Nu er det at smide en kode på naturligvis ikke den dyreste form for sikkerheds-mekanisme, men det har ofte vist sig at producenter bruger mange tusinder på at sikre deres IP (intellectual property), men det viser sig at pengene ofte er spildt.
Ved spil f.eks. ville man kunne nå 90% af den samme effekt som dyre løsninger som SecuROM og SafeDisk via et simpelt serienummer der indtastes ved installation.
Det tager ikke ret lang tid at fjerne en mere avanceret sikring, og når først man har "løst" en ny teknologi, så er den forældet.
Det man forsøger at opnå ved en sikring er at "casual piracy" ikke kan lade sig gøre - dvs. den type rettighedsbrud der består af man videregiver noget software til venner og bekendte, men egenligt ikke kender noget til hvordan man cracker softwaren som sådan.
I dit tilfælde ville jeg foreslå noget lignende - en kode der indtastes første gang man åbner bogen, hvorefter den er registreret. Man skal stadig indtaste en besværlig kode, men kun første gang i det mindste.
Dertil kunne man forestille sig at koden registreres centralt, og hvis du så finder ud af nogen har videregivet koden, så bliver den licens blacklistet.
Vray (som jo så er mange-tusinde-kroners software) har en lignende løsning, og den har vist sig meget effektiv, da folk ikke er meget for at bruge 7-8.000 på en licens for at cracke den når de ved at de penge er lige ud af vinduet fordi licensen bliver tilbagekaldt og de derfor kun har en cracked kopi for alle deres penge, og ikke kan få support, opdateringer osv.
En anden løsning er at lave valueadding som kun kommer folk der har købt licensen til gode. F.eks. en hjemmeside hvor de kan logge ind med koden (og som registrerer antal logins og IP, så man ikke bare kan dele en kode - der findes off-the-shelf løsninger der kan dette), og finde ekstra tutorials, indhold og support som man kun kan få hvis man faktisk køber softwaren.
Det sidste tror jeg er fremtiden - software bliver cracked, det kan ikke undgås. Men hvis en stor del af værdien i produktet ligger i ting som IKKE kan crackes, fordi de ligger på din server, så har original sofware en værdi som den crackede version ikke har.
Nogle gange er man nødt til at erkende at en kamp er tabt på forhånd, og i stedet finde andre fronter at kæmpe på. Fordelen ved denne løsning er også at man ikke begynder at retsforfølge og chikanere ikke bare eksisterende kunder, men også potentielle fremtidige kunder.
(Dette kan man f.eks. se med den måde RIAA har kørt det på, hvor mange af dem de har sagsøgt for uhyrlige beløb ironisk også er nogle af deres bedste kunder).
Mvh
Kristian
wireframed