugt igen og igen. Men er det noget der får folk til at 
strømme ind i butikken? Næppe….
Vær kreativ og brug andre ord og beskrivelser end alle de andre. Rigtig mange virksomheder bruger sætningen ”Vi sætter kunden i centrum”.
 Hvis du Googler ”kunden i centrum” så får du 586.000 resultater. Hvor 
unikt er DET lige? Så hæv dig over de andre og vær virkelig unik.
 
Når du har fundet ud af hvad der gør dig helt speciel, så kig på om det er salgbart. Er det noget som får folk til at købe.
 
Hvis du er unik blandt andre coaches fordi du har fået lavet Feng 
shui indretning på dit kontor, så er det ikke helt nok. Ja – 
selvfølgelig gør det dig unik, og det gør det sandsynligvis også skønt 
at være på dit kontor. Men er det noget der får klienterne til at vælge 
dig frem for andre? Det tror jeg næppe.
 
Så det er altså ikke nok at dit USP får dig til at skille dig ud fra 
flokken. Du skal skille dig ud med noget dine kunder har behov for. Det 
er der den væsentlige forskel ligger.
 
 
Du finder flere af denne slags artikler på Coach Academy
Følg mig på Facebook, Twitter, eller Linkedin
 
                                            
             
        
            
               
               Hvem er dine kunder?
Markedsførings kursus for coaches og konsulenter - lektion 1
Hej og velkommen til første afsnit af fem i dette lille minikursus i 
markedsføring. Det er mest beregnet til dig, der er coach eller 
konsulent, men andre vil også kunne finde en masse  inspiration i disse små artikler.
inspiration i disse små artikler.
Der er gennem tiden rigtig mange der har spurgt mig, hvordan de 
kommer i gang med at markedsføre deres coaching/konsulent forretning. 
Mange har sat en annonce i den lokale avis – men de fleste bliver 
skuffet over resultaterne. Der kommer normalt ingen henvendelser på den 
slags annoncer. Du skal derfor arbejde endnu mere målrettet, og det er 
det jeg gerne vil hjælpe dig med i disse fem små lektioner.
 
Send videre
Husk du er meget velkommen til at sende disse lektioner til andre – linke til dem fra Facebook, Linked In, eller Twitte dem.
OK – lad os komme i gang med at få hjulpet dig med at sælge dine services.
De tips og ideer du får i denne serie artikler, er ikke i en bestemt 
orden som du SKAL følge. Så de fem lektioner du får i løbet af den næste
 tid er skrevet i den orden de er faldet mig ind.
 
Hvem er dine klienter?
I dag skal vi tale om alle disse vidunderlige mennesker, der gerne 
skulle købe dine services (coaching, behandlinger, rådgivning osv.).
Man kalder det også din målgruppe. Eller dit marked, kundegruppe, 
demografi -  Kært barn har mange navne. Men skal vi ikke bare kalde dem 
”alle de dejlige mennesker der snart vil sende dig nogle penge”.
Disse mennesker er desværre en gang imellem svære at finde. De har det med at gemme sig imellem en masse andre mennesker.
Du har brugt en masse energi på at få den viden du nu gerne vil øse 
ud af, og som gør dig til en ekspert på dit område. Det du mangler nu 
er, at der er nogen der :
- Kan finde dig
- Kan li dig og det du tilbyder
- Har brug for det du tilbyder
- Har penge at bruge på at købe dine services.
 
Så hvem er de mennesker så?
Tænk over de services du tilbyder. Hvis du er motivations coach for 
single mødre, er det en ting. Hvis du er executive coach så er det en 
anden ting. Der er store markeder for dem begge, men markederne er helt 
forskellige. Og de skal angribes på helt forskellige måder. Og du skal 
have fat i de rigtige – helst hurtigt, så du har noget at købe for i 
Netto.
 
Du skal med andre ord dække de behov de har. Eksempler på sådanne behov kunne være:
 
- Mennesker der lige er blevet opsagt har behov for karriere coaching
- Folk der lige har startet egen virksomhed har behov for marketing konsulenter
- Sportsfolk har behov for trænings coaches
- Sælgere har behov for salgscoaches
 
Det hjælper dig med at kunne forestille dig din perfekte klient. Luk 
øjnene og tag pen og papir (klogt at gøre det INDEN du lukker øjnene) og
 nedskriv alt du kan komme på omkring din perfekte klient.
Her har rigtig mange en tendens til at skyde for bredt – altså 
henvende sig til for mange grupper. Selvfølgelig kan du sikkert coache 
næsten alle, men reelt set så kan du bare ikke markedsføre dig målrettet
 nok på den måde. Hvis du kigger på de virkeligt succesfulde coaches – 
så har de alle et område de er kendte for, og eksperter på.
Hvis du skyder for bredt – så rammer du sandsynligvis ingen ting.
 
Hvordan ser din ideelle klient ud?
Så kig på hvordan dine ideelle kunder ser ud:
- Hvor bor de (både geografisk og deres boligstil)
- Hvad lever de af?
- Hvor meget tjener de?
- Har de børn? Piger eller drenge
- Hvordan har de det med deres liv? Karriere – forhold – stress.
- Er de nyuddannede, er de gift eller skilt?
 
Gør det samme, hvis det er virksomheder du henvender dig til:
- Hvilken type virksomhed vil du gerne arbejde med? Stor eller lille?
- Hvilken branche?
- Nystartet, eller etableret?
- Virksomhedens tilstand – vækstvirksomhed, eller i krise?
- Hvem i virksomheden vil du gerne arbejde med?
- Er det offentlige eller private organisationer?
Sådan kan du blive ved.
 Nu ved du hvordan din perfekte klient “ser ud” og du ved, hvilke
 behov de har. Og når du ved hvad der er vigtigt for dem, så kan du også
 regne ud hvordan du skal henvende dig til dem (sælge til dem).
Du ved hvad det handler om, og ved hvilke af dine færdigheder du skal
 fremhæve og vise dem, så de vil være mere tilbøjelige til at købe dine 
services.
 
Der er ingen der køber coaching eller konsulentydelser. 
Vi køber løsninger på problemer. Men meget mere om det i de næste lektioner.
 
Du finder flere af denne slags artikler på Coach Academy
Følg mig på Facebook, Twitter, eller Linkedin