Jeg kører et online tekstbaseret spil, som jeg selv har programmeret, og som tjener omkring 30-50k om måneden. Jeg skal til at oprette et selskab nu, og i den forbindelse har jeg ikke 120.000 kr, samt nok penge til at betale skat, så jeg spekulerede på, om den programmering som indgår i mit spil, altså selve spillet ikke kunne gælde som en "værdi" i selskabet? Er det rigtigt, at de 125.000 som skal stå i selskabet ikke kan "trækkes fra" i skat? - Altså at det er penge, som jeg først betaler skat af, og så skal der være 125.000? På forhånd tak, Mathias Gruber |
Hej Mathias
Det er egentlig to store spørgsmål. Vedr. programmet: Det kan godt være, at man kan aktivere nogle udviklingsomkostninger, hvilket betyder, at man ansætter det, du har lavet men endnu ikke solgt, til en intern værdi, som kommer med i regnskabet som et aktiv og det kan hjælpe på dit likvide problem.
Vedr. det andet spørgsmål: Der er to måder at gøre det på, enten ved at etablere et ApS fra bunden af, og så er det rigtigt, at de 125.000 er beskattede penge, som du skyder ind som ansvarlig kapital. (Nogle af pengene kan MÅSKE være i form af aktiver, f.eks. programmet, for nu at skrive det på en lidt simpel måde.) Men ellers kan man lave en skattefri virksomhedsomdannelse, hvor du tager værdierne fra dit enkeltmandsfirma og skyder ind i ApS-et. Det er tit en fordel, for da kan du MÅSKE skubbe beskatningen af et evt. overskud fra 2006, som står i firmaet, foran dig - helt hen til du engang lukker ApS-et.
Når jeg skriver MÅSKE med store bogstaver, er det fordi der er en masse konkrete forhold, der skal tages i betragtning. Siden en evt. skattefri virksomhedsomdannelse kan ske i løbet af 1. halvår men skal være pr. 1.1.07 præcist, vil jeg foreslå dig, at du får fat på en revisor/rådgiver og hører nærmere inden nytår. Du er velkommen til at sende en PM, hvis du vil have nogle henvisninger...