Værdikæden viser din egen eller en anden virksomheds primæreaktiviteter og støtteaktiviteter, som en kæde - der tilsammen udgør den endelige værdi for kunderne.
Den mest anvendte værdikæde formel, er Michael E. Porters fra 1998.
Værdikæde analyse
Det kan være relevant at for dig, at udarbejde en værdikædeanalyse af din virksomhed, da samspillet mellem dine primæreaktiviteter og støtteaktviteter er afgørende for hvor konkurrencedygtigt din virksomhed er.
Med andre ord giver værdikædeanalysen dig mulighed for at eftertjekke, behandle og vurdere hver enkelte aktivitet i din virksomhed isoleret, i forhold til vigtigheden af outputtet.
Og du kan dermed bruge den til at identificere svage områder i din virksomhed som der skal arbejdes på, for at få et bedre output.
Værdikæde eksempel
Værdikæden består i alt af 9 aktiviteter, og er oprindeligt designet til produktionsvirksomheder.
Dog kan værdikæden sagtens, anvendes af andre virksomheder hvor produktion ikke indgår, da den nemt kan tilpasses efter den enkelte virksomhed.
Værdikæde skabelon
Lad os gennemgå aktiviteterne punkt for punkt her.
De 5 primære aktiviteter i værdikæden
De 5 primære aktiviteter, dækker over vejen gennem virksomhedens værdikæde for selve produktet eller serviceydelsen.
Lad os tage dem fra en ende af:
- Indgående logistik
Omfatter al indkøb, transport, lagerstyring af komponenter og råvarer. - Produktion
Omfatter al planlægning og udførelse af produktionen af de komponenterne og råvarerne som er købt ind. - Udgående logistik
Omfatter lagerstyring af de færdiglavede varer fra produktionsafdelingen, modtagelse af ordrer, pakning og levering af varerne. - Markedsføring og salg:
Omfatter al planlægning af salget på de færdiglavede varer.
Et brugbart værktøj til at komme hele vejen rundt om aktiviteten markedsføring og salg er de 7 P’er. Læs evt. vores wiki; hvad er de 7 p’er her. - Service efter salg:
Omfatter al service efter kunden har købt et produkt, såsom installation hos kunden, kundesupport, reklamation m.v..
De 4 støtteaktiviteter i værdikæden
De 4 støtteaktiviteter har til formål at støtte de 5 primære aktiviteter, i form af at gøre vejen igennem værdikæden så smooth som muligt.
- Virksomhedens infrastruktur
Omfatter organisationsstruktur og virksomhedens systemer. - Menneskelige ressourcer
Omfatter alle de aktiviteter som ligger under ordet HR (Human Ressource), såsom, rekruttering, uddannelse, fastholdelse, og afskedigelse af ansatte. - Teknologi
Omfatter produktionsudstyr, processer, lokaler m.v. - Indkøb
Omfatter planlægning af budgetter i forbindelse med al indkøb til virksomheden, leverandørvalg og rammeaftaler med de udvalgte leverandører, samt ordreafgivelse på indkøb.
Smid meget gerne en kommentar, hvis du har noget at tilføje.