Dato: 19-12-2006 01:14:12 Forfatter:EchoGecko Hej alle Hvordan frigører man nok tid til at realisere sine projekter så man ultimativt kan stoppe som lønmodtager og blive 100% selvstændig?
Måske bør jeg nævne, at jeg ikke har flere millioner i friværdi, så det er ikke en mulighed at tage et par års orlov fra job. Dét jeg selv har i tankerne er derfor i en overgangsperiode at finde et mindre krævende job (deltid?), og lave opstart på den måde. Hvad har I andre gjort? Vil gerne høre både fra jer der har haft/fået succes og jer andre...
Hvis du er i en branche hvor der er mangel på arbejdskraft vil det ikke være den store risiko ved at tage springet, da man så nok burde kunne finde noget at lave igen hvis ballonen springer og planen om selvstændighed falder til jorden.
Et godt sted at starte er at minimere udgifterne, er der noget du/I kan undvære i dagligdagen, f.eks. en ekstra bil, de tre ugers sommerferie i udlandet. Hvis dit realkreditlån ikke allerede er afdragsfrit kunne det være en måde at financiere en del af opstarten på. Er der mulighed for at spare nogle penge op, f.eks. så I kan klare jer uden din indtægt i f.eks. 1 år hvor du kan komme igang med din idé og se om det er noget der kan realiseres eller ej.
Dernæst skal du have hele familiens opbakning til at kaste dig ud i det. At starte noget op selv er ikke altid kun en 37 - 45 timers uge, der kan nemt gå meget mere tid med det, det ved jeg fra mig selv, hvor jeg ofte bruger mere end 45 timer om ugen. Men så længe det er lysten der driver værket, så det går nok, så længe baglandet bakker en op omkring det.
Jeg fik af flere i min familie at vide at det da er hul i hovedet at sige et godt job op for at starte på fuld tid for mig selv da jeg tog springet... Jeg har på intet tidspunkt fortrudt, og det er kun gået en vej, opad, lige siden.
Det giver også en masse overskud i det daglige når man laver det man rigtig godt kan lide, og selv høster frugten af ens arbejde.
Som Hans skrev omkring Nike - Just do it! (som forøvrigt er fra 1988 - still going strong)
|