Når du har ansat din første medarbejder, skal han / hun selvfølgelig have løn.
De fleste synes, at løn er kedeligt og kompliceret.
Men lad dig ikke skræmme.
Det skal gøres, og der findes flere muligheder, som kan lette processen ’’udbetaling af løn’’ en hel del.
Lad os tage hinanden i hånden og gå igennem wikien sammen, skridt for skridt.
Så får du en rigtig god basisviden.
Har du oprettet dig som arbejdsgiver?
Har du allerede registreret dig som arbejdsgiver, skal du blot springe videre til næste afsnit.
Hvis du endnu ikke har registreret dig som arbejdsgiver, anbefaler jeg dig at læse denne wiki i stedet: Hvad er reglerne for løn til min første medarbejder?
Så er du sikker på at komme godt fra start.
Beregn løn
Når du udbetaler løn, skal den som minimum bestå af disse dele:
- Løn
- Arbejdstimer
- Trækprocent
- Fradrag
- AM-bidrag
- ATP
- Feriepenge
Derudover kan der være andre relevante poster såsom:
- Skattepligtige indtægter (før skat)
Fx bonus, provision mv. - Skattepligtige ydelser (før skat)
Fx sundhedsforsikring eller pension - Netto beløb (efter skat)
Fx ved kantineordning eller fri telefon
Nu har du alle posterne på plads, og kan starte din medarbejders lønberegning.
Lønberegningen kan gøres således:
Månedsløn
- ATP og evt. pensionsindbetaling
= Din medarbejders udbetaling
*Fradraget bliver oplyst til dig, når du henter din medarbejders skattekort.
Husk en lønseddel
Det er vigtigt at du altid får lavet en lønseddel, da det er din medarbejders kvittering på at du har trukket AM-bidrag, A-skat og ATP fra hans / hendes løn.
Samtidig skal du gemme et eksemplar af din medarbejders lønseddel i dit lønregnskab i minimum 5 år.
På en lønseddel skal der som minimum stå:
-
Arbejdsgivers navn
-
Arbejdsgivers adresse
-
Arbejdsgivers CVR-nummer eller SE-nummer
-
Medarbejders navn
-
Medarbejders adresse
-
Medarbejders CPR-nummer eller medarbejdernummer
-
Lønstørrelsen
-
Lønperiode
-
Antal løntimer
-
Den løn, som der bliver beregnet AM-bidrag ud fra (AM-indkomst), samt selve AM-beløbet
-
Den løn, som der bliver beregnet A-skat ud fra (A-indkomst), samt selve A-skattebeløbet
-
Lønstørrelsen ved fratrukket A-skat, AM-bidrag og ATP
Vil du vide mere om lønsedler, kan du også læse vores wiki: hvad er kravene til en lønseddel.
Der får du al den info om lønsedler, du har behov for.
Udbetaling af løn
Det er ikke nok at udregne lønnen og sende en lønseddel afsted til din medarbejder.
Pengene skal også overføres til medarbejderens NemKonto, eller en anden konto, hvis det er aftalt i ansættelseskontrakten.
Bruger du løn et lønsystem til at beregne og udbetale lønnen, skal du højst sandsynligt bare trykke på en knap – og så sørger lønsystemet for resten.
Efter du har udbetalt løn skal du…
Senest den 10. i måneden efter at lønnen er udbetalt, skal du indberette din medarbejders lønoplysninger til SKAT og betale A-skat og AM-bidrag..
Er der en måned hvor din medarbejder ikke skal have løn? Så skal du indberette en nulangivelse.
Her er en oversigt over hvad du blandt andet skal indberette til SKAT:
-
Løntimer
Det antal timer din medarbejder har arbejdet
-
A-indkomst
Løn før skattepligtige lønandele
-
ATP
Arbejdsmarkedets tillægspension
-
AM-bidrag
Arbejdsmarkedsbidrag
-
A-skat
Den skat, din medarbejder skal betale af sin indtægt
Vælg et lønsystem og spar tid
Jeg indrømmer det.
Det kan være både kedeligt, besværligt og tidskrævende at lave løn til din medarbejdere. Der er meget at sætte sig ind i og mange regler.
Afhængig af hvor mange du skal lave løn til, kan du bruge spandevis af timer, som du ellers kunne have brugt et andet sted i din virksomhed, der skaber værdi.
Derfor bruger lang størstedelen af selvstændige et lønsystem.
Et lønsystem guider dig og minimere fejl.
Samtidig med det, kan du lave løn på relative få klik – og så sørger de fleste lønsystemer selv for at udbetale, indberette til SKAT, pension, feriepenge, offentlige myndigheder osv.
(Annonce)