Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

De må ikke stjæle min idé !

Side 4 ud af 5 (48 indlæg)
Fra københavn
Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 561
Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:

Sørg for at gennemarbejde ideen så grundigt, at gennemførelsen bliver afhængig af dig.

Og prøv så lige at se det fra dine investorers synspunkt:

Der kommer to idémagere med hver deres idé.
Den éne vil filme mig, mens jeg rådgiver, fordi han tror, jeg er en tyv.
Den anden fortæller, fordi han tror, jeg kan hjælpe ham.
Hvem skal jeg vælge at lytte på???

mvh Hans

 

Hej Hans

Kunne du give et eksempel hvordan jeg kan gøre idéen så grundig, så udførelsen er afhængig af mig?

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår din bekymring. Vi har alle hørt historier om folk som er blevet snydt. Generelt hører vi dog om flere som har fået succes ved at samarbejde.

Jeg plejer at sige:
- at investorer er for dovne til at stjæle din idé (de vil hellere samarbejde med idémageren)
- andre iværksættere har for travlt med deres eget (de har selv gode idéer som de brænder for)
- og lønmodtagere tør ikke stjæle din idé (de er simpelthen for tryghedssøgende)

Dog vil jeg anbefale dig at passe på større firmaer, som i forvejen laver noget i samme stil med din idé. Mennesker i større firmaer har en tendens til at tro, at de kan klare det hele uden idémageren, og der er ALTID en person som skal referere til en chef, og "hvis man nu kan komme med en god idé, så får man jo ros og måske en lønstigning eller bonus". Selv direktører har en bestyrelse eller ejerkreds de skal skabe resultater for. Det er selvfølgelig ikke alle større firmaer, som vil prøve at snyde dig, men min erfaring er, at her er risikoen størst.

Personligt ville jeg ikke være bekymret, hvis du ville optage video eller lydfil imens vi talte sammen, da du så netop vil kunne huske de tanker og idéer, som opstår under samtalen. Det er en god idé, som jeg også allerede anvender i InvestorKapital. Dog har jeg altid modtaget forretningsplan og budget via mail inden et eventuelt møde.

Din idé er på nuværende tidspunkt langt fra færdigudviklet, og hvis man sætter 10 mennesker sammen i en time, så vil din idé uden tvivl være forbedret.

Så tag kontakt til nogle professionelle, som kan hjælpe dig med at forbedre din idé og forretningsplan, og måske sætte dig i kontakt med den rigtige investor.

 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter R. Hansen:

Kunne du give et eksempel hvordan jeg kan gøre idéen så grundig, så udførelsen er afhængig af mig?

Ja. Hvis din idé er virkelig unik, må der være ét eller andet bærende element i den, som du selv skal stå for. Styrk dette element. Jo grundigere, du beskriver dette element, des mere "tavs viden" opbygger du inde i dit hoved. Hvis en investor vil udnytte hele projektets potentiale, er han nødt til at have dig med i projektet - ellers smider han al den tavse viden ud.

Vær derudover opmærksom på, at dit engagement er guld værd. Du brænder for at føre DIN idé ud i livet. Gad du selv bruge lige så meget krudt og energi på at føre en andens idé ud i livet? Næppe. Det ved din investor godt. Hvis han snupper ideen uden dig, skal han finde engagementet et andet sted, og ægte følelser er ikke til salg.

Lad mig give et eksempel.
Jeg arbejder på et projekt, der handler om at udgive et landsdækkende trykt medie.
I min jagt på samarbejdspartnere har jeg fortalt mange mennesker grundigt om ideen - der vel at mærke vil vise sig rentabel, før der skal virkelige penge på bordet.
Jeg har en meget grundig konceptbeskrivelse på papir, men den er suppleret af mange hundrede timers tankevirksomhed. F.eks. kan man ikke se alle de forkastede ideer i konceptbeskrivelsen. Og kun jeg ved, hvorfor nogle - måske oplagte ideer - er forkastet.
Alle de, som jeg har talt med ville kunne realisere ideen i morgen. Ingen har gjort det. De er nemlig afhængige af min viden og mit engagement.
Til gengæld er det ikke lykkedes mig at sammensætte det rigtige hold endnu. På nogle af de centrale pladser mangler jeg stadig de rigtige spillere. Og holdet bliver først sat, når jeg kan se, at alle spillere er top-engagerede.

Se - nu kan du tage min idé. Gør du mon det? Næppe.

mvh Hans

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2813
Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Peter R. Hansen:

En meget spændende debat.  Jeg er dog stadig i vildrede:)

Anskaf dig sådan et knappelhuls spionkamera, så er du sikret ;-)
Fra København
Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Firmafon Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders S:
Peter R. Hansen:

En meget spændende debat.  Jeg er dog stadig i vildrede:)

Anskaf dig sådan et knappelhuls spionkamera, så er du sikret ;-)

Samt en klaphat hehe

Tilmeldt 1. Aug 10
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:

Dog vil jeg anbefale dig at passe på større firmaer, som i forvejen laver noget i samme stil med din idé. Mennesker i større firmaer har en tendens til at tro, at de kan klare det hele uden idémageren, og der er ALTID en person som skal referere til en chef, og "hvis man nu kan komme med en god idé, så får man jo ros og måske en lønstigning eller bonus". Selv direktører har en bestyrelse eller ejerkreds de skal skabe resultater for. Det er selvfølgelig ikke alle større firmaer, som vil prøve at snyde dig, men min erfaring er, at her er risikoen størst.

Ja Martin det har du ret i. Det kender jeg flere eksempler på og opfinderen kan ikke gøre noget som helst fordi han fortalte for meget og ikke sikret sig en hemmeligholdelses erklæring på sit know how. Men på den anden side er der mange projekter , som aldrig kommer igang fordi man er bange for at de skal løbe med ens konsept eller opfindelse

I større firmaer spec i R&D sker det heller ikke sjældent at en rygklappende mellemleder præsenterer en medarbejders ide som sin egen overfor direktøren.  

Tilmeldt 16. May 10
Indlæg ialt: 871
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Niklas:

Anders S:
Peter R. Hansen:

En meget spændende debat.  Jeg er dog stadig i vildrede:)

Anskaf dig sådan et knappelhuls spionkamera, så er du sikret ;-)

Samt en klaphat hehe

Alle kan komme og sige de har en god ide!!!YesBeer

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kunne jo sende ideen i kopi (evt. anbefalet) til et troværdigt vidne, f.eks. det offentlige..

så man senere kunne dokumentere at det var din ide..

dette troværdige vidne .. ja hvad , hvem sku det så være.. ministeriet, opfinderkontoret, patent myndigheden

men det sidste koster jo penge, og sagen skal godt udformes 

egentlig mangler der en sådan offentlig instans der blot kunne bekræfte modtagelsen af en anbefalet forsendelse ..

ikke ??

det ville da hjælpe på manges nervøsitet 

Fra København
Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Firmafon Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :

johans:

Man kunne jo sende ideen i kopi (evt. anbefalet) til et troværdigt vidne, f.eks. det offentlige..

så man senere kunne dokumentere at det var din ide..

dette troværdige vidne .. ja hvad , hvem sku det så være.. ministeriet, opfinderkontoret, patent myndigheden

men det sidste koster jo penge, og sagen skal godt udformes 

egentlig mangler der en sådan offentlig instans der blot kunne bekræfte modtagelsen af en anbefalet forsendelse ..

ikke ??

det ville da hjælpe på manges nervøsitet 

Hvordan skulle det kunne løse noget som helst? Den holder jo ikke juridisk...

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Det som du "plejer at sige" er jeg enig i, også min erfaring efter mange år med ideer

men det sidste du nævner at tage kontakt til nogle professionelle....

hvem er de bedste ?..

Side 4 ud af 5 (48 indlæg)