Min partner og jeg har valgt at går hver til sit og derfor lukker vi nu I/S mens jeg kører aktiviteterne videre i nyopstartet enkeltmands virksomhed. I den forbindelse er der en håndfuld ting der skal omregistreres til ny virksomhed eks. mobil- og internetabonnement, webhoteller osv.. Da det ikke lige er noget der kan gøres fra dag til dag, kan der stadig komme fakturaer til I/S fra nogen ting mens andre allerede vil være faktureret til nyt firma.. Her er spørgsmålet så hvordan det håndteres... Kan I/S bare lukkes samme dato som opstart af ny virksomhed og evt. fakturaer der måtte komme til I/S føres i regnskab for den nye virksomhed? Eller skal man køre de to virksomheder parallelt i en periode indtil alt er overdraget og herefter lukke I/S?
På forhånd tak.
|
Begge interessenter hæfter for de aftaler, I har indgået, mens I/S-et eksisterede. Og du har jo tænkt dig at betale. Så leverandørerne har nok ingen problemer med skiftet - og du skal ikke holde I/S-et kørende alene af hensyn til dem. Men efterhånden som regningerne indgår, skal du kontakte de forskellige leverandører og få aftalen flyttet til din nye enkeltmandsvirksomhed. Og ja - du kan godt bogføre regningerne i enkeltmandsvirksomheden, fordi du overtager aktiviteterne og aftalerne.
I kan også vælge at køre de to virksomheder parallelt i en periode hvis I selv synes, at det er lettest og giver bedst overblik for jer begge. Og sådan at evt. kunder også kan nå at indbetale til det gamle I/S. Af hensyn til din afgående partner er det bare vigtigt, at lukningen sker i indeværende år, så han ikke skal trækkes med et virksomhedregnskab på selvangivelsen et år ekstra.
Hvis I skilles på grund af uenighed, kan det måske være bedst at få lukket I/S-et hurtigt, så "energien" for hver især kan blive fokuseret fremadrettet. Det er knap så vigtigt, hvis I skilles som bedste venner. Det gør mange, og det er jo det rareste.
Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk