Hvilken e-fax system skal man bruge? Har Skype fax? Jeg søger et enkelt og velfungerede fax system, som kan sende og modtage fax online. Hvad skal jeg vælge? Håber i kan hjælpe - og godt nytår til alle ![]() |
Elektronisk fax er både godt og skidt.
Jeg har selv brugt både trådløs fax via Telia (Et simkort i et Nokia D211 indstikskort i min bærbare) og e-fax.com (fax via IP-telefoni virker på samme måde), men for begge løsninger gælder det, at det ikke virker optimalt. Du kan sagtens sende fax uden de store problemer, men modtagelse volder lidt større bekymringer. Rent teknisk er en fax jo analoge lydbølger, hvorimod elektroniske midler jo selvsagt er digitale. Dvs. når en analog fax modtages omformes den fra analogt signal til digitale pakker, hvilket ofte fejler. Hvis bare en lille del af det analoge signal ikke opfanges digitalt fejler faxen og du modtager kun dele eller slet intet. Afsender af faxen vil herved også ofte opleve kommunikationsfejl. Jeg tror jeg havde en 50/50 successrate, hvor måske halvdelen af alle fax fejlede enten i modtagelsen eller som kommunikationsfejl hos afsender...