Franchise er kendt fra mange af de forskellige kæder vi møder i vores dagligdag, såsom McDonalds og Burger King, hvor de forretningsdrivende har påtaget sig at drive virksomhed ud fra et allerede eksisterende forretningskoncept og med et allerede kendt varemærke.
Et franchisesamarbejde består af en franchisetager (den erhvervsdrivende der benytter det eksisterende koncept) og en franchisegiver (virksomheden der har rettighederne til konceptet). Franchisetageren er ofte meget bundet af retningslinjer fra franchisegiveren, som bl.a. kan omfatte prissætning, kampagner, produkter, udseende og hvordan virksomheden skal drives. Det kan derfor være meget begrænset hvor meget man som franchisetager kan udvikle en forretning efter sine egne ønsker.
Fordelene ved franchising er bl.a. at markedsføringen, produktudvikling, indkøbsaftaler og meget mere som regel varetages af franchisegiveren, og man derfor primært bare skal passe sin lokale afdeling. Ligeledes vil man ofte få muligheden for at lukrere på et allerede etableret varemærke, og dermed slippe for at skulle opbygge kendskab og goodwill blandt forbrugerne.
Der betales som regel et engangsbeløb for etablering af en franchiseaftale, samt efterfølgende en procentdel af forretningens omsætning til franchisegiveren. Der kan ligeledes være mange situationer, hvor man er tvunget til at købe varerne gennem franchisegiveren.