Google Website Optimizer (GWO) var et gratis program fra Google til test og optimering af handlinger på websites.
I juni 2012 nedlagde Google GWO som et selvstændigt værktøj. I dag tilbydes et nyere program, der i princippet kan det samme – og endnu mere, under navnet ”Google Optimize”. Dette produkt er knyttet til Google Analytics og kræver derfor, at dit website er opsat med dette.
Læs om mere om Google Optimize og tilmeld dig her:
https://optimize.google.com/
Med Google Optimize kan du bl.a. lave simple A/B tests, hvor du afprøver om den ene eller den anden variant fungerer bedst – f.eks. farven på en knap, et billedes placering eller produkttekster.
Du kan også teste flere forskellige varianter på en gang, med det der kaldes ”multivariant-testing”. Dette skal du dog være lidt varsom med, da du hurtigt ender med så mange varianter, at der kan gå meget lang tid før, du har data nok til at kunne drage valide konklusioner.
Du kan læse mere om og finde inspiration til brugen af Google Optimize i deres online hjælpecenter:
https://support.google.com/optimize?hl=da&authuser=0
Ovenstående tekst er skrevet af Waimea Digital