Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan lønner jeg?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Dec 06
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej, jeg har sammen med en kammerat en virksomhed, interessentskab.

Han har for nylig lavet en opgave der indbragte 10.000 inkl. moms, derfor skal han selvfølgelig have løn.

Hvordan ''lønner'' jeg ham, og dokumenterer lønningen ? Vi bruger SummaSummarum som økonomiprogram.

Det skal hertil nævnes at han stadigvæk har ca 18.000 tilbage på sit frikort, dem må han kunne gøre brug af?

På forhånd tak, Michael Mortensen
CeroMedia I/S

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:02
Hej Michael

Hvis din kammerat, som jeg forstår det, er medejer af firmaet, kan han ikke få en egentlig løn.

Ejere af I/S hæver ikke løn men forventet overskud. Praktisk sker det af to trin: Dels overfører I nogle penge fra firmaets bankkonto til din kammerats bankkonto (og bogfører det med din kammerats mellemregningskonto som kontonummer og banken som afstemningskonto i Summa). Og dels beregner I i forbindelse med årsregnskabet og selvangivelserne, hvor stor en andel af overskuddet, I hver skal have - og beskattes af (og det kan godt være, at din kammerat så ikke skal betale noget i skat, det afhænger af de øvrige indtægter). I skal skrive det på hver jeres selvangivelse, hvor I hver skal angive en procentdel. Typisk 50/50, hvis der er to ejere, der har arbejdet lige meget, men det kan også være 20% til den ene og 80% til den anden.

Hvor meget I skal overføre til din kammerats bankkonto afhænger derfor ikke så meget af, hvor meget han har tjent, men hvor meget I regner med, at firmaets overskud (indtægter minus fradragsberettigede udgifter) bliver.

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 22:17
Kan ikke helt forstå, hvorfor du skal aflønne ham - hvis i har et i/s sammen? Det hele burde da gå ind under et, hvor i begge deler et overskud og begge ligger et arbejde i firmaet.

Men skal han have en løn, er det nemmeste hvis han kan sende dig en faktura?

Edit: For langsom, så ikke lige det andet indlæg... :-)

// Jesper Skov

Tilmeldt 11. Dec 06
Skrevet kl. 22:22
Det bunder lidt i at det reelt set kun er ham der har lavet denne opgave, så synes jeg ikke at jeg kan nappe pengene fra ham. Normalvis deler vi 50/50.
Men, kan man ikke foretage en privat hævning på nogen måde så?

Mvh. Michael Mortensen
CeroMedia

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:57
Jo, I kan hæve et beløb, men ikke som løn - som din kammerats del af det forventede overskud (som jeg skrev i måske lidt langt afsnit ovenfor).
Tilmeldt 11. Dec 06
Skrevet kl. 23:02
Hvis jeg har forstået det ret, så kan jeg tage beløbet excl moms, og sætte ind på hans konto. Gå ned på mit lokale skattekontor, betale arbejdsmarkedsbidrag, og få trukket det fra hans frikort?

Hvordan ordner jeg det i summa, jeg er ikke så garvet i programmet. Så det ville være rart hvis du kom med en step-by-step guide.

Mvh. Michael

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:26
Din logik er der ikke noget i vejen med. Men det er ikke sådan, det foregår.

Foreløbig overfører du pengene til din kammerats konto. Der skrives ikke noget på skattekortet. Pengene bogføres som tidligere beskrevet på din kammerats mellemregning i firmaets regnskab og modposteres i bank/kasse.

Mere sker der ikke lige nu. Senere - efter 31.12 - når I har et endeligt regnskab for året, fordeler I årsresultatet sådan, at din kammerat får 10.000 mere end dig og udregner så, hvor stor en andel af det samlede overskud henholdsvis du og din kammerat så har fået og er skattepligtige af.

Den procent, I når frem til, skriver I på selvangivelsen og med mindre I har betalt noget aconto B-skat i løbet af året, så er det først ved aflevering af selvangivelsen, at skatten beregnes. Hver jeres del af overskuddet skrives i rubrik 111.

Hvis I er i tvivl om B-skat og navnlig hvis jeres overskud er så stort, at I skylder mere end 40.000 kr. hver i B-skat, kan I med fordel indbetale noget skat nu, dvs. inden udgangen af 2006: http://anettesand.dk/?p=96.

Tilmeldt 11. Dec 06
Skrevet kl. 23:35
Puha, det er godtnok bøvlet altsammen. Tror da pokker at sådan noget her kan tage livet af mange iværksætter virksomheder, logikken er der bare ikke for mig. Jeg har netop idag hyret en revisor som vi skal til møde med på næst kommende tirsdag - lad os håbe at han kan hjælpe mig i praksis.

Din rådgivning har været supergod indtil videre..

Vil du kort forklare mig hvad en kassekladde er og hvad den bruges til? Jeg har efter hver bogføring i summa gemt denne og printet den ud, men hva gør den egentligt?

BR
Michael Mortensen

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)