Jeg synes som et par stykker andre at du skal fokusere (på det du brænder mest for ). Jeg kan godt forstå din ide om at være selvforsynende, men mit råd vil være at du skal ligge denne ide i skuffen igen, og som Fashion-seller også siger, så vil det slet ikke kunne betale sig at have egenproduktion (heller ikke om du så har 100 salatbarer – men så vil du sikkert kunne forhandle nogle gode priser). Fremtiden for danske gartnerier ikke ser lys ud. Priserne på frugt og grønt er helt i bund og produktionsomkostninger i Danmark meget høje (store udgifter til løn og opvarmning af væksthuse). Herudover er konkurrencen fra udlandet er massiv. Flere gartnerier er inden for sidste par år gået konkurs – også de store har vanskeligheder. For at i mødekomme dit behov vil du skulle have forskellige produktioner i gang samtidig – hvilket også er usædvanligt, idet gartnerier typisk kun producere en type 1 frugt og grønt (evt. et par stykker). Men for at svare på dit spørgsmål, så er min erfaring (som revisor for flere gartnerier) at gartnerier ikke tjener nogen penge, snare tværtimod. |
pigenmedideerne:så er det jeg tænker at hvis jeg om 10 år har fået måske 20 af dem op at stå ( det går jo hurtigere jo flere man har i forvejen) så tænker jeg selvfølgelig på at gøre det så billigt som muligt, og her kommer det med gartneriet og snitteriet ind
Så er mit råd at du venter 8-9 år med at bekymre dig om hvordan man driver et gartneri.... Først og fremmest fordi de informationer jo er totalt uinteressante for dig lige nu.... Hvordan mener du det vil hjælpe dig til at få startet en salatbar op, at vide hvad gartneriernes avancer er? Det der er interessant for dig lige nu, og de næste 10 år, er hvad din kostpris er....
Derudover så er gartneribranchen med garanti ikke den samme om ti år, som den er i dag.....
Det du skal bekymre dig om nu er at få styr på det relevante for dit nuværende projekt.... Og der er altså rigeligt, at tage fat på... Har du f.eks. fået dig et fødevarebevis? Uden sådan et må du slet ikke producere dine salater.... Du skal også finde leverandørere.... Finde lokaler.... Finansiere den første salatbar.... osv. osv. osv. osv.....