Hej Nu dækker stress jo over rigtig meget. Man fristes ti at sige at uanset hvilket negativ motiv som præger en person kommer det til udtryk i en form for stress. Der er bare noget jeg ikke helt forstår. HVorfor har I så travlt med at fortælle årsagen? jeg har aldrig i mit liv nogensinde taget det seriøst hvis man udfra en andens indtryk konkludere på 7 linjer hvad årsagen er. Jeg ville blive skrup hysterisk hvis en fortalte mig præcis hvad mit problem er uden at have SPURGT mig. Der er altid 2 sider af sagen. I det øjeblik nogen viderfortæller sagen ved at beskrive en situation udfra den følelse de fik, så vil vi lyttere ofte finde empati og hurtigt bakke op om fortælleren. Det er da edderhugme en dårlig stil. Det svare til at lytte til sladder og derefter konkludere. Det løser absolut intet at konkludere hvad det er som forårsager dette. Istedet skal du bruge nogle værktøjer som virkelig kan give dig nosser til at konfrontere på en motiverende måde. Gå aldrig til en medarbejder/leder med en konfrontation uden et motiverende mål. Konfrontationen skal have et formål og ikke bare være en oplysning. Jeg er helt med på at trådstarter spørger efter erfaring.......men hva fanden kan det egentlig bruges til? Altså erfaring om hvilken kategori lederen skal DØMMES til at være i? Jeg ville blive varm i mit hjerte hvis trådstarter istedet spurgte....hvad gør jeg for at konfrontere og hvordan opnår man den bedste løsning. For det er der de vildeste erfaringer kan komme til syne og det er DET trådstarter skal bruge. Ikkedvæle ved årsagen men løsninger,løsninger og løsninger. Og specielt dig Søren. I de pressede situationer du er i, kunne det være af højeste interesse at høre hvordan du klarer situationer når de er tilspidsede og krigen raser i vinduet og i hovedet. SE det er fanme da spændende og brugbart Martin
|
@Martin
Du har ret - fokus bør være på hvordan kommer vi videre. Omvendt så ligger det vel til os mennesker at forsøge at finde årsagssammenhænge. Og der er vel ingen af de velmenende indlæg som opfordrer til en direkte tackling af chefen?
Fokus i tråden her må være at man går efter bolden dvs. hvad chefens reaktioner gør ved arbejdssituationen i stedet for at man går efter chefen selv. Det kommer der ikke noget godt ud af.
Martin Heiss:I de pressede situationer du er i, kunne det være af højeste interesse at høre hvordan du klarer situationer når de er tilspidsede og krigen raser i vinduet og i hovedet.
Det er præcis hvad jeg fortæller i mit foredrag om ledelse.
Da det er uden for tråden får du den ultra-korte version:
- Fokuser på opgaven
- Reducer stressorerne - stress producer adreanalin som bl.a. øger pulsen og nedsætter ens enve til at lave kognetive overvejelser. (Prøv ved lejlighed at gennemskue din selvangivelse mens du løber intervalløb).
Dvs. lav tiltag som kan sænke pulsen. - Gå forrest og vær det personlige eksempel.
Der er en masse forudsætninger forud for. Bl.a. at man opbygger et stærkt team, som har vilje og evne til at løse de pålagte opgaver + at man har indgående kendskab til sine medarbejderes funktionsvilkår.
Et værktøj som jeg brugte var en model for debriefing. Den sikrer at debriefing gennemføres med fokus på opgaven.
Fang mig direkte hvis der noget konkret du har spørgsmål til.